עבור לתוכן העמוד
Menu

אלן בייקר: מי שנפגע מההחלטה – הוא בית הדין בהאג

המשפטן אלן בייקר מעריך שתדמיתו הרעועה גם כך של בית הדין הפלילי בהאג תספוג עוד מכה על רקע ההחלטה נגד ישראל.

אלן בייקר, לשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לעניייני ציבור ומדינה אומר כי ישראל צריכה להפעיל כוח דיפלומטי מול החלטת בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, בעניין הסמכות לדון באירועים שהתרחשו ביהודה ושומרון.

"מאוד חשוב שממשלת ישראל, משרד החוץ ומשרד המשפטים יפעלו בוושינגטון אצל ממשל ביידן כדי לחזק את ההתנגדות – שתמיד היתה אצלם כולל בימי אובמה וקלינטון – לבית הדין. האמריקנים אינם צד בבית הדין הזה, יש להם חיילים בכל העולם והם מאוד לא רוצים שיתנפלו על החיילים שלהם כמו שמתנפלים עלינו", אומר בייקר לערוץ 7.

לדעתו לא צריך להסתפק בפנייה לאמריקנים. "חשוב גם שהדיפלומטים שלנו יפנו למדינות שיש להן נציגים בבית הדין ולהשפיע עליהם לא לאפשר לבית הדין ליפול לתוך הבור הזה של פוליטיזציה ומניפולציה פוליטית".

בייקר לא מקל ראש בהחלטה בהאג, אבל מציע גם שלא להיכנס לפאניקה. "אמנם התקבלה החלטה אבל התובעת תצטרך לקחת את התשובה שקיבלה ולשקול את כל חוות הדעת שניתנו ועל סמך זה להתייעץ ולהחליט האם לפתוח בחקירה. כך שמי שמזהיר אותנו שבעוד כמה שבועות יוציאו צווי מעצר נגד מפקדים ופוליטיקאים ישראלים, זה פשוט לא נכון ואין צורך לדאוג. אם בכלל, זה ייקח עוד זמן רב".

אגב, התובעת של בית הדין שהובילה את המהלך, פאטו בנסודה אמורה להתחלף בתוך כמה חודשים. "יכול להיות שהיא דווקא תרצה להזדרז ולהספיק להכריע את הנושא הזה לפני שהיא עוזבת, לקראת הקיץ. אבל גם אם היא כן תכריע, בית הדין יצטרך לארגן חקירה ולהזמין עדים. מדובר בהרבה זמן וביורוקרטיה כך שאני לא חושב שמישהו צריך לדאוג בשלב הזה".

לדבריו, מי שנפגע מהחלטות כאלה בסופו של דבר הוא בית הדין עצמו. "כל ההתנפלות של בית הדין נגד ישראל ובמיוחד השימוש שהפלסטינים עושים בבית הדין ושהם הפכו אותם לטריבונל חצר שלהם נגדנו גורם נזק גדול לבית הדין. חלק גדול מהחברות בבית הדין מאוד לא אוהבות את העניין הזה. הן לא רוצות שהגוף הזה יתנפל על ישראל כמו גופי או"ם למשל".

פורסם באתר ערוץ 7. 11.2.21