עבור לתוכן העמוד
Menu

איתות ירדני לישראל: הפחתת המתח על הר הבית

ממשלת ירדן הגדילה את היצוג הירדני במועצת הווקף המוסלמי בירושלים והוציאה ממנה את הנציגים הקשורים לרש"פ • גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה מאותת לישראל כי בכוונתו לפעול להפחתת המתיחות בהר הבית ולחיזוק מעמד ירדן כאפוטרופוס של המקות הקדושים בירושלים

על פי גורמים ירדנים, המלך עבדאללה השני הורה להגדיל את הייצוג של ירדן במועצת הווקף המוסלמי בירושלים  לאחר שלפני שנתיים הגדילה ירדן את הנציגות הפלסטינית במועצה ושילבה בה אישים מתנועת פת"ח ומהרש"פ כדי להפגין את שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ירדן לרש"פ כדי "להפגין עמידה איתנה של תושבי מזרח ירושלים" נגד הניסיונות של ישראל להשתלט על הר הבית וכדי לסכל את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

על פי הוראת המלך הירדני, ממשלת ירדן התכנסה ב-3 באפריל ואישרה את ההרכב החדש של המועצה.

ראש המועצה:השיח' עבד אל-עט'ים סלהב

סגן:עזאם אלח'טיב

מזכיר: מוחמד אברהים נאצר א-דין

חברים:

השיח' מוחמד חוסיין

ד"ר ראזי אל-עאבדין

עדנאן אל-חוסייני

השיח' עכרמה צברי

השיח' וואסף עבד אלווהאב אלבכרי

השיח' יוסף אבו סנינה

מוחמד נוסייבה

השיח' מוחמד סרנדח

ד"ר מוצטפא אבו צווי

ד"ר מוחמד עבד אלהאדי

ד"ר מוחמד אבו קישק

פהד א-שוויכי

ח'ליל אל-עסלי

נזיה אלעלמי

יוסף א-דג'אני

ד"ר מוחמד קוטוב

בסאן אלחלאק

עלאא' סלהב

דףר ווצפי אל-כילאני

עבד אלסתאר אל-קודאה

 

הרכב המועצה החדשה הוגדל מ-18 ל-23 חברים והוגדל בה הייצוג הירדני.

 

מהמועצה החדשה הוצאו חאתם עבד אל-קאדר, השר לשעבר מטעם הרש"פ לענייני ירושלים ומאזן סונוקרוט, שר הכלכלה לשעבר ברש"פ.

 

ההרכב החדש של המועצה כולל פקידים ירדנים היושבים בעמאן ולא במזרח ירושלים כמו:

 

א.ד"ר ווצפי אלכילאני,האחראי על תיק ירושלים בלשכה המלכותית

ב.ד"ר עבד אלסתאר אלקודאה, ראש מנהלת הווקף המזרח ירושלמי במשרד ההקדשים הירדני.

ממשלת ירדן שלפה מתוך המועצה את הפלסטינים הקשורים לפת"ח ולרש"פ. גורמים ירדנים אומרים כי השינוי שעשתה ירדן מעיד על המגמה שלה להפחית את המתיחות ועימותים בהר הבית עם גורמי הביטחון של ישראל ועם המבקרים הישראלים.

 

השינוי בהרכב המועצה מהדק את הקשר בינה לבין ממשלת ירדן והיא תגלה פחות עצמאות ותהייה יותר קשובה לדרישות ולהוראות של ממשלת ירדן.

 

גורם פלסטיני בכיר אומר כי מועצת הווקף המוסלמי בהרכבה החדש דומה יותר למעין אגף במיניסטריון של ממשלת ירדן מאשר למועצה המייצגת את האישים ממזרח ירושלים ואת נקודת המבט שלהם בכל הקשור להגנה על המקומות הקדושים בירושלים.

 

גורמים פלסטינים, שחזרו מירדן ומעורים במערכת קבלת ההחלטות המלכותית, מספרים כי אחת הסיבות הסיבות העיקריות לשינוי הרכב המועצה היא הניסיון של המלך עבדאללה לאותת לישראל כי הוא מעוניין לשמור על מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים מבלי ששום גורם יערער עליו, לא הרש"פ ולא סעודיה, המלך מנסה להפחית את המתיחות עם ישראל שגורמים במועצה הקשורים לרש"פ דוחפים אליה באופן קבוע.

 

נראה כי המלך עבדאללה מנסה גם להכשיר את הקרקע לביקור נוסף של יורש העצר, חוסיין בן עבדאללה, לאחר שלפני 3 שבועות בוטל הביקור ההיסטורי שלו שתוכנן להתקיים במסגד אל-אקצא בגלל מחלוקות עם ישראל על סידורי האבטחה.

 

על פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל העבירה מסרים לבית המלוכה הירדני כי עליו להפסיק את הפרובקציות בהר הבית ואת הפרת הסטטוס קוו, כפי שעשה בעניין ההשתלטות בכוח על מתחם שער הרחמים, כמו כן להפסיק את ההסתה נגד ישראל ואת הקמפיין השקרי כי "מסגד אלאקצא בסכנה", עכשיו צריך להמתין ולראות אם המלך עבדאללה הפנים את מסריה של ישראל.