עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיוס הפלסטיני: בדרך לחשיפת קשרי ישראל עם העולם הסוני

ההתנגדות מקטינה את הסיכוי לוועידה אזורית

על אף התמיכה הפומבית של מלך ירדן, עבדאללה, בהמשך תהליך הפיוס הפלסטיני מקורות פלסטיניים דיווחו לנו, כי בפגישה שהייתה לפני כמה ימים בין המלך לבין אבו מאזן, השמיע עבדאללה התנגדות לכך.

המלך הירדני הביע חשש כי ה"אחים המוסלמים" בירדן יתחזקו, ויאמצו את דפוס "ההתנגדות" של חמאס, וכי כאשר חמאס תחדור לגדה המערבית היא תאיים משם על הגדה המזרחית.

לפני כן נודע כי ירדן דחתה פנייה של חמאס להרשות לחאלד משעל לפתוח שוב לשכה ברבת עמון. מן הלשכה ברבת עמון מבקשת חמאס לחזק את אחיזתה בגדה המערבית, ואת מועמדותו של משעל לרשת את אבו מאזן.

על נסיבות ראשיתה של היוזמה לפייס בין פתח וחמאס מסרו המקורות, כי כמו תהליכים אחרים במזרח התיכון, גם זה החל בביקורו של הנשיא טראמפ בריאד בראשית כהונתו. הוא דיבר שם על הצורך "לצאת מהארון" בכל מה שקשור ביחסים עם ישראל. הסעודים ענו על מנת שזה יקרה חייבים להתניע תהליך שלום בין ישראל לפלסטינים, ואז עלתה סוגיית הפילוג בין עזה לרמאללה.

סעודיה טענה כי כל עוד עזה נשלטת בידי ה"אחים המוסלמים" אי אפשר לשתף את הפלסטינים במהלך כלשהו, ומצרים הוסיפה כי היא יכולה במהלך של פיוס להוציא את חמאס מזרועות ה"אחים המוסלמים", ומייד עם השגת הסכם פיוס ניתן יהיה לקיים וועידה אזורית בהנהגת ארה"ב בשארם א-שיח', וזאת על מנת לחשוף את יחסי ישראל עם העולם הסוני המתון.

איראן הבינה כי מהלכי הפיוס מכוונים נגדה, ולחצה דווקא עכשיו על מנהיגי חמאס לבוא לטהראן. כמובן, שלאור התפתחות זו, ונוכח ההתנגדות של מלך ירדן, שיחות הפיוס "איבדו את הכיוון", ונדמה כי סופן לגווע.