עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: "כל טעות צבאית תוביל לחיסול הציונות"

איראן מאיימת בתגובה קשה אם תפגע ארה"ב במיליציות השיעיות הנאמנת לה בעיראק • "לאוייב לא יהיה זמן להתחרט על מעשיו" • הערכות במזרח התיכון: ארה"ב בדרך לתקיפה של המליציות השיעיות

באיראן גוברים החששות ממהלך אמריקני נגד המיליציות השיעיות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק ומבחירת ראש ממשלה שאינו תומך בהמשך פעילותה בעיראק. זאת, לאחר פריסתם מחדש של הכוחות האמריקנים בבסיסים במדינה ומספר דיווחים בתקשורת הבינלאומית כי ארצות הברית מתכננת "למחוץ" את המיליציות השיעיות הנאמנות לטהראן. עיקר הדיווחים מתמקדים במיליציית "כתאא'ב חזבאללה", החברה בקואליציית המיליציות של כוחות הגיוס העממי ("אלחשד אלשעבי"), שהגבירה לאחרונה את איומיה לפגוע בכוחות ובאינטרסים אמריקניים בעיראק.

הנשיא טראמפ צייץ (1 אפריל) "כי בידי ארצות הברית מידע כי איראן או שלוחותיה מתכננים מתקפת פתע נגד כוחות או נכסים אמריקניים בעיראק…אם הדבר יתרחש איראן תשלם מחיר גבוה מאד"[1]. ברשתות החברתיות של תומכי המשטר לעגו ואף הגיבו לציוצו של טראמפ "אנו בהמתנה למעשה האיוולת החדש שלך", גולשים העלו  תחת ההשתג #HardReveng #عين_الأسد (עין אלאסד הבסיס שהותקף ע"י איראן בתגובה לחיסול סלימאני) תמונות של הימאים האמריקנים הכנועים שנעצרו לפני מספר שנים על ידי חיל הים של משמרות המהפכה"[2] [3] וכן תמונות רבות של ארונות קבורה עטופים בדגלי ארה"ב .

ביקור פומבי ראשון של מפקד כח אלקדס החדש בעיראק

המתיחות גברה לאור ביקורו הפומבי הראשון בעיראק של אסמאעיל קאא'ני, מפקד כח אלקדס של משמרות המהפכה, מחליפו של קאסם סלימאני שחוסל ב-3 ינואר . על פי הדיווח הגעתו של קאא'ני בדרך האוויר  נועדה לגבש את המיליציות השיעיות ולמנוע הקמתה של ממשלה חדשה בראשות עדנאן אלזרפי. קאא'ני שאינו דובר ערבית רהוטה ואינו נהנה מהאמון ומרשת הקשרים המסועפת שתווה  קודמו סלימאני, יידרש למאמץ רב להצליח במשימתו לאחד את הפלגים השיעים ולמנוע את בחירתו של אלזרפי.

(קא'ני בנג'ף[4])
(קא'ני בנג'ף[4])

 

דובר הפנטגון, שון רוברטסון, אמר כי פריסת סוללות הפטריוט בעיראק נועדה להגן על ביטחונה של עיראק ושל כוחות הקואליציה הפועלים בה לאחר ההתקפה על המחנה הצבאי בתג'י (11 מרץ) בו נהרגו שלושה חיילים (בריטי ושני אמריקנים). ההחלטה לפרוס את הסוללות נתקלה בהתנגדות מצד מצד מספר פלגים בעיראק. יתכן, כי ההחלטה לפרוס את הסוללות נובעת מהערכה אמריקנית, כי איראן ושלוחיה יתקפו את הבסיסים באמצעות טילים, רקטות ואו מל"טים.  

התגובה נגד ארצות הברית אינה מוגבלת לעיראק

דרגים מדיניים וביטחוניים באיראן הזהירו בימים האחרונים את מפני ההשלכות הקשות  הצפויות אם תתקוף ארצות הברית את המיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן בעיראק. יחיא רחים-צפוי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן לענייני ביטחון ולשעבר מפקד משה"מ, אמר כי הוא מייעץ לדרג הצבאי והפוליטי בארצות הברית לקחת אחריות על ההשלכות האפשריות של פעולותיהם בעיראק "ארה"ב תספוג את הכישלון אסטרטגי הגדול בתקופת כהונתו של הנשיא". ראש המרכז למחקרים אסטרטגיים של הצבא אחמד-רצ'א פורדסתאן, הזהיר כי  אם יעשו האמריקנים טעות אין הכרח כי התגובה תתרחש בעיראק והאינטרסים האמריקניים בכל מקום יהוו יעד לפגיעה" ובכל מקרה התגובה הצפויה תהיה "מוחצת ותגרום לייאוש רב". הוא הוסיף, כי "חזית ההתנגדות" (המיליציות השיעיות בעיראק)  והעם העיראקי הנחוש "אינם מעוניינים בנוכחותה של ארה"ב באזור". הוא לגלג על ארצות הברית וקרא לכוחות הביטחון שלה להתמקד בנפגעי הקורונה בני-יורק פלורידה ואזורים אחרים לפני שהם פותחים חזית חדשה בעיראק[5].

