התראות

40 שנה לביקור סאדאת: השלום שלא הושלם

בישראל מציינים את יום ביקורו ההיסטורי ל הנשיא המצרי, אבל השלום הוא קר ומנוכר
שיתוף
מנחם בגין ואנואר סאדאת // צילום: משה מילנר, לע"מ
מנחם בגין ואנואר סאדאת // צילום: משה מילנר, לע"מ

עניינים

ביקורו המפתיע של סאדאת בירושלים ב-19 בנובמבר 1977 והשלום עם מצרים שנחתם בעקבותיו שינו ללא ספק את המאזן האסטרטגי באזור. מצרים הגדולה במדינות ערב שעמה ניהלה ישראל חמש מלחמות יצאה ממעגל האלימות מרצונה וההנחה הייתה כי שני הצדדים רוצים בשלום למען רווחת עמיהם ופיתוח כלכלתם. השלום לא צץ יש מאין.

נאצר התנגד לשלום. הוא התחבר לברית המועצות, הקים משטר סוציאליסטי נוקשה, הלאים חלקים רבים של התעשייה והמסחר ופגע אנושות בכלכלת המדינה, יצא להילחם בישראל והובס על ידה. המאזן היה שלילי. סאדאת שירש אותו הבין כי המשך דרכו יוסיף לדרדר את מצרים וכי בריה"מ אינה השותף המתאים לשינוי.

השלום עם ישראל היה מבחינתו של סאדאת שלב שלא ניתן לעקפו בדרכו להתחבר למערב והוא פתח במגעים נרחבים עם ארה"ב. עם זאת לא ניתן להבין את יוזמתו של סאדאת מבלי להתייחס למניעיו האנושיים. סאדאת היה איש של חזון ואיש אמיץ גם יחד. ללא שתי תכונות מיוחדות ונדירות אלה שבהם ניחון יתכן שעוד הינו שרויים במלחמה עם מצרים.

ביקורו נעשה כבמעין חלום. התקשינו להאמין כי אכן זה קורה אבל רצינו בעת ובעונה אחת לדמיין כי שלום עם מצרים יהיה גשר לשלום עם העולם הערבי. אם כך, מהו המאזן מבחינת ישראל אחרי 40 שנים. עיקרו כנראה בקיומו אפילו אם אין תוכנו מספק אותנו. אומנם ממשלת מצרים מקפידה למנוע אינטראקציה בין העמים והשלום מכונה "קר", אבל זה בכל זאת שלום. שתי הממשלות מקיימות דיאלוג שוטף ומתבצע שת"פ במספר תחומים אם כי אין זליגה לציבור הרחב. אולי העיקר הוא כי חיילי שתי המדינות אינם נהרגים בגבול. עם זאת אנו חוששים שזה לא סוף הפרשה.

בנאומו בכנסת הציג סאדאת את הקמתה של מדינה פלסטינית כדבר המובן מאליו וכתנאי בדרך לשלום. המציאות עם זאת הייתה שונה. אש"פ לא הופיע לוועידת השלום שיזם בדצמבר 1977 בקהיר והתעלם מהשיחות בין ישראל למצרים על האוטונומיה.

הסכמי קמפ דיוויד שכללו התחייבות ישראלית-מצרית לטפל בנושא הפלסטיני אפשרו לסאדאת להתקדם לקראת חוזה שלום עם ישראל באופן שההסכם לא יחשב כהסכם נפרד עמה. עד היום נוהגים המצרים לומר שהסכם השלום עם ישראל אינו מלא כל עוד לא מומשה המסגרת לשלום במז"ת שנחתמה בקמפ דיוויד.

על רקע זה סאדאת העריך כנראה שאם ייחתם שלום בין מצרים לישראל תשתנה האווירה באזור. אכן השלום עם מצרים היה ללא ספק גורם חשוב בכינוסה של ועידת מדריד ב-1991 בחתימת הסכם אוסלו ב-1993 ובהסכם השלום עם ירדן ב-1995. עם זאת יש לזכור שמצרים הוחרמה ע"י מדינות ערב למעט סודאן, ג'יבוטי ועומאן וגורשה מן הליגה הערבית שמשרדיה הועברו לטוניסיה. היה זה הלם בל יתואר למצרים, "אום אלדוניא" אם העולם כפי שהיא מכנה את עצמה ומנהיגת העולם הערבי.

