עבור לתוכן העמוד
Menu

"איראן חתרה להשיג נשק גרעיני אך לא הצליחה כי הפרויקט נחשף על ידי המג'האדין ח'לק"

הבכיר חזר בו מדבריו יישר קו עם עמדת מנהיג והקטעים הבעייתיים הוסרו מהאתר

בעיצומן של שיחות הגרעין בוינה שנקלעו למבוי סתום, חשף עלי מטהרי (Ali Motahhari), סגן יו"ר הפרלמנט האיראני לשעבר, ) 24 אפריל) בראיון ל- Iran Student Correspondents Association (ISCA)) כי "מטרתה של איראן, כשהשיקה איראן את תוכנית הגרעין שלה, הייתה לייצר נשק גרעיני כדי לשפר את יכולת ההרתעה שלה ולטעת פחד בלב אוייבי אללה". אולם, לטענתו "היא לא הצליחה לשמור על חשאיות התוכנית והיא נחשפה והודלפה על ידי הצבועים והגרועים שבאויביה של איראן (תנועת האופוזיציה המג'האדין ח'לק שחשפה את התוכנית)".

מטהרי הוסיף, כי "מדינה החפצה לנהל תוכנית גרעין לצרכי שלום לא מתחילה בהעשרת אורניום, אלה בונה כור ואז מתחילה בתהליך ההעשרה. כאשר אנו מעשירים אורניום כבר בתחילת התהליך, הדבר יוצר את הרושם שאנו רוצים לפתח פצצה…לו יכולנו לפתח בחשאי נשק גרעיני ולנסות אותו, דוגמת פקיסטאן, הדבר היה יוצר הרתעה של ממש. מדינות אחרות נשענות (לביטחונן) על נשק גרעיני . אני מאמין שכאשר אנו מתחילים משהו, עלינו להמשיך בכך עד הסוף… איראן יכולה לבנות פצצה גרעינית כי השריעה אוסרת עלינו רק את השימוש בה ולא את הבנייה של הפצצה…(מכל מקום) עתה, דעתו של המנהיג ח'אמנהאי היא שפצצה גרעינית היא בבחינת חראם (אסורה) ) . "کلاً ساخت بمب هسته‌ای حرام است.")

מטהרי נשאל אם דבריו ישפיעו על עתיד שיחות הגרעין המדשדשות ואמר כי "איש אינו מאזין לדברי, איני נושא בשום משרה ואני אומר דברים אלה על דעת עצמי בלבד".

עלי מטהרי, הוא בנו של האיתאללה מרטצ'א מטהרי, ממייסדי הרפובליקה האסלאמית של איראן ואחד האידיאולוגים שלה שהיה מקורב לח'מיני ועמד בראש המועצה המהפכנית במהלך המהפכה האסלאמית.

הוא גם גיסו, של עלי לאריג'אני, ששימש במשך 12 שנה בתפקיד יו"ר הפרלמנט האיראני והיה ממבקריו המובהקים של הנשיא אחמדינז'אד. מטהרי נחשב לפוליטיקאי שמרני בכיר ושרת כסגן השני ליו"ר המג'לס (2016-2019). עם זאת, הוא נפסל על ידי מועצת שומרי החוקה מלהתמודד לבחירות למג'לס ב-2020 ואף האיץ במנהיג איראן לפתוח בחקירה לפסילת מועמדים למג'לס. זאת, לאחר שבשנים האחרונות החל לבטא עמדות פרגמטיות יותר ושויך לזרם השמרני-פרגמטי. בפברואר 2021 הגיש את מועמדותו לקראת הבחירות לנשיאות איראן.

החלקים הבעייתיים הוסרו

דבריו, של מטהרי עוררו ענין רב ברשתות החברתיות ובקרב כלי התקשורת בעולם ובעקבות כך הזדרזו כלי תקשורת שונים באיראן להכחישם. הלחץ הרב שהופעל ככל בנראה באיראן על הערוץ שפרסם את הראיון הוביל לעריכתו מחדש ולהסרת החלקים הבעייתיים העוסקים בתוכנית הגרעין ובכוונותיה המקוריות של איראן לייצר נשק גרעיני כפי שטען מטהרי.

הערוץ הותיר רק את החלק בו טוען מטהרי כי מנהיג איראן נתנגד לשימוש בנשק גרעיני (חראם).

לאחר זמן קצר מפרסום הראיון גורם "יודע דבר" הכחיש את דבריו של מטהרי . בראיון לסוכנות הידיעות נור המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי, טען אותו גורם כי לתוכנית הגרעין של איראן של איראן מעולם לא היו ממדים צבאיים והצהרותיהם של אנשים חסרי אחריות בהקשר זה מבוססות על העדר מידע או על דעותיהם הסובייקטיביות הפוליטיות".

