עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכם הפיוס: הדרך ארוכה ומפותלת

הסתיים החלק הראשון בהסכם הפיוס • עכשיו ממתינים כולם להעברת מעבר הגבול ברפיח

השלב הראשון של הסכם הפיוס בין פתח’ לחמאס הסתיים בהצלחה. מעברי הגבול הועברו רשמית מחמאס לידי פקידי הרש"פ ושני הצדדים נערכים להמשך יישום ההסכם כדי לעמוד ביעד שנקבע כי בתחילת חודש דצמבר תועבר כל השליטה האזרחית ברצועה לידי הרש"פ.

לוח הזמנים הינו כלדהלן: ב-15 בחודש אמורה חמאס להעביר לידי הרש"פ את השליטה בצד הפלסטיני של מעבר רפיח וב-21 לנובמבר, אמורים נציגי כל הפלגים הפלסטינים להגיע לקהיר למפגש עם ראשי המודיעין המצרי כדי לדון בסוגיות כבדות המשקל של הסכם הפיוס.

הדרך לפיוס מלא עמוסה בעיכובים וחתחתים. ברחוב הפלסטיני לא מרגישים בפיוס הסנקציות שהוטלו על רצועת עזה לא בוטלו והתחושה היא כי הפיוס קיים בדיווחי אמצעי התקשורת בלבד.

לוח הזמנים מתקדם בינתיים כפי שסוכם מכיוון שהדבר תואם את התוכנית של חמאס להקים את המודל השלטוני של חזבאללה בלבנון גם ברצועת עזה – העברת מעברי הגבול ומשרדי הממשלה לידי הרש" פ לא פגעה בשליטה של חמאס ברצועה, 42 אלף הפקידים הם אנשי חמאס בלאו הכי.

גם הזרוע הצבאית של חמאס נותרה שלמה עם ארסנל הנשק שברשותה וחמאס שולטת בפועל ברצועת עזה.

סוגיית מעבר רפיח

מעבר רפיח חשוב מאוד לתושבי רצועת עזה, הוא המוצא היבשתי היחיד שלהם לעולם הערבי וזו אחת הסיבות העיקריות להתקרבות של תנועת חמאס למצרים כדי להביא לפתיחה קבועה של המעבר לאנשים וסחורות כדי להקל את המצור על רצועת עזה.

השאלה שלא ברורה עדיין לגמרי היא האם חמאס תאפשר את פתיחת מעבר רפיח ללא בעיות.

חמאס מסרבת לחזור להסכם המעברים משנת 2005 הקובע כי במעבר יוצבו פקחים של האיחוד האירופי.

מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, טוען כי הסכם המעברים הסתיים וכי הנושא כלל לא עלה בשיחות הפיוס של המודיעין המצרי בקהיר ומצרים איננה חלק ממנו.

עפ"י הסכם המעברים הרש"פ חייבת לדווח לישראל על כל מי שעובר במעבר רפיח בקטיגוריות הבאות, דיפלומטים, משקיעים זרים ,נציגי גופים בינלאומיים ומקרים הומניטאריים 48 שעות לפני מעברם, ישראל אמורה להשיב בתוך 24 שעות אם יש לה התנגדות למעברם ולפרט את הסיבות.

חמאס רואה בנוכחות המשקיפים האירופיים במעבר רפיח שנועדה לפקח על ההיבטים הביטחוניים, מעין נוכחות ישראלית ביטחונית עקיפה.

בשנים שבהם שלטה חמאס בצד הפלסטיני של מעבר רפיח, ישראל שמרה על שתיקה ולא דרשה את יישום הסכם המעברים ,גם האיחוד האירופי שתק.

חמאס טוענת כי החזרת המפקחים האירופים פירושה "החזרת הכיבוש הישראלי" למעבר רפיח.

חמאס זועמת על המשך התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל שעל פיו הרש"פ חייבת למנוע כניסת חשודים דרך המעבר.