השלום הקר נועד להעביר מסר למדינות ערב כי אומנם השלום עם ישראל הוא אינטרס עליון של מצרים אבל היא גם ערה לבעיה הפלסטינית ולכן תצמצם את יחסיה לעם ישראל למינימום. האליטות המצריות המשתייכות לזרמים הנאצריסטי הלאומני, השמאל הפרו-סובייטי והממסד האסלאמי החליטו מיד להחרים את ישראל הן על בסיס אידיאולוגי והן כדי למנוע פגיעה ביחסיהם עם מדינות ערב שסיפקו להם חלק גדול מפרנסתם. עשרים ושבעה אגודות מקצועיות הכוללות את כל האליטות ,רופאים עורכי דין סופרים וכו', החליטו עוד בסוף 1980 בכנס סודי להחרים את ישראל ולמנוע כל קשר של חבריהם עימה. הם גם פעלו באופן שוטף להסית את הציבור באמצעות התקשורת, בבתי הספר ובמסגדים וגרמו לאווירה בעייתית ביחסי שתי המדינות. החרם עדין תקף ואכן מונע כל אפשרות לשת"פ מלא בין העמים.

למרות הכל על בסיס הסכם השלום. נחתמו בשנים 1980- 1982 כ-20 הסכמים בילטרליים בכל התחומים כדי שיהוו מסגרת משפטית מוכרת לפיתוח הקשרים בין שתי המדינות: תעופה, מסחר, שת"פ חקלאי, תרבות, תיירות חילופי נוער, שת"פ משטרתי וכו'. נחתמו גם הסכמים מיוחדים לתיירות בסיני כגון פטור מאשרות לנוסעים לסנט קתרינה ולחוף המזרחי של סיני מאילת לשרם ולמצרים כניסה לאילת ללא אשרות. הכל היה מוכן כדי שהקשרים יתפתחו והשלום יתמלא בתוכן מעשי וחיובי שיחזק אותו ויבסס אותו לעד.

כגודל הציפיות כך הייתה האכזבה. ישראל מצידה שאפה לפתח את כל מגוון היחסים האפשריים עם מצרים כדי להביא את השלום לרמה האישית של כל אזרח מצרי ולתת לו את התחושה כי השלום משתלם וחיוני למצרים. ישראל גם רצתה להראות לעולם הערבי את יתרונות השלום, את הפיתוח והרווחה שהוא יביא מול חוסר התוחלת של המלחמה.

אך מצרים דבקה בשלום הקר והיא אכן חזרה לליגה הערבית ב-1989, אם כי לא נראה שחזרה לתפוס את מעמדה כמנהיגת העולם הערבי כפי שהיה בעבר. יצוין עם זאת כי הנסיבות כיום שונות לחלוטין ואין מנהיגות בעולם הערבי המפולג וההרוס.

עמך מצרים המשיך להאמין בשלום. כזכור נתקבל סאדאת בהתלהבות ע"י ההמונים בחזרו מביקורו ההיסטורי בישראל. העם המצרי קיווה לראות תוך מן קצר את פרות השלום ברמה האישית, אך תוך שנים מעטות באה האכזבה. השלום כמפעל כלכלי נחל כישלון חרוץ מיד לאחר שהוחל במימושו וההסתה נגד ישראל שינתה לחלוטין את האווירה.

השאלה המטרידה היא כיצד היה נוהג סאדאת לולא נרצח. שאלה היפותטית ללא תשובה. נזכיר בכל זאת כי היה איש חזון שבאמתחתו היו רעיונות רבים אך לא זכה להגשימם.

אחרי תקופה של אשליות ואכזבה התגבשה תמונת היחסים הבילטרליים שעדין נכונה עד היום: ממשלת מצרים היא הקובעת את רמת הנורמליזציה בהתאם למטרותיה. היא שומרת על נורמליזציה מוגבלת ביחסים ובמיוחד מונעת מהמוני העם המצרי לקחת חלק בה. הנורמליזציה מתבצעת רק בתחומים בודדים ותחת ביקורת ממשלתית.