 

(פורדסתאן : התגובה נגד ארה"ב יכולה להתרחש בכל מקום)
(פורדסתאן : התגובה נגד ארה"ב יכולה להתרחש בכל מקום)

 

"כל טעות צבאית תביא לחיסול הציונות"

ב-1 אפריל קרא דובר משרד החוץ האיראני,  עבאס מוסוי, קרא לארצות הברית להימנע מהחרפת המתיחות באזור בצל משבר מגפת הקורונה ולכבד את החלטת ממשלת עיראק והעם העיראקי לעזוב את המדינה.  וסוכנויות הידיעות באיראן צטטו את דברי מזכ"ל האו"ם שקרא לכל הצדדים להימנע מסכסוכים אזוריים בעת המאבק במגפה. חסין אמיר עבד-אללהיאן יועצו הבכיר של יו"ר הפרלמנט, אצייץ באנגלית  כי  ברור פריסת הכוחות האמריקניים בעיראק (בפרט) ובאזור (בכלל) מהווה סוג של מלחמה פסיכולוגית…כל טעות צבאית תוביל לנסיגה מהירה של ארצות הברית מהאזור וחיסול הציונות"[6]

קודם לכן הזהיר מסן רצ'אא'י, מפקד משה"מ לשעבר וכיום  עומד בראש המועצה לקביעת האינטרס, את ארצות הברית מפני פעולה נגד המיליציות השיעיות הפרו-איראניות במדינה. רצ'אא'י צייץ, כי "כל פעולה של ארצות הברית בעיראק כמוה כפעולה של המדינה האסלאמית אין כל הבדל בין פעולת טרור המבוצעת על ידי ארגון טרור או עלי ידי מדינה..אם ארה"ב לא תעזוב את עיראק העם העיראקי יגרש אותה"[7]. בהקשר זה אמר נאצר אלשמרי,  מזכ"ל חזית אלנג'בה, אחד מארגוני הקואליציה השיעית הפרו-איראניים (סוכנות הידיעות האיראנית  ABNA, המדווחת על הנעשה בעולם השיעי, 1 אפריל),  כי אם הברירה היא בין מוות לבין המשך הכיבוש האמריקני הרי שאנו מאמצים את העימות בזרועות פתוחות[8]

(אלשמרי : עדיף למות מאשר להישאר תחת הכבוש האמריקני).
(אלשמרי : עדיף למות מאשר להישאר תחת הכבוש האמריקני).

גם שמרות המהפכה של איראן פרסמו ב-31 מרץ אזהרה חריפה לפיה "הטעות הקטנה ביותר מצד השטן (ארה"ב) ואויביה ההרפתקנים של איראן תהיה טעותם האחרונה…תגובתה של טהראן תהיה נחרצת, הרסנית ובלתי-נתפסת עד כדי כך שהאויב לא יוכל (אפילו) להתחרט על פעולותיו". ההודעה הדגישה גם כי השפעתה של איראן חורגת הרבה מעבר לאזור האסטרטגי של מערב אסיה והיא הפכה "לסיוט עבור מנהיגי ארצות הברית, הישות הציונית ובעלי בריתם השטניים"[9].

המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ממשיכות לפעול נגד אינטרסים אמריקנים בעיראק (צבאיים ודיפלומטיים). לפי שעה הבליגה ארצות הברית על הריגת 3 חיילים בהתקפה (11 מרץ) על בסיס צבאי  בתג'י  (בריטי ושני אמריקנים) אך נראה כי המשך פעילותן, בעידודה של טהראן, תגרור תגובה אמריקנית רחבה יותר.

 

[1] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1245396884040097792

[2] https://twitter.com/PersiaIran2/status/1245513495728148481

[3] https://twitter.com/EbneHava/status/1245433580605628421

[4] https://twitter.com/JamalMuhandis/status/1245450851931639808

[5] http://www.shabestan.ir/detail/News/911442

[6] https://twitter.com/Amirabdolahian/status/1245014012254920704

[7][7] https://twitter.com/ir_rezaee/status/1244851863578718210

[8] https://tinyurl.com/ABNA01042020

[9] https://tinyurl.com/wyf2m9d