עבור לתוכן העמוד
Menu

המטרה של ארה"ב: שיקום כלכלי

שיחותיו של האדי עמרו, שליח ארה"ב לאזור , מתמקדות כעת לא בתכנית אזורית אלא בכיוון אחר ובהקמת ממשלת טכנוקרטים פלסטינית על מנת לשקם כלכלית את עזה • הבעיה אצל הפלסטינים - כולם מבקשים לגזור את הקופון הכספי

בשיחות עם רמאללה התבררו לי פרטי שיחותיו של הדיפלומט האמריקני, האדי עמרו, ברמאללה ומה הם היעדים של הדיפלומטיה האמריקנית בעניין הפלסטיני, ומה שנגזר מכך.

בשיחות עלו שני עניינים, האחד, הפתיחה האפשרית של הקונסוליה האמריקנית בירושלים, שעליה נעמוד בהזדמנות אחרת, והשני עניין פיתוח הכלכלה הפלסטינית והמשמעות של המהלך.

הפקיד האמריקני הבכיר הבהיר כי אין בכוונת ארצות הברית לחנוך יוזמת שלום חדשה, אבל היא מאוד מעוניינת לקדם את העניין הכלכלי, ולפיכך היא תומכת ברעיון של החלפת ממשלת מוחמד שתייה בממשלת טכנוקרטים שאיננה פת"ח ולא חמאס שתהיה מקובלת גם על חמאס בעזה, על מנת לאפשר את צינור הסיוע לשיקום עזה.

זה היה הרעיון שהנחה את השיחות שניהלו המצרים בקהיר עם 3 פלגי חמאס- סינוואר עזה, הנייה  – קטאר, אחים מוסלמים, ועארורי – גדה. לדברי המקורות ברמאללה חמאס הסכימה למהלך וכך  גם אבו מאזן. הממשלה הטכנוקרטית אמורה גם לנהל את הבחירות שייתנו לגיטימציה לממשלה הניטרלית.

היוזמות להקים ממשלות טכנוקרטיות קמו ונפלו בפוליטיקה הפלסטינית, ואין בהן חדש. הרצון לאחד מחדש את עזה עם רמאללה מאוד פופולרי ברחוב הפלסטיני, וכל פוליטיקאי שמנפנף בו מקבל נקודות, ולפיכך אנו שומעים הרבה על יוזמות לאיחוד, ועוד  נשמע אבל עד למימושו – עוד רחוקה הדרך.

מי יגזור את הקופון?

פת"ח לא יוותר על אחיזתו בגדה, וחמאס לא מוותר על עזה, ולפיכך אפילו אם תקום ממשלה כזו, אין לה משמעות, והיא תיפול במהרה כמו שנפלו קודמותיה.

מדוע? יש כמובן המובן מאליו, לחמאס טוב בעזה, ואין לו סיבה לוותר על השליטה עליה. לפת"ח השליטה בגדה טובה ואף לו אין סביה לוותר עליה.

ההגיון, כפי שמבקשים להבהיר ברמאללה, הוא כי הקהילה הבינלאומית לא תעניק לחמאס את כספי הסיוע, בשל היותו אירגון טרור, והיא מוכנה לסייע לשיקום עזה רק דרך הרשות הפלסטינית. אם הממשלה בעזה שתקבל את כספי הסיוע לא תהיה של פת"ח, אלא ניטרלית, אז חמאס יוכל להשלים עם הדבר. העברת כספי קטאר לתושבי עזה ישירות לבנקים היה מעין תירגול להעברת תקציבי השיקום.

אבל לא לגמרי. ההתנגדות של חמאס שכספי הסיוע יעברו דרך רמאללה היא לא רק שבדרך זאת חמאס לא יוכל לגזור קופון – גם רמאללה לא. בסידור שנעשה לגבי כספי קטאר לעזה אומנם חמאס (בינתיים) לא מקבל כספים לאנשיו, אבל גם רמאללה לא. בסידור של ממשלת טכנוקרטים, רמאללה תגזור את הקופון ורק חמאס לא יזכה מן העניין.

לפיכך, לא ברור מה משמעות הידיעות שחמאס מסכים לממשלה טכנוקרטית. האם  האישור נועד לרצות את המארח המצרי ? ברור לכול כי הלכה למעשה חמאס תכשיל את המהלך, אם לא יובטח  הקופון שלה בהעברת הכספים. בסופו של דבר שאלת הקופון הכשילה למעשה את שיקום עזה מסבב המלחמה הקודם.

הבעיה של ישראל בעסקת השבויים

אבל ישנה עוד בעיה, עסקת השבויים והנעדרים החדשה שעל הפרק. הטראומה שעברה ישראל מעסקת שליט, שהביאה לנו את סינוואר לעזה ואת עארורי לתורכיה, לא מאפשרת לישראל מרחב תמרון רחב. הפעם לא מדובר במספרים גדולים, אלא זהות המשוחררים שלא יקלו על ישראל לקבל את העסקה.

פרשת בריחת האסירים מכלא גלבוע העמידה לחמאס רף גבוה, ופחות מזביידי וחבריו מן הג'יהאד האיסלאמי חמאס לא יכול לדרוש. גם שמו של מרוואן ברגותי עלה, ויש לקחת ברצינות את התביעה לשחררו.

חמולת ברגותי מתוסכלת שהרשות לא פעלה לשחרר את מי שהיה הסמל של פת"ח בעבר, וכעת החמולה הגדולה הזאת ברמאללה ובכפריה נוטה לחמאס. החדירה של חמאס לגדה לא תבוא דרך עארורי, שהוא מכפר קטן על יד רמאללה, ולא בטוח אם הכפר עארורא הולך אתו, אלא דרך התנזים של חמולת ברגותי.

מכיוון שישראל מתנה כל תוכנית לשיקום עזה בשחרור שבוייה בידי חמאס, ומכיוון שחמאס מעמיד רף גבוה של אסירים מנהיגים, חוץ מהתסבוכת של מי יקטוף את הקופונים עזה או רמאללה, הרי יש לקבל את הידיעות על ממשלת טכנוקרטים עם קורטוב של מלח.