מלכתחילה צמצמו המצרים את הקשרים לשלושה תחומים וכך זה גם היום:

אנרגיה, תעופה ותיירות, וחקלאות. אלו תחומים חשובים באופן מיוחד לכלכלה המצרית וגם אינם מאפשרים חדירה ישראלית רחבה למצרים ולקשר עם העם המצרי.

אנרגיה: בהתאם לנספח בחוזה השלום התחייבה מצרים למכור לישראל כמויות של נפט. ישראל אכן רכשה כמויות גדולות עד 6 מיון טון לשנה, אך ההיצע המצרי ירד כתוצאה מירידה ברזרבות וצריכה גוברת של נפט ע"י הכלכלה המצרית. גם נחתם הסכם להקמת בית זיקוק גדול באלכסנדריה ע"י מימן וחוסיין סאלם. הם הרוויחו הרב הכסף ולבסוף מכרו אותו ברווח גדול לכוויית , אבל הנורמליזציה לא קודמה.

לאחר מכן נחתם הסכם לאספקת גז לישראל ל-15 שנים תמורת 2 מיליארד דולר. החשיבות היא בכך שלישראל יהיה ספק גז קרוב והיא גם רואה בהסכם קשר אסטרטגי חשוב עם מצרים. מצרים מצידה היה מרוצה שיש לה קונה קרוב ובטוח שאינו מצריך אלא בניית צינור קצר של כ-160 ק"מ. בנוסף אין ההסכם מביא לקשר נרחב בין ישראלים ומצרים אלא למגע של כמה אנשי עסקים בספירות העליונות. לצערנו הצינור פוצץ 12 פעמים בזמן שלטון המועצה הצבאית העליונה לאחר הדחת מובארק מה שהביא להפסקה חד צדדית של הספקת הגז ע"י המצרים הגז. חברת החשמל תבעה את חברת הגז הלאומית המצרית למוסד לבוררות בינלאומית בפאריס ובשווייץ שלאחרונה פסק שהחברה המצרית תפצה את חברת החשמל במיליארד וחצי דולר שמובן עדין לא שולמו.

תעופה ותיירות: מצרים לא יכלה להתחמק מהקמת קו תעופה סדיר בין שתי המדינות בהתאם להסכם השלום והסכם התעופה. בלית ברירה היא הקימה חברת תעופה נפרדת מהחברה הלאומית אג'פשן אירוויס כדי למנוע את החרמתה ע"י מדינות ערב. בתחילה הייתה זו חברת נפרטיטי שהוחלפה באייר סיני הפועלת עד עכשיו. השת"פ התיירותי שהתפתח לא נועד להביא תיירים מצרים לישראל אלא תיירים ישראלים למצרים ובעיקר תיירים זרים למצרים מארצות שלישיות. שת"פ זה היה פעיל עד לאינתיפאדה השנייה והביא תיירים רבים למצרים מארה"ב, אמריקה הלטינית ורוסיה. כיום אין כמעט שת"פ בתחום זה מאחר שמצרים פיתחה את ענף התיירות שלה ע"י בניית מלונות רבים ופתיחת שמיה לטיסות שכר. ב-2010 באו למצרים 8 מיליון תיירים שהשאירו 12 מיליארד דולר. היציאה לישראל אסורה ויש צורך באישור מיוחד של הביטחון המצרי הניתן רק לקבוצה פריבילגית של אנשי עסקים.

חקלאות: תרומתה של ישראל לכלכה המצרית בתחום החקלאות היא בעלת חשיבות עליונה. ישראל העבירה למצרים את שיטת ההשקיה בטפטוף, זנים חדשים ושיטות עבודה שהפכו את מצרים ליצרנית גדולה של פרות וירקות. במשך השנים 3000 מצרים יצאו לקיבוץ ברור חיל ללמוד טכנולוגיה חקלאית חדישה ובחוזרם קיבלו מן הממשלה חלקות לגידולי פירות או ירקות הוקמו חוות הדגמה ולימוד ליד דרך קהיר אלכסנדריה והשת"פ פרח. כל זאת הודות לשר החקלאות יוסוף וואלי שדגל בהעמקת השלום והבין את החשיבות למצרים. בעקבות השת"פ שונתה עבודת החקלאות באופן דרמטי ומצרים הפכה למדינה שכמעט מייצרת אל כל צריכתה בפרות וירקות ואף מייצאת לאירופה מוצרי איכות כגון תות שדה. בזמנו היו במצרים יועצים חקלאיים ישראלים פרטיים שעבדו ליד כמה מן החברות הגדולות אשר התחרו עם מוצרינו בשווקים באירופה. מצרים מסרבת להכיר בתרומה חשובה זו. חברי פרלמנט מטעם האחים המוסלמים ומפלגות אופוזיציה אחרות האשימו את יוסוף וואלי, שר החקלאות, שבחסותו נערך השת"פ החקלאי, בניסיון להרעיל את אדמות מצרים.

