התראות

כ"ט בנובמבר: אין בסיס משפטי למדינה פלסטינית

74 שנה להחלטת עצרת האו"ם - המבחן המשפטי
שיתוף
חוגגים את ההכרה בירושלים. מתוך אוסף התצלומים הלאומי, לע"מ

תוכן העניינים

תקציר המאמר:

• החלטה 181 של האו"ם אינה יכולה לשמש סימוכין משפטי ומוסמך להקמתה של מדינה פלסטינית ולזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני.

• היהודים קיבלו את התוכנית בשמחה מהולה בהיסוס, ואילו הערבים דחו אותה ופתחו במלחמה כדי למנוע את יישומה.

• תוכנית החלוקה סיימה באופן רשמי את המנדט הבריטי על ארץ ישראל. הכוחות המזוינים הבריטיים עמדו לצאת את ארץ-ישראל בתוך כמה חודשים.

• מאחר שמדינות ערב דחו את ההחלטה עם אימוצה ומנעו את יישומה, אין ההנהגה הפלסטינית יכולה לטעון באופן הגיוני או חוקי היום כי החלטה 181 יכולה לשמש בסיס להקמתה של המדינה הפלסטינית.

• על פי מגילת האו"ם, החלטות העצרת הכללית הן רק בגדר המלצות ואינן מחייבות מבחינה משפטית.

החלטת העצרת הכללית של האומות המאוחדות, 29 בנובמבר 1947

היום כאשר אנו מציינים את יום השנה השבעים להחלטה 181 של העצרת הכללית של האו"ם על חלוקת ארץ ישראל, שהתקבלה ב- 29 בנובמבר 1947, ראוי לבחון את השפעתה ומשמעותה של החלטה זו, בייחוד עבור ההנהגה הפלסטינית. במשך זמן, מחמוד עבאס, יו"ר אש"ף וראש הרשות הפלסטינית, בעת פנייה למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון של האו"ם, התייחס ללא הרף להחלטה זו כמקור הסמכות להקמת מדינה פלסטינית ולתיחום גבולותיה.

בהתבסס על המשפט הבינלאומי, כמו גם על ראיות עובדתיות והיסטוריות, מפרט מסמך זה את המשמעות וההשפעה של החלטה 181, בנוסף להסבר מדוע אין היא יכולה לשמש סימוכין משפטי מוסמך להקמתה של מדינה פלסטינית, ולזכות להגדרה עצמית לעם הפלסטיני.

 

                    ישיבת העצרת הכללית של האו"ם בכ"ט בנובמבר

החלטה 181 של האו"ם: ההקשר ההיסטורי

ב- 29 בנובמבר 1947 אישרה העצרת הכללית של האו"ם, בהחלטה 181, את מה שמכונה "תוכנית החלוקה". תוכנית זו התכוונה לפצל את השטח הגיאוגרפי של ארץ ישראל לשתי מדינות נפרדות: אחת יהודית ואחת ערבית. ירושלים, לפי אותה תכנית, תוגדר כישות נפרדת בניהול בינלאומי (corpus separatum – ראו מפה להלן).

שלושים ושלוש מדינות הצביעו בעד, 13 נגד, עשר נמנעו, ואחת נעדרה מן ההצבעה.

בתחילה, יהודים וערבים כאחד הזדעזעו מרעיון החלוקה. "התנועה הציונית ראתה את ארץ ישראל כולה כירושה יהודית," טען פרופ' שלמה אבינרי, "והמאמץ להשיג רוב יהודי נועד לתת לתביעה זו תמיכה בינלאומית ולגיטימיות. התנועה הלאומית הפלסטינית המתהווה … ראתה בפלסטין חלק אינטגראלי מהמולדת הערבית הגדולה כמו כל שאר הארצות ממרוקו עד עיראק."

עם זאת, למרות ששני הצדדים הופתעו, תגובתם לתכנית החלוקה נחלקה באופן משמעותי. היהודים קיבלו את התוכנית בשמחה מהולה בהיסוס, ואילו הצד שכנגד דחה אותה ופתח במלחמה בכדי למנוע את יישומה.

