עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס החליט: המערכה מתרחבת

מצבו הבריאותי, הברית שכרתה חמאס עם יריבו המר מחמד דחלאן והעובדה שלדעתו ממשל טראמפ מוטה לטובת ישראל הביאו את מחמוד עבאס להחלטה להתמקד בחזית הפנים פלסטינית.

גורמים בתנועת פת"ח הבקיאים במתרחש בסביבתו של מחמוד עבאס אומרים כי מצב בריאותו המתדרדר והברית שכרתה תנועת חמאס עם יריבו הפוליטי המר מחמד דחלאן, הביאו את מחמוד עבאס להחלטה להתמקד בחזית הפנים פלסטינית, לאחר שגם הבין כי שום ישועה לא תצמח לפלסטינים מממשל טראמפ המוטה, לדעתו, לטובת ישראל.

למעשה, מחמוד עבאס החליט, בצורה בלתי רשמית, לקחת פסק זמן מהנושא המדיני ומאפשרות חידוש המו"מ עם ישראל. הוא הקפיא  את כל הקשרים עם ישראל, כולל את התיאום הביטחוני, והציב שורה של תנאים לביטול החלטתו ובראשם הכרה ישראלית בפתרון שתי המדינות.

עבאס יודע היטב שממשלת הימין בישראל לא תיכנע לדרישותיו ולכן הוא הולך במודע למצב של קיפאון מדיני בנסיון לסחוט את ישראל ולשפר בכך את מעמדו הגרוע בקרב הציבור הפלסטיני.

הרחבת המאבק בחמאס ובמחמד דחלאן

ההבנות שחתמה תנועת חמאס עם מחמד דחלאן בקהיר מדאיגות מאוד את מחמוד עבאס, הן פוגעות במעמדה של הרשות הפלסטינית ולמעשה מחזירות את דחלאן למרכז הזירה הפוליטית הפלסטינית במעמד של מעין שר חוץ ברצועת עזה, בה חיים 2 מיליון פלסטינים, והאחראי על פיתוחה הכלכלי והקשר שלה עם ישראל.

בתחילה שקל מחמוד עבאס להתפייס עם תנועת חמאס כדי לבלום את מחמד דחלאן. הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי העביר לרשות הפלסטינית ולחמאס את הצעתו לפיוס לאומי וסיום הפיצול בין הגדה לרצועה, שני הצדדים הודיעו על הסכמתם, אך בסופו של דבר נסוג מחמוד עבאס מהסכמתו והעביר לחמאס הצעה נגדית שנדחתה על ידה.

בימים האחרונים הגביר מחמוד עבאס את הצעדים נגד תנועת חמאס שבאו לידי ביטוי בדברים הבאים:

א. הוצאה כפויה לפנסיה מוקדמת של שבעת אלפים פקידים במנגנון האזרחי ברצועת עזה.

ב.הפסקת תשלום משכורות ל-277 אסירים ביטחוניים משוחררים המשתייכים לתנועת חמאס.

ג.מעצר 5 עיתונאים פלסטינים בגדה המזוהים עם חמאס באשמת "העברת מידע לגורמים עוינים".

כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית

מחמוד עבאס מחפש לגיטימציה מחודשת, בהעדר אפשרות לעריכת בחירות כלליות עקב הפיצול בין הגדה לרצועה, הוא מתכנן מהלך אחר שייתן לו לגיטימציה כראש אש"פ. לכן, הוא יוזם את כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ), המהווה את הפרלמנט של של כל הפלסטינים בשטחים ובפזורה,  כדי להיבחר שוב כיו"ר אש"פ ולבחור ועד פועל חדש שיאפשר לו לנקוט שורה של צעדים לצמצום כוחם של תנועת חמאס ומחמד דחלאן.

מחמוד עבאס שואף לקיים את כינוס המל"פ ברמאללה במחצית החודש הבא לפני כינוס העצרת הכללית של האו"ם. תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי מתנגדים לקיים את הכינוס ברמאללה בגלל השליטה הביטחונית של ישראל בגדה, אך מחמוד עבאס הורה לאנשיו להתעלם מהתנגדותם ולהתחיל בהכנות לכינוס, הצעתו היא שחברי המל"פ שלא יוכלו להגיע לרמאללה ישתתפו בכינוס באמצעות וידאו קונפרנס מביירות שבלבנון.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, התוכנית של מחמוד עבאס, לאחר כינוס המל"פ והיבחרו מחדש כראש אש"פ, היא לפזר את המועצה המחוקקת של אש"פ (פרלמנט) ולנטרל את מקור הלגיטימציה של חמאס ומוחמד דחלאן. בפרלמנט כיום יש סיעה שלמה של תנועת חמאס ועוד 15 חברי פרלמנט מטעם פת"ח המזוהים עם דחלאן. המועצה המחוקקת הפלסטינית כבר קיימה כינוס ראשון בעזה בהשתתפות החברים התומכים בדחלאן, מחמד דחלאן שהינו גם כן חבר במועצה המחוקקת השתתף בכינוס באמצעות וידיאו קונפרנס.

מחמוד עבאס חושש שהמועצה המחוקקת תקבל החלטות נגדו ולכן הוא רוצה להקדימה ולפזר אותה לאחר כינוס המל"פ. עפ"י גורמים בפת"ח, לאחר פיזור המועצה המחוקקת תוסר באופן אוטומטי חסינותם של חברי הפרלמנט של חמאס ושל תומכי דחלאן, דבר שיאפשר למחמוד עבאס את המהלך החוקי להכריז עליהם כ "גורמים עויינים", לעוצרם, לחוקרם ולהעמידם לדין .

מחמוד עבאס מתכנן גם להקפיא את חשבונות הבנק של מתנגדיו כדי שלא יוכלו לקבל שום סיוע כספי. מחמוד עבאס הנמצא לקראת סוף דרכו הפוליטית "מסיר את הכפפות" מול ישראל, החמאס ומחמד דחלאן,הוא מתכוון גם לפנות בחודש הבא בבקשה לעצרת הכללית של האו"ם כדי ש"פלסטין" תקבל מעמד של חברות מלאה באו"ם, בנוסף לפניה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בעניין ההתנחלויות והצטרפות מדינת "פלסטין" ל28 ארגונים בינלאומיים חדשים. המדיניות הלעומתית החדשה שעליה החליט מחמוד עבאס, תביא לו, להערכתו, תמיכה גדולה יותר ברחוב הפלסטיני והוא יוכל לפרוש מהזירה הפוליטית בבוא הזמן כמי שהתעמת עם ישראל וכמי שהצליח להביס את יריבו המר מחמד דחלאן.