לשיטתו אוייביה של איראן טוענים במשך שנים כי איראן מנסה לפתח בחשאי נשק גרעיני. זאת, במטרה להגביל את תוכניתה הגרעינית לצרכי שלום . סוכנות הידיעות "תסנים" צטטה את מטהרי בעקבות התבטאותו שעוררה סערה רבה וטענה כי חזר בו מדבריו לפיהם רצתה איראן נשק גרעיני ופרסם הבהרה כי "הצבועים עיוותו את העיסוק באיראן בסוגיה" . כלי תקשורת רבים באיראן צטטו את סוכנות נור ואף פרסמו את ההבהרה של מטהרי לדבריו.

מטהרי: הובנתי שלא כהלכה
מטהרי: הובנתי שלא כהלכה

 

בעקבות לחץ כבד שככל הנראה הופעל עליו, פרסם מטהרי (25 אפריל) הכחשה לדבריו בחשבון האינסטגרם שלו ואמר כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי איראן מעולם לא חתרה לנשק גרעיני "מה שאמרתי הוא שמלכתחילה היו אנשים שהאמינו שייצור נשק גרעיני הוא אופציה מקובלת להפחדת האוייב…המשפט לא שוקף כהלכה על ידי סוכנות הידיעות (ISCA)…בניגוד לטענות המג'האדין ח'לק, הרפובליקה האסלאמית של איראן מעולם לא חתרה לפתח נשק גרעיני כמדיניות וכמטרה וראיה לכך היא הפתוה (פסק הלכה) שפרסם המנהיג"

הייתה פתוה ?

בשנים האחרונות טוענת איראן כי מנהיג איראן פרסם פסק הלכה (פתוה) בנוגע לאיסור לשימוש בנשק גרעיני ומעלה טענה זו מעת לעת. פתוה זו מעולם לא הוצגה אך בתוך האזור באתר של מנהיג איראן העוסק במענה לסוגיות הלכתיות ( אסתפתא استفتا כמו שו"ת, פסק הלכה ) לקראת הסוף יש הפנייה ל حرمت سلاح کشتار جمعی "חרדת הקודש (חרם) באשר לנשק להשמדה המונית". באחד האזורים באתר מופיע מסר של המנהיג ח'אמנהאי לארגון הבינלאומי לפרוק החימוש שנערך בל 2011 ובו מסר בארבע שפות (פרסית, ערבית, אנגלית וספרדית) בו נכתב כי "אנו מאמינים כי לצד נשק גרעיני, כל סוגי הנשק להשמדה המונית דוגמת נשק כימי או ביולוגי מציבים סיכון רציני למין האנושי…איראן חוותה זאת על בשרה…אנו רואים בשימוש/הפעלה (كاربرد) בנשק זה חראם ומאמינים שמחובתו של כל אחד להשקיע את כל המאמצים להבטיח את עתיד האנושות מפני אסון כזה". המסר (המוגדר כפתוה) הועבר לאו"ם ונרשם באופן רשמי .

ח'אמנהאי התייחס גם במהלך כינוס מועצת המומחים ( 22 פבר' 2021) לסוגיית איסור השימוש בנשק גרעיני. לדבריו, "החשיבה האסלאמית שלנו אומרת שנשק ששימוש בו יביא להרג של אנשים חפים מפשע ולא אנשי צבא אסור. הנשק הזה אסור בין אם יהיה גרעיני או כימי. הנשק הזה אסור מפני שזו עמדת האסלאם ובגלל עמדת האסלאם לא חתרנו להשיג נשק גרעיני ; אחרת, לו היינו חפצים בכך, מי אתם בכלל, מה תפקידכם ( ישראל והמערב) שתוכלו למנוע זאת מאתנו .
מכל מקום, דבריו של מטהרי, בעיצומו של המשבר בשיחות הגרעין בוינה, משקף אל נכון חילוקי דעות בקרב ההנהגה הצבאית-דתית באיראן בכל הקשור לפיתוח ולשימוש בנשק גרעיני ואף לאסטרטגיית המשא ומתן בוינה . נראה, כי לפי שעה מעדיפים באיראן ליישר קו עם קו ההסברה של הפתוה של ח'אמנהאי, שלטענת איראן אוסרת על שימוש בנשק גרעיני, אך לא בהכרח על המשך פיתוחו וייצורו בחשאי לצרכי הרתעה.

5 https://tinyurl.com/26vfc8mb
6 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47431