על אף ששני הצדדים טענו לזכות הלגיטימית להתיישב באזור, הערבים שללו כל זכות של היהודים במולדת אבותיהם, ורובם הגדול עדיין מחזיק בהשקפה זו עד עצם היום הזה.

אימוץ החלטה 181 של מועצת הביטחון של האו"ם נתפס על ידי הצד הערבי כרעידת אדמה; לא רק שלא הסכימו לה, אלא יצאו למלחמה נגד המדינה היהודית החדשה כדי להביע את אי שביעות רצונם ואת סירובם לאפשר קיום מדינה שכזו.

תוכן החלטה 181 של האו"ם

תוכנית החלוקה סיימה באופן רשמי את המנדט הבריטי על ארץ ישראל. הכוחות המזוינים הבריטיים היו אמורים לצאת את ארץ-ישראל תוך חודשים ספורים מיישום ההחלטה, ליתר דיוק ב- 1 באוגוסט 1948. עוד הציעה ההחלטה כי שטח ארץ-ישראל יחולק לשמונה חלקים: שלוש ערים נועדו להיות תחת שלטון יהודי, שלוש ערים תחת שלטון ערבי, והעיר יפו נועדה להיות מחוז ערבי תחת שלטון יהודי. ירושלים נועדה להיות מנוהלת על ידי ועדת אד-הוק של האו"ם ולכן בעלת מעמד של עיר בינלאומית, שאיננה נתונה לאף אחד מהצדדים.

שנית, ההחלטה קבעה כי אף צד לא ינסה למנוע את הביצוע המוצלח של כל סעיפיה, כפי שנכתב:
"ההחלטה מבקשת כי מועצת הביטחון תעיין, באם הנסיבות במשך תקופת-המעבר דורשים עיון כזה, אם
המצב בא"י מהווה סכנה לשלום. אם היא מחליטה שיש סכנה כזאת, וכדי לקיים שלום ובטחון בינלאומיים, על מועצת הביטחון להשלים את ההרשאה של האסיפה הכללית, ע"י נקיטת אמצעים, על פי סעיפים 39 ו-41 של מגילת האו"ם, וליפות את כוחה של מועצת האו"ם כפי שנקבע בהחלטתה, למלא בא"י את התפקידים שהוטלו עליה על ידי החלטה זו."

עם זאת, האו"ם לא נקט אמצעים כלשהם כדי לבצע את הערכתו בעת התנהלות התוקפנות הערבית נגד יהודים ב-1947 ובמיוחד ב- 1948, בעקבות הכרזת העצמאות של ישראל. לפיכך, אף שהחלטה 181 נועדה ליצור שיטת פעולה (modus operandi) בין שני הצדדים, היא נכשלה לחלוטין, שכן הצד הערבי דחה אותה מכל וכל ועל כן לא ניתן היה לממש את יישומה.

שיירה מותקפת ליד בית החולים הדסה

 

 

ההחלטה אינה יכולה לשמש בסיס למעמד מדינה פלסטינית

כאמור, המנהיגות הערבית דחתה מכל וכל את תקפותה של החלטה 181, עד כדי יציאה למלחמה נגד המדינה היהודית החדשה. הצהרת הליגה הערבית על פלישתה ("התערבותה") בפלשתינה, מיום 15 במאי 1948, קבעה:

מכיון שהביטחון של פלסטין ניתן כנאמנות קדושה בידי מדינות ערב, וכדי לשים קץ למצב דברים זה ולמנוע ממנו להחמיר או להפוך לכאוס, שאיש אינו יכול לחזות את היקפו; כדי למנוע את התפשטות ההפרעות ואי-הסדר בפלסטין למדינות ערב השכנות; כדי למלא את הפער שנוצר במנגנון השלטוני בפלסטין כתוצאה מסיום המנדט ואי-הקמתה של סמכות חוקית במקומה, מצאו ממשלותיהן של מדינות ערב שהן נאלצות להתערב בפלסטין אך ורק כדי לסייע לתושביה להחזיר את השלום והביטחון ואת שלטון הצדק והחוק לארצם, וכדי למנוע שפיכות דמים.

