עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן שופך מים צוננים על הסכם הפיוס

נאומו של אבו מאזן לזכרו של ערפאת הוריד את התלהבותם של אנשי רצועת עזה

בנאום לציון יום מותו של ערפאת אמר אבו מאזן כי הסנקציות על עזה יוסרו במועד הנכון • ידיעות כי המעברים בכרם שלום לא יאושו על ידי אנשי הרשות

אתרים של חמאס ושל דחלאן טענו כי הרשות הפלסטינית חזרה בה מהצבת אנשיה במעבר כרם שלום, ואת נכונות הידיעה נוכל לבחון בזמן הקרוב.

השאלה, איך הדבר ישפיע על תקינות המעבר, שכיום הוא עובד ללא דופי, והוא למעשה שער הכניסה הראשי של עזה. אם כך, מהלכי הפיוס לא רק שאינם משפרים את המצב בעזה, כפי שנועדו להיות, אלא מציבים סימני שאלה לגבי שמירת הקיים.

בשבת, חגגו תומכי פתח' את יום השנה למות ערפאת, או על פי גרסתם "רצח ערפאת", ואבו מאזן בנאום מוקלט שהושמע ברמקולים שפך מים צוננים על התקווה שיוסרו העיצומים שהטיל על עזה באומרו, כי זה יקרה רק אחרי ביצוע מדוקדק של ההסכמים, ולפניו אמר מפקד משטרת רמאללה כי לא ניתן לתפעל את המעברים בלי פריסה מלאה של הביטחון הפלסטיני בעזה. חמאס, כידוע, מסרבת לכך בכל תוקף.

ביקורו של שאנון במעבר כרם שלום // צילום: U.S. Embassy Tel Aviv
ביקורו של שאנון במעבר כרם שלום // צילום: U.S. Embassy Tel Aviv

כעת נערכים אירגוני אש"ף למפגש הגדול בקהיר לאשר את הסכם הפיוס, כאשר לא ברור מהו ההסכם- הנייר שחתמו בקהיר איננו הסכם, וכעת יש וויכוח אם מדובר בהסכמים קודמים שכבר נחתמו משנת 2011 או 2005.

רבים מן הארגונים האלה הם בצד האיראני של המתרס, כולל חמאס עצמו, ולא ברור איך חגיגה גדולה לכבוד גורמים פרו איראניים עולה עם רוח התקופה, שבה רוחות מלחמה נושבות בין סעודיה לאיראן.