עבור לתוכן העמוד
Menu

כך הפך הצלב האדום לעוד ארגון פוליטי

הודעת מנהל מחלקת המזרח התיכון של ועד הצלב האדום הבינלאומי, פבריציו קרבוני, הסוקרת את הפעילות של המדינות השונות ואת תרומתם למלחמה במשבר הקורונה שכחה והתעלמה לחולטין מישראל

בהודעה לתקשורת מס' 16 מתאריך 16 באפריל 2020 תחת הכותרת "Covid-19: המזרח התיכון מול משבר בריאות – רעידת אדמה סוציוכלכלית" הוציא מנהל מחלקת המזרח התיכון של ועד הצלב האדום הבינלאומי, פבריציו קרבוני, הצהרה שבה הביע דאגה למול העובדה כי:

 

"המזרח התיכון עומד היום מול שני האיומים של התפרצויות אפשרית של וירוס באזורי הסכסוך, והתפרצות חברתית-כלכלית. שני המשברים יכולים להיות בעלי השלכות הומניטריות חמורות."[1]

 

באופן מפתיע הדו"ח שפורסם על ידי הארגון, המתיימר להתייחס למצב בכלל אזור המזרח התיכון, מוטה ומשופע באי-דיוקים ואף לוקה בסיקור חסר של המצב באזור, זאת לאור העובדה שהוא מתעלם לחלוטין מקיומה של מדינת ישראל כאחת המדינות החשובות  והמתקדמות ביותר באזור.

 

לכאורה במכוון, הדו"ח של קרבוני אינו מייצג באופן מדויק את התרומה המתמשכת של ישראל במאבק נגד נגיף ה- COVID-19, הן באזור המזרח התיכון והן במישור הבינלאומי.

 

לאור תפקידה ההומניטארי העולמי המרכזי, ניתן היה לצפות כי ארגון "הצלב האדום הבינלאומי" בכלל, והועד  הבינלאומי של הצלב האדום בפרט, בהתאם לעקרונות החוקתיות שלהם של "אובייקטיביות, נייטרליות, עצמאיות, שירות ההתנדבותי, אחדות ואוניברסליות", היו מתייחסים, בכל הודעה רשמית המוקדשת למצב במזרח התיכון, לתרומה הנרחבת והחיונית שנעשתה על-ידי ישראל במאבק נגד נגיף ה-covid-19 כולל בסיוע לפלסטינים.

 

תקנון ה"צלב האדום הבינלאומי" קובע בהוראות ההקמה שלו:

 

"כדי להמשיך ליהנות מן  האמון של כולם, התנועה אינה יכולה לנקוט צד במצבי לחימה או לעסוק בכל עת במחלוקות בעלות אופי פוליטי, גזעני, דתי או אידיאולוגי"[2].

 

באופן דומה, מגדירה החוקה של הועד הבינלאומי של הצלב האדום את תפקיד הארגון כדלהלן:

 

לשמור ולהפיץ את עקרונות היסוד של התנועה, כלומר, אימשוא פנים, נייטרליות, עצמאות, שירות התנדבותי, אחדות ואוניברסליות ".[3]

 

החשש מפני סנקציות פוליטיות וביקורת על ידי חלק מהמדינות הערביות והמוסלמיות בהן פועל הצל"א הבינ"ל, מאלצים את הארגון להפגין "תקינות פוליטית" ובכך, להסיר את ישראל ממפת המזרח התיכון, אין בכך כל הצדקה.

 

על אף כל דעה פוליטית ואישית בנוגע לישראל של פבריציו קרבוני, אל לו, כפקיד בכיר של הארגון הממונה על פעילות הארגון במזרח התיכון, לנהוג בניגוד לחוקה ולתקנון של הצלב האדום ולהתעלם מהעובדה שישראל קיימת וממלאת תפקיד מרכזי באזור.

 

בכך, בהצהרתו הרשמית, מציג קרבוני תמונה לא מדויקת ומטעה של המצב, וככזה חותר תחת הדרישות הסטטוטוריות של הצל"א לאובייקטיביות, לנייטרליות, לאוניברסליות ולעצמאות.

 

כמו-כן, הוא מתעלם מהפעילות המהותית הנרחבת של של ישראל במאבק נגד נגיף ה-COVID-19, כפי שמדווח באמצעי התקשורת הבינלאומיים, דבר היודע היטב לארגון.[4]

 

עצוב מאוד לראות את ארגון הצלב האדום יורד לשפל של הטעיה, משוא פנים פוליטי והעדר מוחלט של אובייקטיביות בפרסום ברבים של דו"ח כה לוקה ומטעה.

 

דו”ח זה רק פוגע בכל יומרה לאמינות ואפקטיביות שהצלב האדום העולמי מתיימר להציג בפעילותו הבינלאומית, כביכול כארגון ההומניטרי האמיתי היחיד בעולם.

 

למעשה, הוא מוריד את הצלב האדום לרמה של עוד ארגון פוליטי והם צריכים להתבייש בכך.

[1] https://www.icrc.org/en/document/covid-19-middle-east-facing-health-crisis-and-socio-economic-earthquake

 

[2] Handbook of the International Red Cross and Red Crescent Movement, 13th ed., ICRC/International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, 1994, p. 417417

[3]Statutes of the International Committee of the Red Cross, as revised, ibid., p. 449, Art. 4 (1)(a)..

[4]  ראוhttps://www.jpost.com/Israel-News/Druze-brothers-leading-IDF-battle-against-coronavirus-in-Arab-sector-624434https://www.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israeli-researchers-at-Hebrew-U-develop-faster-cheaper-COVID-19-test-624429;https://jcpa.org/article/israel-the-palestinians-corona-and-peace/