עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק : סונים ושיעים נגד איראן

המהומות בעיראק נמשכות בערים השונות • המטרה של המפגינים משותפת - לסלק את איראן

ההפגנות בעיראק ממשיכות לגבות את חייהם של מפגינים רבים. מספר ההרוגים כבר הגיע לכמה מאות- על פי מקורות שונים בסביבות 400 . המפגינים מוחים בין השאר על האחיזה האיראנית בבגדאד אולם הם נתקלים בבעיה לא פשוטה מולה קשה לעמוד – הקשר שבין ארצות הברית לבין הכוחות הפרו איראניים בעיראק.

על פי מקורות באגף הסוני של ההפגנות, ישנן הבנות עם השיעים, המובילים את ההתקוממות, שלא לשפוך דם עיראקי, אלא לכוון את הנשק נגד "הכובשים" האיראנים. פירוש הדבר שההתנגדות מול צבא עיראק, למרות שהוא שיעי בעיקרו, או המשטרה הרשמית, תהיה אזרחית ולא צבאית, אבל מול כוחות קודס של קאסם סוליימאני ההתנגדות תהיה חמושה. השבטים הבדווים בדרום עיראק הובילו את גיבוש העקרונות האלה.

איראן ערה להבנות האלה, ועל מנת לסכל אותם היא מפעילה נגד המפגינים מיליציות עיראקיות שתחת חסות טהראן ופותחות עליהם באש. זה מקשה על מימוש העקרון של "קדושת הדם העיראקי", ומקנה להתקוממות אופי של מלחמת אזרחים.

בעיה אחרת המקשה על המפגינים היא הקשר שבין ארצות הברית לבין הגורמים השיעים הפרו איראניים בעיראק. בעוד שמול איראן עצמה ארצות הברית מפעילה מערכת של לחצים כבדים, הרי בגלל המערכת הפנימים בעיראק עצמה, כאשר דאע"ש היה אויב של ארצות הברית, נוצרו יחסי ברית בין ארצות הברית לבין הפוליטיקאים השיעים שראו בדאע"ש אויב משותף להם ולאמריקנים.

על פי מקורות בצד הסוני של ההתקוממות בעיראק, הם הצליחו באחרונה ליצור קשר עם גורמים אמריקניים והם מנסים לשכנע אותם שדווקא בגלל החשש מפני התחדשות האפשרית של סכנת דאע"ש, צריכה ארצות הברית לתמוך בהתקוממות בגלל היסוד הסוני המתנגד לדאע"ש שהוא חלק ממנה.  אישים סונים שסייעו לאמריקנים אחרי מיטוט שלטונו של סדאם חוסיין משתתפים ביצירת הקשר המחודש עם האמריקנים.

לדברי המקורות, הכורדים של סוליימאנייה בהנהגת משפחת טלבאני, הוזהרו שלא ישתפו פעולה עם קאסם סולימאני.   כזכור, משפחת טלבאני שיתפה פעולה עם סוליימאני בהכשלת הכרזת העצמאות של ברזאני לפני  שנתיים.

כתחליף לסיוע האמריקני, המפגינים מבקשים את תמיכת האו"ם, ובניסוחי ההודעות שלהם הם מבקשים הזמנת מנדט בינלאומי לניהול עיראק כחלק מסילוק כל הכוחות הזרים מעיראק. מכאן, שהמפגינים מבקשים לחבר את עיראק למערב, והם מתריעים מפני השתלטות רוסיה וסין על עיראק באותם דרכים שבהם הם השתלטו על סוריה.

אף על פי שיש רצון משותף, שיעי וסוני, שלא לפתוח באש על הכוחות העיראקיים, כולל פרו איראניים, הרי בעיית היחס לארגון חשד א-שעבי, "ההתגייסות העממית" המהווה כמיליציה הפרו איראנית הראשית, הדברים עלולים להגיע לכלל פיצוץ שיגרור לפתיחה באש, וזאת בגלל הנמכת מעמדו של הסמכות השיעית  הראשית, האיתוללה עלי סיסתאני.

באתר של אל-חשד א-שעבי, מכונה סיסתאני בתואר הנמוך "סייד", אותו תואר המוענק למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. בעוד שבאתר הרשמי של סיסתאני הוא מוכתר כ"איאתוללה", הסמכות העליונה, "מרג'עייה", בעיר הקדושה כרבלא".

המרד נגד איראן התחיל בכרבלא, עוד לפני שנתיים-שלוש, כאשר אנשי הדת הערבים לא הסכימו לקבל את מרות אנשי הדת הפרסים, וכאשר פרץ המרד הנוכחי, איאתוללה סיסתאני, ואנשי הדת השיעים הערביים תמכו מייד במפגינים. השיעים הערבים תומכי איראן לא מכירים בסיסתאני כסמכות העליונה ועניין זה עלול להביא לידי פתיחה באש של המקוממים העיראקים על עיראקים אחרים למרות ההחלטה שלא לשפוך דם עיראקי.