עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: סימנים לפגיעה במעמדו של המנהיג העליון

בניגוד לדעתו של המנהיג העליון ולמרות פנייתו , מועצת שומרי החוקה לא אישרה למועמדים נוספים להכנס למרוץ לנשיאות

שבועיים לפני מועד הבחירות לנשיאות באיראן (18 יוני) העומדות בסימן פסילתם הגורפת של מועצת שומרי החוקה את מרבית המועמדים , אושרו 7 מתוך 592 המועמדים. ניכר פיחות במעמדו של מנהיג איראן.

ח'אמנהאי, בתגובה ללחצים כבדים שהופנו נגדו ובצל קריאות גוברות מבית ומחוץ להחרים את הבחירות נאלץ לפרסם הודעה (4 יוני) ולפיה "נעשה עוול וחטא כלפי חלק מהמועמדים אשר לא קיבלו את האישור להצטרף לקמפיין הבחירות". דברי המנהיג נאמרו בהפרש של עשרה ימים לאחר שהוא בעצמו הביע תמיכה נמרצת בהחלטת המועצה וקרא לכולם לציית לה ולא לבקר את המועצה.

הקרב של מרוקו נגד הג'יהאדסטים

ח'אמנהאי מבלי לנקוב בשמה של "מועצה שומרי החוקה" קרא לתיקון "העוול והחטא" הבלתי נסלחים. הוא לא נקב בשמות של המועמדים שנפסלו, אך הזכיר רמזים כבדים שחיזקו השערות שהוא תומך במועמדותו של עלי לאריג'אני Ali Larijani , אישיות בכירה של המשטר אשר 12 שנה עמד בראש הפרלמנט ושירת בתפקידים בכירים אחרים, יוחזר למעגל המועמדים. לריג'אני שגר אף מכתב לח'אמנהאי לאחר הודעתו שפורסם באתר ח'בראונליין המזוהה עימו .

הנשיא חסן רוחאני העומד לסיים את שמונה שנות הנשיאות, שיגר שני מכתבי תלונה למנהיג העליון ול"מועצה לשומרי החוקה" וקרא לשנות את החלטה כדי להוסיף עוד שמות לרשימת המועמדים המאושרים להתמודדות. רוחאני כמו גם רבים מתומכי מחנה הרפורמה והגורמים המכונים "השמרנים הפרגמטיים", הביעו אכזבה עמוקה מהחלטת המועצה והדגישו מפורשות או בעקיפין כי המועצה שסללה למעשה את הדרך לנשיאותו של ראש הרשות השופטת האייתוללה אבראהים ראיסי. Judiciary Chief Ebrahim Raisi .

הבחירות באיראן: "סלימאני הפך את איראן למעצמה אזורי במחיר כלכלה מתפוררת"

תדהמה באיראן : מועצת שומרי החוקה החליטה בניגוד לרוח המנהיג

עבאסעלי כדח'דאא'י Abbasali Kadkhodai, דובר "המועצה לשומרי החוקה" אמר דקות לאחר דברי המנהיג העליון כי המועצה תפרסם הודעה מפורטת כדי להוכיח את "צייתנות" חבריה למנהיג.

במהלך יום שישי התפרסמו ניחושים והשערות רבות שהמועצה תפרסם רשימה חדשה של המועמדים לנשיאות. אולם, לאחר מספר שעות, המועצה הדהימה בפרסמה הודעה לפיה לא יכול שינוי ברשימת המועמדים וכי פסילתם, מלבד השבעה שאשורו, התקבלה פה אחד על ידי 12 חברי המועצה ולא על סמך "דיווחים" של ארגונים אלה או אחרים (הכוונה לדיווחים של ארגוני המודיעין והביטחון של המשטר על עבר המועמדים ומשפחותיהם).

עלי ג'נתי
עלי ג'נתי

בכך, למעשה הפגינה "המועצה לשומרי החוקה" הסתייגות פומבית מהודעת ח'אמנהאי לבחון מחדש את החלטותיה. המנהיג טרם הגיב להודעת המועצה .

מועצת שומרי החוקה היא "כלב השמירה" החוקתי באיראן. בראשה עומד עלי ג'נתי (94) Ayatollah Ahmad Jannati. תפקיד המועצה לבחון אם החקיקה בפרלמנט (מג'לס) עולה בקנה אחד עם החוק האסלאמי והחוקה האיראנית ויש לה כוח וטו על החלטות המג'לס. תפקיד נוסף בו מחזיקה המועצה הוא אישור מועמדים למוסדות השלטון הבכירים ביותר הפרלמנט, הנשיאות ומועצת המומחים Assembly of Experts (האחראית על בחירת המנהיג ותפקודו השוטף) . המועצה מורכבת משישה אנשי דת הממונים על ידי המנהיג וששה משפטנים הממונים על ידי הרשות השופטת ומאושרים על ידי הפרלמנט.