עבור לתוכן העמוד
Menu

אחרי הקורונה: כלכלת האזור בדרך להתאוששות

קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי מדינות המזרח התיכון יתאוששו ויעלו את קצב הצמיחה הכלכלי שלהם מעב להערכות הראשוניות • מזהיר מיצירה של מדינות עניות ועשירות שאינן מצליחות לחסן את האוכלוסייה שלהן

קרן המטבע הבינלאומית העריכה בדו"ח שפורסם בשבוע שעבר כי הצמיחה באזור מדינות המפרץ תעלה במהלך 2021 זאת בנוסף להערכה של עליה בכלכלות מדינות המזרח התיכון (לא כולל ישראל) ובצפון אפריקה בעקבות קידום נושא החיסונים נגד קורונה.

לפי הערכת קרן המטבע , האזור, הכולל את מדינות ערב ואיראן, ספג במהלך 2020 ירידה ריאלית של 3.4% בתמ"ג.

הסיבות לכך הן ירידה במחירי הנפט בעולם ונגיף הקורונה.

מצבעי החיסונים המהירים במיוחד במדינות המפרץ, הוביל את הקרן לתחזית של צמיחה בגובה של 4.0%, עלייה של 0.9% מהתחזית האחרונה.

"ההתאוששות האזור עם הפעלת החיסון ותגובת המדיניות ממלאת תפקיד חשוב באיכות ובעומק ההתאוששות", אמר ג'יהאד אזור, מנהל מחלקת המזרח התיכון ומרכז אסיה בקרן המטבע, ל- AFP ראיון.

"ההתאוששות המהירה מאוד הזו היא ברמות שונות, אחת מהן היא מהירות קבלת החיסונים והגעה לכיסוי של 75 אחוזים מהאוכלוסיה, לעומת מדינות שאיחרו".

לעומת זאת, גישה לאספקת חיסונים מספקת נותרה אתגר עבור רבים אחרים בגלל מחסור עולמי, סכסוכים פנימיים או אי יציבות פוליטית וחוסר יכול לממן את החיסונים.

"התאוששות שונה"

קרן המטבע טוענת כי חלוקה לא שווה של החיסונים תוביל את האזור לאחור וייצור מצב של מדינות עשירות מול מדינות עניות..

תימן, סודאן, לוב ולבנון, שם האינפלציה מתעצמת, חוסר היציבות השורר והמלחמות באזור הותירו צלקות מתמשכות, ונדמה כי ההשפעות המזיקות של המגפה יתמשכו ויגרמו נזק כלכלי, אמר קרן המטבע – אולי לאורך שנים רבות.

"אנחנו שנה לתוך המשבר וההחלמה החלה, אבל זו התאוששות שונה", נאמר  לסוכנות הידיעות AP. "אנחנו בנקודת מפנה … מדיניות חיסון היא מדיניות כלכלית."

קרן המטבע צופה כי כלכלת איחוד האמירויות תצמח השנה ב -3.2% עם תחילת התערוכה העולמית של דובאי, שמתוכננת להערך באוקטובר 2021, והוא המפתח להתאוששות המדינה. בדובאי מקווים שהאירוע המסיבי ימשוך 25 מיליון מבקרים וסדרת מבצעים, המבשרים על עתיד מזהיר לאחר המגפה.

קריסת ענף התיירות והקמעונאות במדינה מובילה לאתגר גדול והאבטלה עודמת על 8.4 אחוזים.

בעוד שמדינות עשירות מתכננות לחסן את מרבית אוכלוסייתן בעוד מספר חודשים, באפגניסטן בעזה, עיראק ואיראן – ככל הנראה לא יחסן חלק ניכר מאוכלוסיותיהן עד אמצע שנת 2022, נכתב בדו"ח.

אפילו הערכה זו עשויה להיות אופטימית. מדינות בעלות ההכנסה הנמוכה ביותר באזור עשויות בסופו של דבר להמתין עד 2023 לכל היותר לחיסון המוני, על פי הדיווח.

קרן המטבע מצפה להתאוששות איטית בשנת 2021 עבור מצרים ופקיסטן.

הקרן שינתה את אומדן הצמיחה שלה בירדן, שם שיעור האבטלה זינק ל -55%.

סודן נותרת שקועה בחובות ומאיימת על ידי חוסר יציבות, אך כלכלתה עשויה לצמוח לראשונה זה שנים כאשר היא זוכה לגישה חדשה לרשתות פיננסיות בינלאומיות.

לבנון, בעיצומו של המשבר הפיננסי החמור ביותר שלה אי פעם, נותרה כלכלת המזרח התיכון היחידה בסיכון להתכווצות נוספת.

אזור סירב אפילו להציע השנה תחזית כלכלית ספציפית ללבנון, וציטט את "כל אי הוודאות".

באיראן מצא קרן המטבע סיבה לשבח את הצמיחה הכלכלית לאחר שנים של ירידה, וציין כי ההתנגדות המוגברת לסגרים שהייתה הורסת את כלכלת הסנקציות שלה, הצילה אותה מנפילה גרועה ביותר.

כלכלת המדינה צפויה לגדול ב -2.5% בשנת 2021, אמר אזור, בהתבסס על עליות קלות בשנה שעברה.

אך ההתאוששות מאיראן נותרה רחוקה מכיוון שהחיסונים שלה מתעכבים, האינפלציה פוגעת בחסכונות של אנשים והמדיניות הכללכית מתעלמת מבעיות חמורות.

קרן המטבע ממשיכה לשקול את בקשת הסיוע של איראן בסך 5 מיליארד דולר, שזו תהיה ההלוואה הראשונה שלה מאז 1962.

"הסרת הסנקציות שיושמו לאחרונה תאפשר כמובן לכלכלה האיראנית לייצא יותר, לסחור יותר, ויש לכך השפעה חיובית", אמר אזור, תוך שהוא קורא לממשלה להילחם באינפלציה ולשלב טוב יותר את המגזר הפרטי.