עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן הייתה מוכנה להקריב את עזה

מאמץ גדול של האיראנים לשבש את הפיוס הפלסטיני

איראן מנסה בכל כוחה להכשיל את מאמצי הפיוס המצריים ולהמשיך לשמור על ההשקעה הגדולה שלה החמאס והג'יהאד האיסלאמי וכמובן על נשק המנהרות

ישראל הפציצה אתמול (שני) מנהרת טרור של ארגון הג'יהאד האסלאמי, שחדרה לתוך שטח ישראל הריבוני, ליד קיבוץ כיסופים הנמצא בעוטף עזה.

עדיין אין לדעת האם המנהרה נועד להוציא אל הפועל פיגוע בקרוב, או הכינה תשתית טרור "ליום פקודה", אבל יש לקחת ברצינות את האפשרות כי אכן הארגון ביקש להוציא בקרוב פיגוע מן המנהרה. כתוצאה מן התקיפה נהרגו שבעה פעילי טרור מארגון "סריא אל-קודס", הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, ובכיר של חמאס.

בהתאם לדיווחים בתקשורת הפלסטינית חלק מן הרוגים מצאו את מותם בפיצוצים נוספים בתוך התעלה, קרוב לוודאי ממטענים שהוכנו לפיגוע. מקורות בג'יהאד האיסלאמי ובחמאס טוענים כי הם הורעלו מגז בעקבות אותה תקיפה ומקריסת המנהרה.

בעבר הערכנו שאיראן לא תרשה לסכן את התשתית הצבאית שלה בעזה, וכי היא שומרת עליה כחלק מנשק "יום הדין", במקרה של מלחמה על מתקני הגרעין שלה. אבל במזרח התיכון המשתנה יש לבחון הערכות כל הזמן.

אחד השינויים החשובים הוא חיזוק הדימוי של ניצחון איראני בסוריה. להערכתי, בפני ביסוס מעמדה של איראן בסוריה יש עוד מהמורות רבות, בכל זאת, זה הדימוי שתופס תאוצה בקרב מדינות האזור ומחוצה לו.

מול התחזקות הדימוי של איראן המנצחת, יש מאמץ מצרי לחדש את השפעתה האזורית, וזאת דרך תהליך הפיוס שהיא מובילה בין אשף לחמאס.

במובן זה, האינטרס של איראן הוא לנסות ולחבל במאמצים המצריים לייצוב האזור. לעומת מצרים המנסה לייצב את רצועת עזה, איראן מוכנה להקריב את הרצועה לטובת האינטרסים האזוריים שלה. באמצעות פיגוע מהדהד של ארגונים תחת המטרייה שלה היא ביקשה לעורר אהדה בקרב העולם הערבי, ולהבליט אותה כמובילת האסלאם וכן לנסות ולהשכיח מלב הסונים את המכות שקיבלו מידה בעיראק ובסוריה.

בחינה של העובדות מעל ומתחת לאדמה ובהתאם לדברים שפורסמו, ניתן לזהות כי ישנו מאמץ אדיר לחפירה של מנהרה במהירות. אנו לא יודעים את הנסיבות שבהם נחפרה המנהרה, אבל המספר הגבוה של נפגעים ובהם בכירים מאוד בצמרת הג'יהאד האסלאמי וחמאס מצדיק שניתן אמינות גבוהה להערכה כי היה מאמץ לגלגל פיגוע קרוב.

באוויר כמובן מרחפת השאלה מדוע? מדוע לחפור מנהרה כעת? ראשית, אחת הדאגות של החמאס היא המכשול הקרקעי אותו מפתחת ישראל כנגד מנהרות החמאס.

המכשול הקרקעי עדיין לא הגיע לגבול הדרומי של הרצועה, כך שהיה אולי מאמץ להקדים את בוא המכשול.

סיבה נוספת לדעתי, היא התקרבות מועד מפגש הארגונים הרדיקליים בקהיר, כמו הג'יהאד האיסלאמי, החזית העממית, וכדומה כדי לאשר את הסכם הפיוס בין "הגדולות" פתח וחמאס.

בעניין זה יש חילוקי דעות בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי. חמאס מוכן לתת את הפרהסיה של הביטחון לרשות הפלסטינית. הביטחון של אבו מאזן ישוטט ברחובות, בעוד לוחמי חמאס והג'יהאד יפעלו במנהרות. הג'יהאד האיסלאמי לא קיבל זאת. הוא דורש לפעול במנהרות למטה וברחובות מעל.

חרף חילוקי הדעות האלה, הקרבה בין הארגונים גדולה מאוד, ויעיד על כך ההרוג הבכיר של חמאס לצד חבריו מן הג'יהאד האיסלאמי. שניהם אוכלים מצלחתה של איראן.

השאלה היא כיצד יגיב הג'יהאד האיסלאמי לתקיפת ישראל. למיטב שיפוטי, לא תהיה שום תגובה, או תגובה מינורית, או שהם ינסו לגלגל את התגובה מן הגדה.

איראן הייתה מוכנה להקריב את הרצועה תמורת ממשהו ממשי כמו פיגוע "איכותי" בישראל, אבל סתם לבזבז את התשתיות שלה על "נקמה"? – זה לא