עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך לועידה אזורית חדשה?

למרות מאבקי הכוחות ברש"פ טראמפ מבקש לקדם את "עיסקת המאה"

אומנם עדיין אין יודעים מהי "עסקת המאה" לפתרון הבעיה הפלסטינית, אבל מקורות פלסטינים קושרים אותה במהלכים אזוריים. לפי אותם מקורות, מתכנן הנשיא טראמפ לכנס וועידה אזורית ערבית/מוסלמית גדולה שתיקרא "וועידת ריאד 2", שתלכד את הציר המתנגד לאיראן, ומייד אח"כ תתכנס בשרם א-שיח' וועידה אזורית לפתרון הבעיה הפלסטינית.

עדיין לא ברור אם התוכנית הזאת מגובשת, אם בכלל, אבל היא כבר מעוררת עצבנות ברמאללה.

אומנם ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר כי הוא תומך בנשיא טראמפ, ובמאמציו לכונן שלום, אבל סימן רע לבאות, בא לידי ביטוי בכך שמייד אחרי השיחות שקיים בריאד, יצא לכוויית ולא לאבו דאבי. מדוע זה חשוב? מכיוון שבאבו דאבי יושב אויביו הגדול, מוחמד דחלאן. כוויית לעומת זאת, גירשה מכנס בתחומה חברי כנסת מישראל.

במהלך שיחות הפיוס עם חמאס, אבו מאזן התנגד לתת לאבו דאבי דריסת רגל בעזה, כי דרכה רוכש דחלאן השפעה בעזה. יום לפני העצרת המרשימה של הפתח' ביום הזיכרון לערפאת, כינס גם דחלאן עצרת גדולה בעזה, ובה השמיט את תמונות אבו מאזן, ואת העצרת עיטרו תמונות ערפאת ודחלאן.

סעודיה איננה יכולה לוותר על דחלאן, כי היא זקוקה לו לצורך המאבקים המתחדשים בלבנון, מכיוון שיש לו השפעה במחנות הפליטים הפלסטיניים, והוא יכול להפעיל השפעה זאת לטובת המחנה התומך בסעודיה, בעוד אש"ף וחמאס קרובים יותר דווקא לחיזבאללה.

בכיר פתח', מוחמד שתייה, אמר כי אבו מאזן ביקש מסעודיה לממן את תהליך הפיוס, וכוונת דבריו הייתה שסעודיה תחליף את אבו דאבי, כי היא עומדת מאחורי דחלאן.

אלה רק רמזים ראשוניים לגבי מה שקורה מאחורי הקלעים, והם אינם מבשרים טובות.