עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מודה בכשלון מערך הביטחון והמודיעין

בעקבותה חיסול של פחריזאדה קריאה לבדק בית • "יש לנקום בציונים ולהביאם לידי חרטה"

בעקבות חיסולו של מחסן פח'רי-זאדה, מראשי תוכנית הגרעין הצבאית של איראן, גוברת בקרב גורמי ביטחון באיראן בכלל ובקרב צמרת משה"מ בפרט הביקורת והתסכול על חולשתם הנמשכת של מוסדות המשטר והממשלה  – ובמיוחד ראשי מערכת המודיעין – להגן על אישים בכירים ומדענים ולמנוע  "חדירת אויבים למערכות הביטחון של איראן".

העמוד ראשון של העיתון "פרהיחתגאן" המזוהה עם השמרנים, ש' 28.11.2020:  "תרור סרג'שמה" - "התנקשות במעיין הנובע (של תוכנית הגרעין) " (בעבר הופק סרט בשם זה  על ההתנקשות במחמד חסיני  בהשתי, מבכירי המהפכה האסלאמית  ומנסחי החוקה האסלאמית של איראן שנהרג בפיגוע של המג'האדין ח'לק ב-1981).
העמוד ראשון של העיתון "פרהיחתגאן" המזוהה עם השמרנים, ש' 28.11.2020:  "תרור סרג'שמה" – "התנקשות במעיין הנובע (של תוכנית הגרעין) " (בעבר הופק סרט בשם זה  על ההתנקשות במחמד חסיני  בהשתי, מבכירי המהפכה האסלאמית  ומנסחי החוקה האסלאמית של איראן שנהרג בפיגוע של המג'האדין ח'לק ב-1981).

הביקורת, המופנית בעיקר, אך לא רק, לעבר ממשלתו של רוחאני, מהווה חלק מההערכות בזירה הפנימית באיראן לקראת הבחירות לנשיאות הצפויות ביוני 2021. היא מהווה חלק מוויכוח נרחב יותר על חידוש הדיאלוג – ולו גם החשאי- עם ממשלו של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ון  ביידן הצפוי להיכנס לבית הלבן בינואר [1]2021, ולהתייצב בפני מזרח תיכון מאתגר יותר שהותיר קודמו בתפקיד.

בכירי משה"מ לשעבר ובכירים במשה"מ המכהנים בתפקידים בכירים בממשל האיראני כמו גם גורמים שמרניים אחרים מצביעים על חדירותה וחשיפתה הרבה של איראן לפעילות מודיעינית מצד ישראל במיוחד בתוך שטח איראן, וכן בסיוע גורמי אופוזיציה מקומיים, והם מעריכים כי ישראל תתמיד במדיניות זו, במשתמע, גם תחת הממשל החדש בארצות הברית. נרמול יחסיה של ישראל עם איחוד האמירויות ועם בחרין , וההתקרבות לסעודיה, המובילה את המחנה הערבי הסוני, מחדדים בקרב גורמי ביטחון ומודיעים באיראן, את החשש מפני העמקת האחיזה המודיעינית הישראלית סביב איראן במקומות שיאפשרו לישראל קרש קפיצה נוח יותר לפעילות מבצעית בשטחה. לאחר חידוש היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, הזהירו גורמים איראנים רבים ובהם הנשיא רוחאני מפני אפשרות זו ואף איימו ישירות על מנהיגי איחוד האמירויות ובחריין[2].

בעקבות חיסולו של קאסם סלימאני, מפקד כח אלקדס, בינואר השנה נותר החשבון של איראן עם מבצעיו (ארה"ב) פתוח ומעת לעת טורחת איראן להדגיש זאת בפומבי. התגובה האיראנית לחיסול סלימאני הייתה מינורית והתמקדה בירי לעבר הבסיס אמריקני עין אלאסד בעראק, ועידוד המליציות השיעיות בעיראק לבצע מעת לעת ירי ספורדי לעבר האזור הירוק בבגדאד. מתוך ציפייה לחילופי שלטון בארצות הברית אך גם, ככל הנראה, נוכח חולשה מבצעית מסויימת בעקבות חיסולו של סלימאני וכניסתו של מחליפו קאא'ני לתפקידו, נמנעה איראן מפעילות בפרופיל גבוה נגד יעדים אמריקנים.

חסין דהקאן, שר ההגנה ויועצו הנוכחי של ח'אמנהאי ומי ששמש גם מפקד משה"מ בלבנון, אמר בראיון לטלוויזיה הממלכתית האיראנית ביום ש' 28.11 אמר כי "חדירה" ו"הסתננות" ו"פרצות ביטחוניות" ה הובילו לחיסול מוחסן פח'ריזאדה והאחראים לביטחון "חייבים לתת דין וחשבון" על כך.