נזכיר שהשת"פ החקלאי התחיל ע"י אריק שרון בהיותו שר חקלאות. הוא הוזמן בסוף 1980 לביקור ע"י הנשיא סאדאת שאמר לו: אנו מדינה בעלת חקלאות נחשלת שאינה מספקת את צרכי האוכלוסייה. ישראל היא מעצמה חקלאית. קח מטוס, סייר מעל מצרים. ראה את הבעיות ונתחיל את השת"פ.

 

זוהי הנורמליזציה. אלה הם עיקר היחסים הבילטרליים. שום מגע בתחום התקשורת, התרבות, המדע, הנוער או הספורט. נציין עוד שהייצוא הישראלי למצרים נע בין 150-200 מיליון דולר ומעולם לא היווה גורם בעל חשיבות בכלכלה שלנו או בכלכלת מצרים למעט התקופה בה סופק הגז. וכל זאת לאורך 31 שנים שבמהלכן היה אפשר לשנות את מערכת היחסים מקצה לקצה ולהציג את יחסי ישראל-מצרים כדוגמא לשאר מדינות ערב.

השלום עם מצרים עבר טלטולים קשים על רקע האינתיפאדה השנייה, אירועי האביב הערבי שהביאו להדחת מבארק ולתקופה של שלטון צבאי שמהלכו הותקפה שגרירות ישראל ולאחר מכן בחירתו לנשיא של מחמד מורסי איש האחים המוסלמים שהחל בהקמת דיקטטורה אסלאמית. הגיעו של סיסי לשלטון החזירה את היציבות לשלטון וליחסים ישראל. על רקע אינטרסים משותפים הקימו שתי המדינות שת"פ משמעותי בתחום הביטחוני מול הטרור האסלאמי בצפון סיני מה שמצביע על יחסי אימון הדוקים ביניהן. סיסי גם ממשיך לטפל בבעיה הפלסטינית והיה לו תפקיד חשוב בתיווך בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס.

עם זאת גם סיסי, למרות ששיפר מאד את אווירת היחסים בין שתי המדינות עדין מתקשה להחליט לשנות אתה מסגרת היחסים ביניהן שעדין מוגבלת בעיקרו למישור הממשלתי. נראה ששני המכשולים שעמדו בפני סאדאת, הבעיה הפלסטינית והעמדות האידאולוגיות של האליטות הישנות עדין קיימות. עם זאת לא נראה שיש לחשוש בעתיד הנראה לעין להידרדרות ביחסים. האינטרסים האסטרטגים של שתיהן דומים: מאבק באסלאם הרדיקלי והמשך הפיתוח הכלכלי שבזאת משקיע סיסי את מיטב מרצו.
יש אפוא שלום בין ישראל ומצרים אבל שלום שלא הושלם.

 

 

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm
המרכז הירושלמי
חיזבאללה על הקצה, וצה"ל נערך: "אם טהראן תבקש, הם ייכנסו ללחימה"

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר בכיר באמ"ן, מזהיר כי חיזבאללה ממשיך בהכנות צבאיות – כולל הכנת "בנק מטרות" – למקרה שאיראן תפעיל אותו. "זה לא קרה עדיין, אבל זה עלול לקרות", אמר. במקביל, נריה מציין כי פירוק הנשק מהמחנות הפלסטיניים בלבנון, שתוכנן ל-15 ביוני, ככל הנראה יתעכב – וצה"ל כבר נערך בשטח עם תגבור של שתי חטיבות בצפון.

12:09pm

Close