עבור לתוכן העמוד
Menu

לקחים ברמאללה לגבי המשך התהליך המדיני

על פי מקורות פלסטיניים הלקח מן "הניצחון" בירושלים הוא, שהבסיס להצלחת המפעל הפלסטיני הם הפלסטינים עצמם - לא העולם הערבי.

הפסקת התיאום הבטחוני מחייבת את ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לשהות זמן ממושך יחסית מבעבר במוקאטעה, ובה הוא מלבן עם הנהגת פתח ואשף את המצב, ועל פי מקורות פלסטיניים עיקר הלקח מן "הניצחון" בירושלים הוא, שהבסיס האמיתי להצלחת המפעל הפלסטיני הם הפלסטינים עצמם- לא העולם הערבי הטרוד בבעיותיו ולא שש לסייע לפלסטינים במשבר אל-אקסא, ולא אירופה שאיכזבה ולא רצתה להכריח את ישראל לסגת לגבולות 1967 וכלום לא ייצא מכל היוזמות האירופיות לכנס וועידות בינלאומיות.

מדיניותו של הנשיא טראמפ מעוררת דאגה אמיתית, שכן עד רגע זה שליחיו לא סמכו את ידיהם על נוסחת שתי המדינות, והפלסטינים חושדים כי המדיניות האמיתית של ארה'ב היא לגבש יוזמה אזורית שתתבסס על היוזמה הערבית, שתחבר את ישראל והעולם הערבי בלי שהפלסטינים יקבלו את חלקם בדמות מדינה בקווי 1967 כולל בירושלים.

לעומת כל האכזבות האלה, דווקא הפלסטינים עצמם התגייסו כאיש אחד להגן על מעמדם בירושלים, והדגם הזה נדון כעת ברמאללה כראוי לאימוץ גם בגדה.

לדברי המקורות, אבו מאזן נועד כמה פעמים עם ראשי התנזים, והגישה הכללית הייתה לנסח קווי "אינתיפאדה עממית" הגזורים "מן ההצלחה בירושלים", כלומר: הסלמה "במאבק העממי", בלי לגלוש לטרור של ממש.

תחושת ההצלחה בירושלים גם מעיבה על הסיכויים שירדן ואשף יסכימו על נוסחה חדשה לסטטוס קוו שבה גם אשף יהיה שותף להסדרים בין ירדן הווקף וישראל משנת 1967.

מקורות פלסטיניים מסרו לנו קודם לכן כי בשיחות המלך עבדאללה ואבו מאזן במוקאטעה נדונה נוסחה לגבש סטטוס קוו המבוסס על ההסדרים שנהגו בהר הבית לפני עליית שרון להר בספטמבר 2000. באותם ימים מכרה הנהלת הווקף כרטיסי כניסה לתיירים בשערים שבשליטתו שהקנו זכות להיכנס למסגדים ולמוזיאון.

מלך ירדן, עבדאללה, אצל יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן
ביקור מלך ירדן, עבדאללה, אצל יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בראמאללה (7 אוגוסט)
(The Royal Hashemite Court / Twitter)

מכיוון שתשובת רמאללה מתמהמהת, זימן המלך עבדאללה את האישים הירושלמים המקורבים אליו לארמונו ברבת עמון, ויחסי ירדן-אשף המבוססים על חשדנות, עומדים כנראה לחזור לקדמותם.