דהקאן מצד אחד דחה את הביקורת על החולשה בהגנה על חייו של מחסן פח'ריזאדה אך מנגד מתח ביקורת מרומזת על מערכות  הביטחון של המדינה בשנים האחרונות ואמר שלמרות "הבקיאות המודיעינית" והשליטה של המשטר במישור זה, התרחשו  מספר "חדירות ביטחוניות"' שבין היתר, אפשרו את פעולת הטרור  (של ארגון המדינה האסלאמית) על בניין הפרלמנט (יוני  2017) [3].

חסין עלאא'י, מפקד משמר המהפכה לשעבר, ציין  כי ההתנקשות בחייו של המדען פח'ריזאדה נעשתה על סמך "מידע מדויק" שהיה בידי אויבים  כתוצאה מ"החולשה במבנה במנגנוני הביטחון האיראניים" ונראה, כי תשתית הריגול והמבצעים של ישראל עדיין פעילה בתוך איראן. הוא הוסיף, "זוהי ההתנקשות השביעית במדעני הגרעין האיראניים. כבר למעלה מעשר שנים מנהלת ישראל פעולות שונות בתוך איראן, כולל חיסול מדענים. שיטת ההתנקשות בראש ארגון המחקר והחדשנות של משרד הביטחון מעידה על כך,  כי התשתית המבצעית של ישראל בתוך איראן מצוידת היטב, מתקדמת מאוד ונשענת על מידע מדויק. ישראל השתמשה עד כה בכל יכולותיה המודיעיניות, המבצעיות, הביטחוניות, הסייבר, והדיפלומטיות כדי להתמודד עם תוכנית הגרעין של איראן, וסביר להניח שתוכנית זו תימשך".

המפקד לשעבר חסין עלאא'י ידוע בתמיכתו בדיאלוג עם ארה"ב; מודה בחולשה מסוכנת של מערכות הביטחון והמודיעין של איראן
המפקד לשעבר חסין עלאא'י ידוע בתמיכתו בדיאלוג עם ארה"ב; מודה בחולשה מסוכנת של מערכות הביטחון והמודיעין של איראן

על רקע זה הדגיש עלאא'י, כי "בלי קשר לכוונותיה של ישראל לביצוע חיסולים כאלה, צריך לבחון  את החולשה המובנית במבנה ובמנגנוני הביטחון של איראן , המאפשרת התנקשויות בחיי אנשים כמו "החלל המוערך" פח'ריזאדה למרות מערך שומרי ראש והגנה עליהם".

 עלאא'י (אשר הביע לא פעם תמיכה בדיאלוג עם אמריקאים והתנגד לשמרנים קיצונים במשטר האסלאמי האיראני)) הוסיף עוד כי  "התנקשות האחרונה מראה כי התגובות המבצעיות והדיפלומטיות של איראן עד כה להתנקשויות  בחיי מדעניה לא היו מרתיעות…יש לקוות כי מותו של ד"ר פח'ריזאדה יוביל לפגיעה אנושה בתשתית  המודיעינית והמבצעית של ישראל בתוך איראן "[4].

 

המפקד לשעבר חסין עלאא'י ידוע בתמיכתו בדיאלוג עם ארה"ב; מודה בחולשה מסוכנת של מערכות הביטחון והמודיעין של איראן
מחסן רצ'אא'י, מפקד משמרות המהפכה בשמונה שנות מלחמת איראן-עיראק ומזכיר הנוכחי של המועתה לקביעת האינטרס של המשטר, קבע גם הוא  כי המשך ההתנקשויות בבכירי המדענים האיראנים  מצביע על " חולשת ארגוני המודיעין במדינה, אותה יש לבלום  במאמצים כפולים  ומכופלים". רצ'אא'י הפנה גם מכתב לנשיא חסן רוחאני בו הדגיש,  כי הנשיא,  העומד בראש המועצה העליונה לביטחון הלאומי, צריך להטיל על סוכנויות הביון את  המשימה "לזהות את המקורות והמסתננים העיקריים אל לב סוכנויות הביון של איראן". הוא הציע כי "עזרת האזרחים והטכנולוגיות המתקדמות" יכולים להפוך לכלי עזר בכיוון זה, והתריע שאם יימשכו אירועים מסוג זה, הדבר יצביע על חולשה מסוכנת של מערכות המודיעין האיראניות "העם האיראני מצפה ממך, כיו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי, למנוע פעולות טרור מסוג זה ולא לאפשר לערער את ביטחונה הלאומי של של איראן , שהושג בדמם של אלפי חללים יקרים"[5]

 

 

