עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מנצלת את המשבר באפגניסטן

טהראן לה גבול משותף ארוך עם אפגניסטן מנסה להשפיע על התהליכים הפנימים במדינה ומארחת את פסגת הפיוס הפנימי היום • חשוב לזכור כי ראש משה"מ, איסמעיל קאאני, היה ראש הזירה של אזור אפגניסטן בעברו

עם עזיבת הכוחות האמריקאים את אפגניסטן והתקדמות כוחות הטאליבן לכיבוש המדינה כולה, אירח היום (רביעי) משרד החוץ של איראן בראשותתו של שר החוץ זריף את סבב שיחותה פיוס באפגניסטן  בהשתתפות נציגי ממשלת קאבול והטאליבן.

בהתכנסות השתתפו נציגת ממשלת אפגניסטן, הדמויות הבכירות התומכות במערכת הרפובליקה באפגניסטן ומשלחת פוליטית בכירה של הטאליבן.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף נשא נאום בפתח הפגישה.

בראיון ל"טהראן טיימס" הצהיר מוחסן בהארוונד, סגן שר החוץ לעניינים משפטיים, כי לאיראן יש אינטראקציה טובה עם אפגניסטן ו"ביטחון הגבול שלנו תלוי זה בזה."

הוא הוסיף כי על כוחות הביטחון לנקוט באמצעי זהירות נוספים, אך אמר כי אינו רואה שום "סימן לכך שארצנו תהיה בסכנה."

"אני לא חושב שאיראן היא מדינה שזקוקה למישהו שיכיר בגבולותיה. איראן היא מדינה חזקה, גבולותיה ברורים ובסך הכל איראן היא המדינה החזקה ביותר באזור, ואיראן אינה זקוקה לאף אחד שיכיר בגבולותיה. איראן שומרת על גבולותיה. אנחנו מדינה חזקה ואיננו זקוקים לערבות של אף אחד ", אמר סגן שר החוץ.

בהארוונד ציין כי איראן רואה את האינטרסים שלה בכל מצב, וכינה את איראן "מדינה יזומה, חזקה וחזקה".

איראן: הטליבאן הוא חלק מהפתרון העתידי של אפגניסטן

בסוף חודש  יוני אמר דובר הממשלה, עלי רביעי, כי הטליבאן הוא חלק מאפגניסטן וחלק מהפתרון העתידי שלה.

"מה שחשוב עבורנו הוא הקמת ממשלה כוללת עם נוכחות כל הקבוצות האפגניות והשגת פתרון שלווה ומתמשך במדינה זו", ציין.

הוא הוסיף כי הרפובליקה האיסלאמית עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות באפגניסטן ועוקבת בדאגה אחר המהלכים האחרונים.

"בעודנו קוראים לכל הצדדים להירגע, איננו רואים בשימוש באלימות ובהתנהגויות לא שלוות כפתרון סכסוכים, ונמשיך בהתייעצויותינו עם קאבול כדי לסיים סכסוכים לא קונסטרוקטיביים ולהחליף דיאלוג ומעורבות בהשתתפות כולם קבוצות וכוחות פוליטיים בעלי השפעה ", הדגיש הדובר.

רביעי אמר כי הרפובליקה האיסלאמית ממשיכה לדחוק בכל המדינות שלא להתערב בענייניה הפנימיים של אפגניסטן.

"המשימה שלנו היא לתקשר עם ממשלת אפגניסטן ולספק כל סיוע נחוץ", הדגיש רביעי.

הפגישה המשולשת

בהתאם להמשך מאמצי טהראן לסייע בתיווך השלום באפגניסטן השכנה, השליח המיוחד של איראן באפגניסטן מוחמד אברהים טאהריאן פרד המשך את הדיאלוג שלו עם שר החוץ האפגני מוחמד הנאיף אטמר.

טאהריאן פארד התייחס לביקורו האחרון בפקיסטן, והדגיש את חשיבותה של תוכנית לקיים פגישה משולשת בין שרי החוץ של אפגניסטן, איראן ופקיסטן וכן להדק את היחסים בין שלוש המדינות.

שר החוץ האפגני הדגיש גם את הצורך בהרחבת היחסים הדו-צדדיים והרב-צדדיים עם איראן.

בהבעת הסכמתו לקיום פגישה משולשת בין איראן, אפגניסטן ופקיסטן, הדגיש אטמר כי פגישה כזו תועיל לחיזוק הסכמה אזורית במאמצים לייצב את אפגניסטן.

הדיפלומט האיראני נפגש עם שר החוץ אטמר ועבדאללה עבדאללה, ראש המועצה העליונה של אפגניסטן לפיוס לאומי, לפני שנסע לפקיסטן. במהלך הפגישות נדונו ההתפתחויות הנוכחיות באפגניסטן ושני הצדדים הדגישו את הצורך להמשיך בהתייעצויות בנושא זה.

משרד החוץ אומר כי הביטחון והאחדות באפגניסטן חשובים לאיראן

דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזדה אמר במסיבת עיתונאים כי: "ביטחונה של הרפובליקה האיסלאמית של איראן ואפגניסטן קשור מאוד."

חטיבזדה אמר כי "מה שחשוב לנו זה ביטחון ואחדות" באפגניסטן.

"האלימות באפגניסטן הסלימה לרמות מדאיגות וכמה מיעוטים נמצאים תחת לחץ. אנחנו רוצים שכולם יכבדו את הזכויות (של אחרים). רק פיתרון פוליטי יכול להבטיח את עתידה של אפגניסטן."

בדבריו הדגיש  חטיבזדה גם כי הטליבאן מייצג רק חלק מאפגניסטן ולא את המדינה כולה.

עם זאת, לדבריו, יש לראות את הטאליבן כחלק מהפתרון לסיום הסכסוך הממושך במדינה במרכז אסיה.

"הטליבאן אינו מהווה את כל אפגניסטן, אלא הוא חלק מאותה מדינה וחלק מהדרך לצאת מהמשבר", אמר חטיבזדה, לדברי טסנים.

חטיבזדה הדגיש את הצורך בהקמת ממשלה כוללת באפגניסטן באמצעות "פתרונות שלווים וקיימים" שיכללו את כל הקבוצות והעדות האפגניות.

חטיבזדה אמר גם כי איראן עוקבת מקרוב אחר המצב באפגניסטן ברמה ביטחונית ופוליטית גבוהה והיא מנהלת משא ומתן עם כל הקבוצות האפגניות.

"יש צורך להגן על השלמות הטריטוריאלית (של אפגניסטן) ועל הישגיה בשני העשורים האחרונים. יתרה מזאת, דיאלוג אותנטי בין אפגני הוא הפיתרון הקיים היחיד. אנו מוכנים להקל על השיחות ", הצהיר חטיבזדה.

הוא גם הדגיש כי איראן לא תמהר להגיב או להחזיר תחזית כלשהי לגבי קריסתה האפשרית של קאבול וההתפתחויות שלאחר מכן באפגניסטן. "מה שחשוב לנו הוא (ההרכבים של) שלטון כוללני, ביטחוני וטריטוריאלי כולל של אפגניסטן."

הוא הוסיף, "אנו עוקבים אחר מהלכי דאעש באפגניסטן."

גורמים איראניים טוענים כי על המשא ומתן בין אפגניסטן לכלול את כל הקבוצות האפגניות בהתאם לחוקת אפגניסטן.