מאחר שמדינות ערב דחו את ההחלטה עם אימוצה, ומנעו את יישומה, אין ההנהגה הפלסטינית יכולה לטעון באופן הגיוני או חוקי היום כי החלטה 181 יכולה לשמש בסיס להקמתה של המדינה הפלסטינית. אי אפשר לדחות ולערער החלטה רשמית ולשנות דעה 70 שנה מאוחר יותר.

בחוצפה אדירה, שלח נאסר אל-קידווה, משקיף אש"ף לאו"ם, מכתב למזכ"ל האו"ם קופי ענאן ב- 1999, בדרישה כי "על ישראל עדיין להסביר לקהילה הבינלאומית את הצעדים שנקטה באופן בלתי חוקי בהחלת חוקיה ותקנותיה על השטח שכבשה במלחמת 1948, מעבר לשטח שהוקצה למדינה היהודית בהחלטה 181." שטח זה כלל כמה ערים חדשות בישראל, כמו גם את ירושלים.

ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר שגריר ישראל באו"ם, עומת ישירות עם הנושא. הוא הגיב בהצגת דבריו של ראש הממשלה דוד בן-גוריון לכנסת בדצמבר 1949, בה טען כי ישראל אינה יכולה עוד לקבל את החלטת האו"ם משנת 1947 כמחייבת. מאחר שהאו"ם נכשל ביישום החלטתו, ראתה ישראל את ההחלטה בטלה ומבוטלת.

לגבי העיר ירושלים, ההחלטה שנדחתה קבעה בעצמה כי העיר תהיה תחת שלטון בינלאומי במשך עשר שנים, ולאחר מכן יתקיים משאל עם על-ידי תושביה כדי להחליט על ריבונותה.

נוסף על כך שמעולם לא יושמה כראוי על ידי הערבים, תוכנית החלוקה היא מעורפלת מבחינה סמנטית בכך שהיא מתייחסת להקמתה של מדינה ערבית, ולא למדינה פלסטינית. ואכן, בשום מקום אין אינדיקציה להקמתה של מדינה פלסטינית לעם הפלסטיני, אך היא קובעת את הקמתן של שתי מדינות בתוך שטח ארץ ישראל, אחת יהודית ואחת ערבית. מעולם לא הוגדרה האוכלוסייה הערבית המתגוררת באזור כ"פלסטינית"; ייחוס זה אומץ רק בשנת 1964 עם הקמתו של הארגון לשחרור פלשתין (אש"ף).

לכן, כאשר מחמוד עבאס טוען כי החלטה 181 היא הוכחה מוצקה ובסיס לכך ש"לפלסטינים" יש זכות למדינה משלהם בתוך הגבולות שהיא מַתוָוה, הוא מטעה את הקהילה הבינלאומית.

מאחר שמדינות ערב לא רק דחו את תוכנית החלוקה אלא יצאו למלחמה נגד המדינה היהודית החדשה, הן אינן יכולות בשום אופן להשתמש בה כמקור משפטי להקמת מדינה משלהם.

ולבסוף, על פי מגילת האו"ם, החלטות העצרת הכללית הן רק המלצות ואינן מחייבות מבחינה משפטית. רק החלטות שנתקבלו על ידי מועצת הביטחון לפי פרק 7 של מגילת האו"ם להתמודד עם איומים לשלום בינלאומי ופעולות תוקפנות, עשויות להיות מחייבות.

לפיכך, האסיפה הכללית, באמצעות החלטת החלוקה משנת 1947, לא היתה מוסמכת לקבוע חוקים, ואפילו פחות מכך לתחום גבולות של אומות.