"כיהאן" : נדרשת תגובה שוברת שיניים ובזמן

העיתון "כיהאן" המשקף את דעתו של מנהיג איראן, צטט בכותרתו הראשית (29 נוב') את דברי מנהיג איראן בהם הנחה את ממשלת איראן לחקור את הפשע להעניש בחומרה את מבצעיו ומי ששלח אותם  ובד בבד להמשיך "במאמצים המעשיים והטכניים" של השהיד פח'ריזאדדה[6].  יום קודם קבע "כיהאן" (27.11) כי "פעולת המשטר הציוני בחיסול המדען הבולט בארצנו הראתה שוב כי הגידול הסרטני הזה (הכוונה: ישראל) ממשיכה בכל מאמציה לעצור את התקדמותה המדעית של איראן ובדרך זו אינה חוששת מכל פעולה מלוכלכת. מה שקרה…הוא אחד ממאות פעולות הטרור של המשטר הציוני שבוצעו במשך עשרות שנים ברחבי העולם בתמיכתה המודיעינית והמבצעית של ארצות הברית וכמה ממדינות אירופה; (חוסלו) מפוליטיקאים ועד מדענים, אנשי תרבות וצבא וכל מי שמהווה מכשול בפני התקדמות המטרות השתלטניות שלהם. הדבר היחיד שיכול לגרום למכונת ההתנקשות הזו להפסיק את מעשיו הוא תגובה שוברת השיניים ובזמן….הציונים הוכיחו פעמים רבות, כי הם אינם מבינים שום שפה פרט לשפת הכוח. חוק העין תחת עין יעמיד את היצורים הפחדנים הללו במקומם. על הציונים לחכות לכך.

 

 

העמוד הראשון של העיתון כיהאן, ש' 28.11: עין תחת עין
העמוד הראשון של העיתון כיהאן, ש' 28.11: עין תחת עין

חסין שריעתמדארי, נציגו של ח'אמנהאי בעיתון "כיהאן" ועורכו הראשי,  התריס כתב במאמר מערכת ( 28 נובמבר ) ) מול  קברניטי איראן: "כיצד  המשטר הציוני, הנמצא על סף דעיכה כיום ומוקף בכוחות התנגדות מכל עבר, יכול לרצוח בקלות שכזו את מדעני הגרעין שלנו?! הוא הוסיף כי "כיום, כל תשומת הלב של העם והמשטר האיראני חייבת להיות ממוקדת בשני צירים, הראשון הוא הנקמה הקשה בציונים הפושעים שתגרום  להם להתחרט והשנייה היא זיהוי גורמים פנימיים ואולי מסתננים של האויב אל תוך מערכות הביטחון המודיעין של איראן". שריעתמדרי קרא גם  "לתקוף  בצורה מושכלת ומדוייקת את עיר הנמל החשובה חיפה, להרוס את המתקנים האסטרטגיים ולהביא למותם של רבים כדי להגיע לנקודת הרתעה של ממש".

כרוז שפורסם ביום ש' 28.11.2020: מפגש פסגה : פח'ריזאדה, אבו מהדי אלמהנדס וקאסם סלימאני
כרוז שפורסם ביום ש' 28.11.2020: מפגש פסגה : פח'ריזאדה, אבו מהדי אלמהנדס וקאסם סלימאני

הדילמה – הכלה או תגובה?

מכל מקום באיראן מתחדדת הדילמה כיצד  והיכן להגיב על חיסולו של מחסן פח'ריזאדה, ועד כמה למתוח את מרחב האיפוק שלהם החיסול האחרון המצטרף לרשימה המתארכת של גורמים בכירים שעל חיסולם  – באיראן ומחוצה לה – שעליהם לא הגיבה איראן כ"נדרש"  כפי שאיימה. בהם, ביןהיתר,  עמאד מע'ניה, קאסם סלימאני, פעילים הקשורים לתכנית דיוק הטילים ופעילים מרכזיים בקרב המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ואחרים.

 יתכן, כי איראן תמשיך לשמור על ריסון בכל הקשור לתגובה מול ארצות הברית ותבחר דווקא לפגוע ביעדים "נוחים יותר"  ומשותפים לארצות הברית וישראל דוגמת תשתיות נפט ותשתיות אסטרטגיות אחרות  בסעודיה דוגמת התקיפה (14 ספטמבר 2019) בטילי שיוט מדויקים על מתקני הזיקוק באבקיק Abqaiq )) וח'ריץ  (Khurais). בהקשר זה –  ב -23 נובמבר שדרה סוכנות הידיעות  האיראנית "מהר" סרטון בו נראה אתר של חברת הנפט "ארמקו" (Aramco distribution station  ) בג'דה שנפגע מטילי שיוט   Quds- 2 ששגרו (23 נובמבר) לעברו החות'ים (אנצאר אללה) בתימן[7]

