עבור לתוכן העמוד
Menu

אל קעידה נגד מוחמד דחלאן

איימן אל-זוואהירי, מנהיג ארגון אל-קאעדה, קורא לפגוע בחייו של בכיר פת"ח מוחמד דחלאן ולחזור ולפעול בזירה הפלסטינית • מקורביו של דחלאן אומרים כי מדובר בניסיון של אל-קאעדה לשוב לקדמת בימת הטרור העולמי בעקבות חזרת הטאליבאן לשלוט באפגניסטן ועל רקע היחלשות מעמדו

מנהיג ארגון אל-קאעדה, איימן אלזוואהירי, פירסם ב-15 בספטמבר סרטון שבו יש איומים על חייו של בכיר פת"ח וראש תנועת "הזרם הרפורמיסטי" מוחמד דחלאן.

נראה כי ארגון אל-קאעדה הפיץ את הסרטון לקראת יום השנה ה-20 לאירועי הפיגועים ב-11 בספטמבר, אך אל-זוואהירי לא התייחס במפורש לחזרת תנועת טאליבן לשלטון באפגניסטן.

גורמי מודיעין במערב לא פוסלים את האפשרות שהסרטון הופץ כדי להזים שמועות על מחלתו ומותו של איימן אל-זוואהירי. בחודשים האחרונים הופצו ידיעות ברשתות החברתיות כי הוא מסתתר באיראן, אך אין שום הוכחה לכך,דובר תנועת טאליבאן הכחיש כי הוא מסתתר בתחומי אפגניסטן.

בסרטון אומר אלזוואהירי כי "מוחמד דחלאן הינו מטרה לגיטימית של ארגון אל-קאעדה וכי הגיעה העת שארגונו יפעל בזירה הפלסטינית".

" האויב סומך על אלמנט הזמן, מכירת האדמות הופכת למקובלת ולגיטימית והבוגדים,הראיס (מחמוד עבאס) ומוחמד דחלאן ואיבליס בן השטן, לכן צריך לשבור את המלכודת הזו ולהעביר את המערכה מעבר לשטח הזה הנתון במצור".

עימאד מוחסן, דובר "הזרם הרפורמיסטי" של פת"ח אמר כי המתקפה של אל-זוואהירי על מוחמד דחלאן, אינה יוצאת דופן.

"כל הכוחות שאינם מעוניינים בטוב לערבים ולמולדתם הערבית נהגו לבחור בכל פעם שם או דמות אירופאית או לאומנית שבחרה בפטריוטיות בחיים הערביים כמטרתה, והפעם הם בחרו במוחמד דחלאן".

לדברי מוחסן, "הופעתו של אל-זוואהירי קשורה לרצונו לומר שהוא עדיין בחיים בניסיון להציג את עצמו כשותף של תנועת הטליבאן בניהול הזירה האפגנית לאחר ההסכם עם ארצות הברית".

דחלאן משמש כיועצו המדיני והביטחוני של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והוא נחשב לאוייב ותיק ומסוכן של תנועת "האחים המוסלמים" בכל העולם הערבי שממנה נולד ארגון אל-קאעדה.

הוא גם שנוא על חלקים גדולים בתנועת פת"ח בראשותו של יו"ר הרש"פ המאשימה אותו בבגידה, במעשי רצח של פלסטינים ובמעילה בכספים.

יתכן שההתמקדות במוחמד דחלאן היא ניסיון של מנהיג אל-קאעדה, איימן אל-זווהירי, לקנות תומכים לארגונו בזירה הפלסטינית על רקע הניסיון שלו לחזור לקדמת בימת הטרור העולמי שאותה תפס ארגון דאע"ש, זאת בעקבות חזרת תנועת טאליבאן לשלוט באפגניסטן.

אל-קאעדה נמצא במצב של חולשה בקרב תומכיו והוא מחפש אויבים ומטרות חדשות כדי להתאושש ולחזק מחדש את תדמיתו.

אין זו הפעם הראשונה שארגון אל-קאעדה תוקף בכירים פלסטינים, בשנת 2007 הוא תקף את הנהגת תנועת חמאס וכינה אותה במילה "כופרים".

מאז הקמתו של ארגון אל-קאעדה על ידי אוסאמה בן לאדן הוא לא עשה שום פיגוע נגד ישראל, גם עכשיו הוא מדבר על פגיעה במנהיג פלסטיני שהינו מוחמד דחלאן במסגרת המסורת שלו לנסות ולהתנקש בחייהם של מנהיגים ערביים.

ההתקפה המילולית על איימן אל-זוואהירי על מוחמד דחלאן מחזקת את מעמדו של דחלאן בעולם הערבי ומאדירה את שמו כמנהיג פלסטיני "מתון" שארגון הטרור הקיצוני אל-קעאדה קורא לחסלו.

מקורביו של מוחמד דחלאן אומרים כי הפיגועים שעשה ארגון אל-קאעדה ברחבי העולם פגעו בבעיה הפלסטינית ועיוותו את המשמעות האמיתית של דת האיסלאם.

עם זאת, מוחמד דחלאן מתייחס ברצינות רבה לאיומים של ארגון אל-קאעדה על חייו, גם כך הוא נע ברחבי העולם בליווי של שומרי ראש וצפוי כי עתה יגביר את האבטחה סביבו.