עבור לתוכן העמוד
Menu

המשמעות הנוספת של מערכות הגנ"א של איראן

סא"ל (במיל) מייקי סגל אמר ל-JNS כי טהראן יכולה לפרוס את טילי הקרקע-אוויר שלה במוקדים במפרץ הפרסי, וכי האיראנים טוענים כי "היכולות שלהם אינן פחותות מאלו של המערכות הרוסיות - ואפילו טובות יותר.

תעשיות הנשק המקומיות של איראן מפתחות מערכות הגנה אוויריות משלהן, אשר נפרסות לא רק סביב אתרי הגרעין של הרפובליקה האסלאמית, אלא ככל הנראה גם באזור רחב יותר.

סא"ל (במיל.) מיכאל סגל, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור, ומומחה לאסטרטגיה וטקטיקה צבאית של איראן – פרסם באוגוסט דו"ח שעקב אחר כמה מהצעדים של איראן לחיזוק אתר העשרת האורניום שלה בפורדו. , אשר בנוי מתחת לאדמה, ולהגנה האווירית במקום.  הוא גם תיעד התפתחויות אחרונות במערכת Bavar 373 של איראן, שהרפובליקה האסלאמית הציגה כ"שדרוג משמעותי" ממערכת ה-S-300 מתוצרת רוסיה.

סגל אמר ליעקב לפין ב –  JNSכי ייתכן ו בימים האחרונים שאיראן יכולה לשאוף לפרוס את סוללות טילי הקרקע-אוויר שלה בייצור מקומי גם במפרץ הפרסי, קרוב לאיים ליד איחוד האמירויות הערביות, הנתונים למחלוקות טריטוריאליות ארוכות שנים.

ניתן להפעיל מערכות כאלה נגד כוחות אמריקאים, אמר סגל, וציין כי האיראנים "מטיסים כלי טיס בלתי מאוישים מעל נושאות מטוסים אמריקאיות במפרץ הפרסי כל הזמן. הם יכולים לשלב את המל"טים האלה עם מערכות טילי קרקע-אוויר"."ל ולעולם אל תחמיץ את הסיפורים המובילים שלנו

בנוסף, לחות'ים הנתמכים על ידי איראן בתימן היו כמה הישגים יוצאי דופן בהפלת מל"טים אמריקאים וסעודים, ציין סגל. הוא אמר שהוא לא שלול את האפשרות שאיראן תבריח את מערכות ההגנה האווירית שלה גם לתימן.

כמו כן, הוא טוען כי לא מן הנמנע כי איראן תבקש להבריח מערכות כאלה לסוריה על מנת לעמוד אל מול התקפות חיל האוויר הישראלי, בעוד היא ממשיכה בניסיונות להעביר בה נשק ולבנות בה בסיסים צבאיים.

בשנת 2016 השלימה רוסיה את מכירת מערכת טילי הקרקע-אוויר המתקדמים שלה S-       300 לאיראן, בשווי של  800 מיליון דולר, לאחר חתימת חוזה המכירה בשנת 2007. העיכוב במסירה הגיע לאחר לחץ אינטנסיבי מצד ארה"ב, ואולי גם ישראל, על מנת למנוע את מסירת המערכות.

"האיראנים מפתחים מערכות הגנה אווירית מסוגים שונים באופן עצמאי", אמר סגל. "הם טוענים שהיכולות שלהם לא פחותות מאלה של המערכות הרוסיות – ואפילו טובות יותר", הוסיף.

בשנת 2019, טיל קרקע-אוויר איראני  הפיל מזל"ט מעקב אמריקאי מסוג RQ-4A Hawk  מעל מיצר הורמוז באחת מהתצוגות הבודדות של ההגנה האווירית האיראנית.

"איראן מנסה להשיג יכולות עצמאיות מבלי להיות תלויה במעצמות העולם", אמר סגל. התיאבון הזה להגנות אוויריות מתוצרת מקומית , נובע מעשרות שנים של סנקציות שהוטלו על איראן, החל ממלחמת איראן-עיראק שהתחוללה לאורך שנות ה-80 ועד לסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על טהרן ב-2018.

"זה תעל אותם לפיתוח יכולות עצמאיות", הוסיף. ""בדרך כלל איראן מבצעת 'הנדסה לאחור' במערכות קיימות ברוסיה ובצפון קוריאה".

סגל העריך כי ישראל עשויה להתמודד עם מערכות הגנה אווירית מתקדמות לאחר שנים של פעילות מבצעית בשמי סוריה הצפופים.

בינתיים, בעוד איראן הצהירה כי  היא חוזרת לשיחות הגרעין בווינה בסוף החודש, מערכות ההגנה האווירית האיראניות מקבלות משמעות נוספת, טען סגל, שכן איראן משתמשת ביכולות הללו כדי לשרת את עמדתה ולהעביר את המסר שהיא  "מוכנה לכל תרחיש".

 

המאמר המקורי התפרסם באתר JNS