עבור לתוכן העמוד
Menu

ראיסי, תכנית הגרעין וההחלטה של ישראל

בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא איראן מחזקת את הקו הניצי באיראן הפועל להשיג פצצת גרעין • מערכת ההסברה הישראלית צריכה להוקיע את בחירתו לנשיא של ראיסי, המכונה "התליין מטהרן", ואת הסכנה הטמונה בכך שמשטר איראני קיצוני יחזיק בפצצה גרעינית • על ישראל להערך בהתאם

הממשלה החדשה בישראל תמתין לחזרתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי מהביקור החשוב שלו בוושינגטון המתמקד בסכנת הגרעין האיראני וחזרת ארה"ב ואיראן להסכם הגרעין כדי לשמוע ממנו דיווח ולכלכל את צעדיה הבאים, אולם ראש הממשלה נפתלי בנט כבר הבהיר בישיבת הממשלה אתמול כי "ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", זאת ברקע ]רסום תוצאוך הבחירות באיראן ובחירתו של "התליין מטהראן", איברהים ראיסי.

גורמים בכירים במערכת הביטחון אומרים כי אין מנוס ועל ישראל לזרז את ההכנות לפעולה צבאית התקפית על מתקני הגרעין באיראן נוכח כוונות הממשל האמריקני לחזור להסכם הגרעין שממנו נסוג הנשיא טראמפ ב-2018. הדבר מחייב את הממשלה החדשה להקצות תקציב מתאים לצה"ל ומשאבים, בעבר הקצתה הממשלה סכום של 11 מיליארד שקל עבור הכנת צה"ל לאופציה ההתקפית מול איראן, אך הנסיבות השתנו מאז וכעת מדובר בהקצאת סכום גדול בהרבה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי כבר הורה לצה"ל לפני ארבעה חודשים להכין כמה תוכניות מבצעיות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן.

האלוף טל קלמן, ראש אגף אסטרטגיה בצה"ל אמר בראיון לעיתון "ישראל היום" ב-25 במרץ השנה כי "לישראל יש יכולת להשמיד כליל את תוכנית הגרעין של איראן".

גם בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא החדש של איראן משפיעה על הלכי הרוחות בממשלה החדשה ועל הערכות המודיעין. אומנם המנהיג העליון עלי ח'מינאי הוא שקובע את המדיניות של איראן ועל פיו ישק דבר, אולם, בחירתו של אברהים ראיסי מחזקת את ההשתלטות של מחנה השמרנים ו"משמרות המהפכה" על מוסדות השלטון המרכזי. גורמי המודיעין בישראל מעריכים כי ראיסי יאמץ בחום את הקו שיכתיב לו המנהיג העליון עלי ח'מינאי בכל הקשור להסכם הגרעין וההתפשטות האיראנית ברחבי המזרח התיכון.

 

ההערכה בישראל היא שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי הוא שסלל את דרכו של אברהים ראיסי לנשיאות איראן והוא מכין אותו להיות יורשו העתידי, לצורך כך הרחיקה מועצת שומרי החוקה, בהוראתו של ח'מינאי, כל מועמד שהיה לו סיכוי ממשי לנצח את אברהים ראיסי במרוץ לנשיאות.

המנהיג העליון ח'מינאי בן ה-82 רוצה לאחד, לפני מותו, את השיח האידיאולוגי האיראני ואת המוסדות האיראניים שהתפצלו בגלל מדיניות הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ ג'וואד זריף, הנמנים על "המחנה הרפורמיסטי", תחת הנהגתו של אברהים ראיסי ובכך להבטיח, מבחינתו, את עתידה של איראן וכלכלתה.

ההערכה בישראל היא ראיסי יתמוך בקו של "משמרות המהפכה", שהוא מקורב אליהם מאוד, להרחיב את ההתפשטות האיראנית ברחבי המזרח התיכון ולסייע באמצעי לחימה וכסף לשלוחותיה של איראן בסוריה, עיראק, לבנון, תימן ורצועת עזה.

אחוז ההשתתפות של אזרחי איראן בבחירות לנשיאות היה נמוך ולשכתו של המנהיג עלי ח'מינאי החלה להפיץ ברשתות החברתיות תמונות של אברהים ראיסי ביחד עם הגנרל קאסם סולימאני הנחשב ל"גיבור לאומי" כדי לחזק את הלגיטימציה של ראיסי כנשיא.

אברהים ראיסי התמודד בבחירות לנשיאות ב-2017 אך הפסיד לחסן רוחאני, ב-2019 מינה אותו המנהיג העליון לראש מערכת המשפט ומאז התחזק מעמדו ברחוב האיראני, תומכיו אומרים כי הוא יהיה זה שינקום בעתיד בארה"ב על חיסולו של קאסם סולימאני.

הזדמנות להסברה הישראלית

בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא היא הזדמנות טובה מאוד למערכת ההסברה הישראלית להוקיע בעולם את המשטר האיראני כמשטר דיקטטורי מסוכן הפוגע בזכויות האדם..

נושא השמירה על זכויות האדם הוא אחד הנושאים החשובים עבור ממשל ביידן והמפלגה הדמוקרטית בארצות הברית.

ארה"ב הטילה לפני כמה שנים סנקציות על אברהים ראיסי בגלל הפרות חמורות של זכויות האדם והסנקציות הללו עדיין בתוקף.

בשנת 1988 היה אברהים ראיסי אחד מ-4 שופטים של ועדה שקיבלה את הכינוי "ועדת המוות" שדנה בגורלם של עצורי האופוזיציה האיראנית שהוצאו להורג בחשאי בתום תקופת מאסרם לאחר מלחמת איראן-עיראק, הוא היה בין אלה שקבעו את גורלם במשפטי בזק וקיבל את התואר "התליין מטהרן".

מדובר בעיקר באסירים פוליטיים של ארגון "מוג'אהדי ח'לק". ארגוני זכויות האדם מעריכים כי מדובר בהוצאה להורג של כ-5,000 אסירים פוליטיים אך בארגון "מוג'אהדי ח'לק" טוענים כי מדובר בכ-35 אלף איש.

איראן מובילה בעולם, אחרי סין, בהוצאות להורג של עשרות ממתנגדי המשטר בכל שנה על רקע פוליטי, על פי נתונים של ארגוני זכויות אדם, בשנת 2020 הוצאו להורג באיראן 246 בני אדם.

מערכת ההסברה הישראלית צריכה להסביר למעצמות החתומות על הסכם הגרעין את הסכנה הטמונה בכך שאיראן, שבראשה עומד "התליין מטהרן", תחזיק בנשק גרעיני.