יתר על כן, הכרזת העצמאות של ישראל במאי 1948 הפחיתה עוד יותר את חשיבות החלטה 181. ההחלטה, ותוכנית החלוקה, הפכו לחסרות משמעות. לדברי הפרופ' יוג'ין קונטורוביץ', המציין את הסתמכותה של ישראל על עקרון ה- uti possidetis , מונח בלטינית שפירושו "זכות האחזקה החוקית", גבולותיה של מדינת ישראל החדשה נותרו הגבולות שהיו לארץ ישראל המנדטורית. אכן, מאחר שהמנהיגות הערבית דחתה את סעיפי החלטה 181, הגבולות כעת הוגדרו בעקבות מלחמת העצמאות של 1948-1949. לפיכך, ישראל זכאית כדין לשטחים שהשיגה בעקבות העימות עם הערבים ב- 1949.

לסיכום, בהסתמך על ראיות עובדתיות והיסטוריות מוצקות, כמו גם על המשפט הבינלאומי, החלטה 181 אינה רק בלתי מחייבת, אלא אין היא יכולה בשום אופן להיחשב בסיס לתביעה פלסטינית למדינה.

המנהיגות הערבית דחתה אותה על הסף, בנוסף ליציאה למלחמה נגד המדינה היהודית החדשה, כדי למנוע את הפעלת ההחלטה. המנהיגות הפלסטינית כיום אינה יכולה להתייחס להחלטה זו כאל בסיס להקמתה של מדינה פלסטינית, ובאותה מידה, אינה יכולה להאשים את ישראל בכך שאיננה נוהגת על פיה. יתר על כן, מכיון שהאו"ם לא הצליח ליישם את ההחלטה שלו עצמו, איזו אמינות ולגיטימיות יש לו?

הגיע הזמן שהמנהיגות הערבית תפסיק לתמרן את האו"ם ואת העובדות ההיסטוריות. למרבה הצער, בהתבסס על התנהגותם כפי שנגלית בעשורים האחרונים, יהיה קשה לצפות לשינוי מהם בקרוב.

 

מקורות:

Official UN website. The Palestinian Question. https://www.un.org/french/Depts/palestine/history2.shtml
Application of the State of Palestine for Admission to Membership in the United Nations https://www.un.org/en/ga/president/66/Letters/PDF/Palestine%20Application%20for%20Admission%20-%2023%20September%202011.pdf
UN General Assembly Resolution 181 of November 29, 1947.
Israel State Archive. Results from the United Nations vote, with signatures, November 29, 1947
Avinery, Shlomo. 2011. Self-Determination and Israel’s Declaration of Independence, p.36
Ibid
Resolution 181
Official Un website. The Palestine question. https://www.un.org/french/Depts/palestine/history2.shtml
Resolution 181
Dori Gold. 2011. The Palestinians Resurrect the Partition Plan. Published by the Jerusalem Center for Public Affairs. https://jcpa.org/article/the-palestinians-resurrect-the-partition-plan/
Arab League declaration of the invasion of Palestine, 15 May 1948
Letter dated 25 March 1999 from the Permanent Observer of Palestine to the United Nations addressed to the Secretary-General https://unispal.un.org/DPA/DPR/unispal.nsf/0/C84892FBB9963ACE052567450051EA88
Israeli Ministry of Foreign Affairs. 5 Statements to the Knesset by Prime Minister Ben-Gurion https://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/mfadocuments/yearbook1/pages/5%20statement%20to%20the%20knesset%20by%20prime%20minister%20ben-g.aspx
Eugene Kontorovich. 2014. Crimea, International Law and the West Bank. Commentary Magazine.
Idem

ליאורה שרטוני שימשה מתמחה במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בספטמבר 2017. היא בעלת תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת מונטראיול ובהווה לומדת לתואר שני בזכויות אדם וצדק מעברי. מאמר זה נכתב בהדרכתו של השגריר אלן בייקר

 

פורסם לראשונה ב-29 נובמבר 2017

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close