באמצע החודש, אמורים להתפרס אנשי המשמר הנשיאותי של מחמוד עבאס במעבר רפיח ואח"כ פקחי האיחוד האירופי.

האיחוד האירופי הודיע כי הוא מוכן להשתתף בנוכחות במעבר אם הצדדים יבקשו זאת, ישראל ,מצרים והרש"פ אמורות לדרוש זאת, האם חמאס תשלים עם כך או שתנסה לטרפד את יישום הסכםהמעברים?

המפגש בקהיר

המפגש בקהיר נועד לדון בנושאים הפוליטיים הרחבים יותר הנוגעים לכל הפלגים הפלסטינים, כמו השתלבות חמאס והג'יהאד האסלאמי באש"פ , הפעלת המועצה המחוקקת, הקמת ממשלת אחדות לאומית, בחירות למל"פ ובחירות לנשיאות ולפרלמנט בשטחים.

זהו החלק הקשה באמת של הסכם הפיוס, מדובר בנושאי מהות ולא בנושאים טכניים.

הדיונים אמורים גם לעסוק בנושא המצע המדיני של הממשלה החדשה ביחס לישראל והמו"מ עמה.

פתח’ צפויה לדרוש את פירוק הזרוע הצבאית של חמאס מהנשק שברשותה, אך ארגוני האופוזיציה האחרים כבר גיבשו עמדה אחת התומכת בגישה של חמאס כי נשק ההתנגדות הינו "קדוש".

מחמוד עבאס מתנגד בתוקף לגישה הזו ולא שינה את עמדתו האומרת "רשות אחת, חוק אחד, נשק אחד".

ראה כי המצרים יבקשו לדחות את נושא פירוק חמאס מנשקה, הם מבינים כי הדבר איננו ריאלי והוא עלול לטרפד את שיחות הפיוס, גורמים בפתח’ טוענים כי מצרים מעדיפה שחמאס תמשיך להחזיק בנשק ובביטחון וכי היא תהייה הרבה יותר יעילה מהרש" פ במלחמה נגד דאע"ש והארגונים הסלפים ברצועת עזה.

המצרים אינם יכולים להרשות לעצמם להיכשל ביישום הסכם הפיוס, הם חייבים לשמור על המומנטום,לכן יפגוש הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי את מחמוד עבאס בשארם א-שיח' כדי למצוא נוסחאות פשרה שיאפשרו את המשך תהליך הפיוס.

מצרים רוצה ליצור מצב שלקראת פרסום יוזמת השלום החדשה של הנשיא טראמפ תהייה עמדה פלסטינית מגובשת אחת למשא ומתן עם ישראל.

הסכם הפיוס יגיע במפגש קהיר לרגע האמת שלו, זהו המבחן של שני הצדדים עד כמה הם באמת רוצים בפיוס ומוכנים לויתורים כואבים כדי להשיגו.

הפערים בנושאי המהות הם עצומים וגם אם תהייה התקדמות בדיונים קשה לראות את חמאס מסכימה להכיר בישראל, להפסיק את הטרור ולתמוך בדרך המשא ומתן.

חמאס רוצה בפיוס כדי להסיר מעליה את האחריות האזרחית לבעיות ההומניטאריות הקשות של רצועת עזה ולהעביר את האחריות להן לרש"פ כדי שתוכל להתמסר ביתר שאת לבניית כוחה הצבאי בסיוע של איראן וחזבאללה.

ברקע הדברים סיכום של ביקורה האחרון של משלחת חמאס לטהרן בראשות צאלח עארורי עם ההנהגה האיראנית לנסות ולטרפד את יוזמת השלום החדשה של הנשיא טראמפ.

משלחת נוספת של חמאס בראשות צאלח עארורי,סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס יצאה לאיראן לביקור תנחומים אצל הגנרל קאסם סולימאני , מפקד יחידת "אלקודס" ב "משמרות המהפכה",על מות אביו.

המשלחת תנצל את הביקור לפגישות נוספות עם הצמרת האיראנית להמשך התיאום הצבאי והמדיני.