(טיל שיוט 2 -Quds  ""תוצרת תימן"[6])
(טיל שיוט 2 -Quds  ""תוצרת תימן"[6])

האחרונים טענו כי מדובר בטיל שיוט חדש שנכנס אך לאחרונה לשירות  ונוסה מבצעית נגד העורף הסעודי וכי היעד היה Aramco’s North Jeddah Bulk Plant. החות'ים ציינו כי ביכולתו לחמוק ממערכות ההגנה האווירית הסעודית. בעבר תקפו (2019) החות'ים בטילים קדס  ,בעלי מאפיינים דומים לתקיפות על אבקיק וח'ריץ  (Khurais),  את שדה התעופה הבינלאומי  אבהא ((Abha בדרום מזרח סעודיה. צוות של האו"ם המפקח על האיסור האיראני לייצא אמל"ח (האיסור פקע באוק' 2020 בהתאם לסעיפי  הסכם הגרעין) קבע, כי מקור טילי השיוט הוא באיראן. ההערכה הרווחת כי הטילי השיוט החמקנים בעלי טווח של 800 ק"מ גם שוגרו מאיראן.

בשיגור הטילים המדוייקים לטווח ארוך לעבר אבקיק וח'ריץ ושיגורים מעת לעת של החות'ים נגד יעדים בסעודיה, מוכיחה איראן כי היא ביכולה, אם תבחר לעשות כן,  להלום במפתיע באמצעות טילי שיוט  חמקנים (וטילים ורקטות אחרים)  מדוייקים באתרים אסטרטגים , כולל בישראל,  מאזורים בהם היא רואה מרחבי ההשפעה שלה באזור – סוריה, לבנון, ועיראק. תימן משמשת  בשנים האחרונות שדה ניסוי לטילים האיראנים המדויקים בעיקר נגד יעדים סעודים אך גם נגד איחוד האמירויות במספר בודד של מקרים.

לאיראן מספר אפשרויות לתגובה על חיסולו של פח'ריזאדה.  לפי שעה לא ברור אם תבחר  להבליג, או לבצע פעולת לשחרור קיטור דוגמת הפעולה נגד בסיס עין אלאסד בעיראק בעקבות חיסול סלימאני. זאת,  תוך המתנה לכניסתו של ממשל חדש, שיתכן ויגביל את המשך הפעילות הישראלית נגדה, בצילו של מו"מ לחזרה אמריקנית להסכם הגרעין, תוך ניסיון להחליש את הברית האזורית הסונית – ישראלית ולתקוע טריז ביחסים בין ישראל לבין ארצות הברית שהגיעו לשיאים חדשים בתקופתו של טראמפ.

בכל מקרה, תידרש איראן להמשך בדק הבית המקיף בכל הקשור לחדירות ופגיעות מערך הביטחון והמודיעין שלה החשופים למבצעי מודיעין והתנקשויות חוזרות ונשנות מצד גורמים שונים בן במדעניה, בתשתיות תוכנית הגרעין (הפיצוץ במתקן בנתנז ביולי) שלה ולעיתים גם במתקני החשמל והנפט שלה. כבעבר צפוי המשטר לפרסם בשבועות הקרובים בפרט ובחלון הזמנים שעד לבחירות לנשיאות באיראן בכלל,  מידע לפיו עצר מספר גורמים שהיו מעורבים בפיגועים וריגול בתוך איראן כדי להציל מעט בכבודו בעיני האוכלוסייה באיראן, החשופה לדיווחים בזירה הבינלאומית ולכל מצהלות גורמי האופוזיציה על החיסול ברשתות החברתיות.

 

 

[1] https://jcpa.org.il/article/%d7%9e%d7%a7%d7%a9%d7%99%d7%97-%d7%a2%d7%9e%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%99%d7%92-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%a0%d7%9e%d7%a9%d7%99%d7%9a-%d7%91%d7%9b%d7%9c%d7%9b%d7%9c%d7%aa/

[2] https://jcpa.org.il/article/%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%9e%d7%97%d7%a8%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%98%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%9f-%d7%96%d7%90%d7%99%d7%93-%d7%a6%d7%a4%d7%95%d7%99-%d7%92%d7%95%d7%a8/

[3] https://www.mehrnews.com/news/5082553/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%82%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%AE%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87

[4] http://www.ensafnews.com/270024/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1/

[5] https://www.mashreghnews.ir/news/1149309/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D9%81%D8%AE%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87

[6] https://twitter.com/khamenei_ir/status/1332620867843526657 ; https://twitter.com/khamenei_ir/status/1332620589929013251

[7] https://en.mehrnews.com/news/166218/VIDEO-Fire-in-Aramco-following-Houthis-rocket-attack

[8] https://www.sahafah24.net/news13885088.html?amp=1