עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מאיימת על נתיבי השיט המסחריים במפרץ הפרסי ובים האדום

זירת האגרוף בין ארה"ב לאיראן עוברת אל דרום אמריקה אל ונצואלה • ארה"ב מאיימת על נתיבי הסחר של איראן עם מדורו • איראן מאיימת לפגוע בנתיבי הסחר במפרץ

נמשכת ההסלמה ביחסים בין איראן לבין ארצות הברית. בהמשך להתגרויות האיראניות במימי המפרץ הפרסי נגד ספינות הצי האמריקני שגרה איראן בצעד מתריס חמש מכליות עמוסות דלק לוונצואלה. זאת, בהתרסה בוטה מול מדיניות הסנקציות האמריקנית נגד וונצואלה ואיראן. ארצות הברת הודיעה כי תפעל לעצור את מכליות.

אתרים המנטרים כלי שיט דיווחו כי 5 מכליות איראניות (Clavel Forest Petunia Faxon Fortune) נמצאות בדרכן לוונצואלה ובהן דלק בשווי של לפחות בשווי של 45.5 מיליון דולר. 

משרד החוץ האיראני הגדיר כ"לא חוקיים" את איומי ארצות הברית לעצור מכליות נפט איראניות בדרכן לוונצואלה ואיים כי איראן תגיב לפעולה כזאת. לדבריו, מסחר חופשי בין מדינות עצמאיות הינו חוקי ומה שלא חוקי הוא התערבות ביחסים כאלה וארצות הברית נצבת בחזית של מאמצים לא חוקיים אלה. לדבריו, "ארצות הברית תחת נשיאותו של הנשיא טראמפ מעודדת אנרכיזם בינלאומי והדבר צריך להדליק נורה אדומה לכל העולם להגן על המולטילטרליזם תחת אמנת האו"ם…אנו מקווים כי ארצות הברית לא תנקוט בצעד טיפשי, אחרת איראן תגיב בעוצמה". קודם לכן שגר שה"ח האיראני, ט'ריף אגרת למזכ"ל האו"ם, בה הזהיר מפני פעילות הצי האמריקני נגד מכליות איראניות בים הקריבי המעבירות דלק לונצואלה.

*סוכנות הידיעות "נור", המזוהה עם משמרות המהפכה הזהירה מפני "מעשים פירטיים", דיווחה על שיגור משחתות אמריקניות ומטוסי Boeing P-8 Poseidon ללוחמה ימית לאזור הקריביים והבהירה, כי פעילות נגד איראן "לא תיוותר ללא מענה". עוד נכתב "האם טראמפ מהמר שוב באמצעות יצירת חוסר ביטחון בנתיבי השיט הבינלאומיים"*

וונצואלה משלמת ככל הנראה עבור סיוע זה לאיראן במטילי זהב. העיתון האיראני העיתון "וטן אמרוז" כתב, כי איראן שולחת מכליות דלק מנמל בנדר עבאס לונצואלה והתמורה עבור שתי מדינות, הנתונות לסנקציות אמריקניות ואינן יכולות לקבל מטבעות רשמיים, תהיה בזהב.

העיתון האיראני הוסיף, הירידה בצריכה הדלק נוכח מגפת הקורונה (באיראן עצמה ובסין, הקונה נפט מאיראן למרות הסנקציות) הובילה ליצירת מלאים גדולים של דלק באיראן ובעיות אחסון, אחד הפתרונות הוא ייצא במכליות לוונצואלה, תמורתו תקבל איראן זהב . "וטן אמרוז"" כתב תחת הכותרת "מכלית הזהב" כי הסחר בין איראן לוונצואלה יכול להפוך למודל שיחזק את כלכלת איראן במהלך תקופת הסנקציות והזהיר במשתמע, כי כל ניסיון מצד ארה"ב (לפגוע במכליות) וליצור בעיות עבור הסחר של איראן, יכול להפוך גם את הסחר הבינלאומי למסוכן, במיוחד במימי המפרץ הפרסי, הים של עומאן והים האדום".

מאמר המשך רחב יותר יתפרסם בזמן הקרוב.