עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: התקפנו ספינת ריגול ישראלית; חשש ממערכה ימית מול איראן

ישראל הגיבה צבאית על תקיפת אוניית המשא הישראלית במפרץ עומאן על ידי "משמרות המהפכה" האיראניים אך היא איננה מעוניינת במערכה ימית פתוחה עם איראן • ההערכה בישראל היא כי איראן תמשיך לנסות ולתקוף כלי שיט ישראלים במפרץ ובים סוף באופן ישיר ובאמצעות שלוחותיה

על פי גורמים מדיניים בכירים, התקיפה באזור דמשק ב-28 בפברואר, באמצעות טילים שנורו על מתחם של "משמרות המהפכה" האיראניים, הייתה התגובה הישראלית לתקיפת אוניית המשא של איש העסקים הישראלי, רמי אונגר, בסוף השבוע במימי מפרץ עומאן.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הטילו את האחריות לביצוע ההתקפה על איראן. הדרג המדיני התכנס לדיון ביטחוני בהשלכות ההתקפה והוחלט בו להגיב עליה במהירות.
המסר הישראלי לאיראן באמצעות התקיפה בסוריה הוא כי ישראל לא תסבול שום התקפה על יעדים אזרחים או צבאיים מצידה של איראן וכי על כל התקפה כזו תהייה תגובה צבאית.

ישראל נמנעה מלתקוף כלי שיט איראנים למרות שביכולתה לעשות זאת. זרועם של חיל האוויר ושל חיל הים הישראלים הינה ארוכה מאוד, ישראל בחרה לתקוף ביבשה באדמת סוריה כדי לנסות ולהימנע ממערכה ימית פתוחה בינה לבין איראן.

לישראל אין אינטרס כזה, יותר מ-90 אחוזים מהסחורות המגיעות אליה מחו"ל מגיעות דרך הים.

המשימה הישראלית בתקיפת מתחם "משמרות המהפכה" באזור דמשק בסוריה הייתה להרתיע את האיראנים מפני התקפות נוספות מבלי להביא להסלמה כוללת עם איראן ומבלי לפגוע בניסיונות של הנשיא ביידן לפתוח בדיאלוג עם איראן, להערכת גורמים מדיניים המטרה הושגה בטווח הזמן הקצר.

איראן הכחישה את האשמותיו של ראש הממשלה נתניהו ואמרה כי "דבריו משוללים כל יסוד" אבל העיתון האיראני "כיהאן", המקורב למנהיג העליון ח'מינאי רמז כי הדברים נכונים. במאמר שפירסם ב-28 בפברואר נאמר:

"התקיפות והפשעים של המשטר הציוני באזור, שהתבצעו זה תקופה באופן גלוי לגמרי, הפכו בסופו של דבר את המשטר הזה למטרה לגיטימית. ספינה שהיא בהסתברות גבוהה ספינת מלחמה של המשטר הזה, הותקפה באופן מקצועי בים עומאן (מפרץ עומאן), דבר שזעזע לחלוטין את המשטר הזה ואת בעלות בריתו, כך שכל אחד מגופי התקשורת של המשטר הזה הפנה אצבע מאשימה לכיוון אחר!".

המאמר רמז שהספינה שהותקפה היתה ספינת ריגול שנשלחה לרגל במימי המפרץ הפרסי:" נכון שהיא הוסוותה כספינת משא ונשאה דגל אחר, אבל בעליה ישראלי ומקורב לראש המוסד, והרי ידוע שהמשטר הציוני שואף לחזק את אחיזתו ואת נוכחותו במפרץ הפרסי בעקבות חשיפת הקשרים עם האמירויות ועם בחריין, כדי לפקח באופן הדוק יותר על פשעיו נגד ציר המאבק. "תם עידן ה'פגע וברח'!" מסכם המאמר.

ישראל שלחה חוקרים לדובאי לבדוק את האונייה שנפגעה ולנסות ללמוד כיצד היא הותקפה. ההערכה הראשונית היא כי האונייה נפגעה ממוקשים ימיים שהוצמדו לדופן שלה על ידי אנשי היחידה הימית של "משמרות המהפכה" האיראניים.

השר יואב גלנט שהיה בעבר מפקד שייטת 13 אמר אמש כי אנשי קומנדו איראניים הם שהצמידו מוקש ימי מוסג "עלוקה" לדופן האונייה הישראלית, המטרה הייתה כנראה לגרום נזק בלבד לאונייה ולא להטביעה כדי שהדבר לא יביא להסלמה גדולה עם ישראל או עם ארה"ב.

ההערכה בישראל היא כי הפיגוע באוניית המשא הישראלית הוא מעשה נקמה איראני על חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ושל מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה.

צפי לתקיפות נוספות בלב ים

אחרי שהאיראנים נכשלו בביצוע פיגועים נגד ישראל ואיחוד האמירויות בניו דלהי, אתיופיה וסודאן והתוכניות שלהם סוכלו ברובן על ידי המוסד הישראלי, איראן סבורה שהיא גילתה את נקודת התורפה הישראלית והיא השיט הישראלי בלב ים, באזור המפרץ ובים סוף.

 

אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" שבראשו עמד בעבר קאסם סולימאני, משתוקק לנקום את חיסול מפקדו ואת חיסולו של המדען פח'ריזאדה לאחר ספג ביקורת קשה בצמרת המשטר האראני על חוסר יכולתו להוציא פיגועי נקם כואבים נגד ישראל באופן מהיר.

ההערכה בישראל היא כי תקיפת אוניית המשא הישראלית במפרץ עומאן היא רק סימן ראשון לבאות וכי בהמשך יגיעו התקפות נוספות על כלי שיט ישראלים.

ישראל הופתעה מהתקיפה האיראנית על האונייה הישראלית במפרץ עומאן. האיראנים הכינו היטב את התקיפה ואספו מודיעין מאמצעים גלויים על האונייה ומסלולה הימי מדמאם שבסעודיה עד לסינגפור ובחרו את הנקודה שבה היא תותקף.

בנקודות האדומות : ספינות איראניות מסביב הספינה הישראלית
בנקודות האדומות : ספינות איראניות מסביב הספינה הישראלית

לאיראן יש יכולות צבאיות ימיות גדולות מאוד ואפשרות לפתוח במערכה ימית פתוחה מול ישראל. היא שולטת במימי המפרץ וגם באזור באב אלמנדב שהינו שער הכניסה הדרומי לים סוף שהוא ציר ימי חשוב לישראל.

המורדים החות'ים בתימן שולטים אף הם על מימי ים סוף ובאב אלמנדב ויש להם יכולות צבאיות לפגוע בספינות ישראליות השטות בים סוף באמצעות טילים, מוקשים ימיים, מל"טים מממולכדים וסירות נפץ.
ישראל נכנסת לתקופה מסוכנת מבחינת השיט הימי בנתיבים הבינלאומיים באזור המפרץ וים סוף ואיראן היא איום ממשי שאסור לזלזל בו.