עבור לתוכן העמוד
Menu

נוסחה חדשה להסדר בהר הבית?

ע"פ מקורות פלסטיניים בין הרשות לירדן נדונה נוסחה חדשה לנעשה בהר הבית, ומן הראוי לשים אליה לב. הנוסחה מדברת על חזרת המצב לימים שלפני עליית שרון על הר הבית, בספטמבר 2000

על פי מקורות פלסטיניים בין הרשות הפלסטינית לירדן נדונה עכשיו נוסחה חדשה של הסטטוס קוו על הר הבית, ומן הראוי לשים אליה לב. אין ביטחון כי ירדן והפלסטינים יסכימו על הנוסחה החדשה. על פי המקורות האלה הנוסחה שנדונה מדברת על חזרת המצב לימים שלפני עליית אריאל שרון על הר הבית, ספטמבר 2000. באותם ימים יהודים ונוצרים הורשו להיכנס למסגדים ובחלק מן התקופה, הווקף המוסלמי מכר כרטיסי כניסה למסגדים ולמוזיאון.

אחרי עליית שרון על הר הבית, בחרו הפלסטינים את העיתוי לאינתיפאדה הטרוריסטית שהכינו מבעוד מועד. שערי ההר נסגרו לגמרי בפני יהודים ונוצרים, עד שנפתחו שוב כעבור שנים, ללא הסכמת הווקף. המקורות הפלסטיניים אמרו כי תיירים יהודים ונוצרים יוכלו להיכנס למסגדים תמורת כרטיס, אשר יימכר בשערים שבשליטת הווקף.

לא ברור מה יהיה עם ההסדר ההיסטורי שבו ישראל שולטת על שער המוגרבים, והכניסה לרחבת הר הבית משם היא ללא תשלום. כאמור, אין הסכם על כך, ואם יהיה הסכם, הרי לראשונה תצטרף הרשות הפלסטינית להסדרים שבין ישראל הווקף וירדן.

עמדת הרשות הפלסטינית היא שאת הסטטוס קוו יש להחזיר למצב שלפני 1967, כלומר: לפני ההסכמים בין ישראל לווקף וירדן. כמה גורמים פלסטיניים גם ציינו את שנת 1929, שנת פרעות תרפ"ט, שבה נקבע כי הווקף המוסלמי, ולא היהודים, שולט בכותל המערבי.

כזכור, בכיר הרשות הפלסטינית, ג'יבריל רג'וב, אמר לא מכבר כי בהסדרי הקבע יש לקחת בחשבון את המציאות היהודית בכותל, אבל נסוג בו בלחץ התגובות הזועמות של ראשי הרשות