עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס משקיע בבניית הכוח הצבאי והפוליטי

האסטרטגיה של חמאס מתמקדת בהתעצמות צבאית ובחתירה להשתלטות על אש"ף.

מנהיג חמאס ברצועת עזה הציג את האסטרטגיה של התנועה המתמקדת בהתעצמות צבאית ובחתירה להשתלטות על אש"ף. עימות צבאי ברצועת עזה אינו משרת יעדים אלה ,להבדיל מעידוד פעילות אלימה וטרור בשטחי איו"ש.

יחיא אל-סנוואר מנהיג חמאס ברצועת עזה סקר בפגישה עם אנשי תקשורת (28 באוגוסט 2017) את מדיניות הארגון בנושאים המרכזיים העומדים על הפרק.1 הארגון מתמקד כיום בבניין הכוח הצבאי וחתירה לרפורמה במוסדות הייצוגיים הפלסטיניים שתעניק לחמאס עמדת השפעה.

בסוגית גופות חללי צה"ל והחטופים חזר סנוואר על עמדות הבסיס ללא כל שינוי או נכונות להגמשה אפשרית בתנאי המקדים למו"מ והוא – שחרור כל האסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו מחדש בגין הפרת תנאי שחרורם.

סנוואר ציין כי הוא זה אשר עיכב את אישור עסקת שליט במשך שנתיים עד אשר ישראל הסירה את התנגדותה לשחרור אסירים מסוימים. מסר זה נועד להמחיש לישראל כי כעת בהיותו מנהיג חמאס ברצועת עזה ,לא אצה דרכו לקדם את עסקת החילופין ,כל עוד אין ישראל נענית לדרישות חמאס. לשיטתו די בקלפי המיקוח הקיימים בידי חמאס כדי להבטיח "עסקה מכובדת" הווה אומר – השגת שחרורם של אסירים פלסטינים נוספים עם דם על הידיים.

סנוואר ציין כי תנועת חמאס אינה במלחמה חדשה נגד ישראל והיא משקיעה את כל המאמצים כדי להימנע ממנה בשלב זה במקביל להמשך מגמת ההתעצמות הצבאית בסיועה של איראן. האסטרטגיה של חמאס מכוונת לזירה הפנים – פלסטינית בניסיון ללחוץ את מחמוד עבאס מנהיג הרשות הפלסטינית אש"ף ו'פתח', להסכים לרפורמה במוסדות אש"ף ובהנהגה הפלסטינית שתאפשר ייצוג של כל הארגונים ובכלל זה במסגרת ממשלה לאומית זמנית.

יחיא אל-סנוואר בפגישה עם אנשי תקשורת
יחיא אל-סנוואר, ראש חמאס ברצועה, בפגישה עם אנשי תקשורת

הוא הביע נכונות לפרק את הוועדה המנהלת שהקים חמאס ברצועת עזה, המשמשת ממשלה מקומית עצמאית ואולם אך ורק בתנאי שמחמוד עבאס יסכים לרפורמה באש"ף על פי תנאי חמאס. סנוואר הבהיר כי חמאס אינו מעוניין להקים חלופה לאש"ף אלא להופכו לגוף היכול לייצג את כל הזרמים של העם הפלסטיני.

לא עיקרון הפלורליזם מנחה את סינוואר וגם לא נכונות לקבל את מצע אש"ף וההסכמים שחתם הארגון עם ישראל. נהפוך הוא. הפלורליזם הוא בבחינת הסוס הטרויאני שיאפשר לחמאס להשתלב באש"ף כדי להשתלט על הארגון מבפנים לשנות את מדיניותו ולזכות בחזקת הייצוג הפלסטיני ובהכרה הבינלאומית.

סנוואר תיאר כמצוינים את יחסי חמאס עם איראן שאירחה לא מכבר משלחת בכירה של חמאס ואשר לדבריו היא "המסייעת הגדולה לגדודי אל-קסאם בכסף ובנשק." הוא הביע תקווה כי המשבר בסוריה יגיע לקיצו כדי לאפשר שיפור נוסף ביחסים עם טהראן. במילים אחרות – סנוואר מאשר את תמיכתה של איראן בטרור ואת נכונותה של חמאס הסונית לשמש שלוחה של איראן השיעית בגבול הדרומי של ישראל. השתלבות של חמאס במוסדות אש"ף משמעותה, אפוא, דריסת רגל של איראן במוסדות הייצוגיים הפלסטיניים, בנוסף להסתייעות בתשתית חמאס בגדה המערבית.

מבחינתה של ישראל הסכם פיוס פנים פלסטיני לא יגדיל את הסיכויים לחידוש המו"מ עם ההנהגה הפלסטינית אלא יעניק משקל גדול יותר למחנה האסלאמיסטי הפרו איראני. מנגד במצב הנוכחי אין כיום הנהגה פלסטינית היכולה לקבל החלטות מחייבות בשם העם הפלסטיני. בכל תרחיש הסיכוי לפריצת דרך מדינית אינו קיים הלכה למעשה ומחייב אפוא חשיבה מדינית יצירתית בניהול הסכסוך ובהיערכות להתמודדות עם ההשפעה האיראנית הגוברת באזור והסכנה האפשרית לחתירה איראנית נגד המשטר הירדני.

סנוואר וכמוהו הנהגת חמאס אינם עוצמים עיניים נוכח האסטרטגיה האיראנית הגלויה החותרת לבנות אימפריה שיעית אזורית השואפת להפיל את המשטרים הסוניים במזרח התיכון ולהשתלט על אזור המפרץ הפרסי ובכלל זה סעודיה. בעיניהם איראן המתעצמת חיונית למאבק לשחרור פלסטין ולשם כך הם מוכנים להקריב את הציבור המוסלמי סוני לחסות שיעית באיראן סוריה עיראק תימן ובמדינות נוספות.

* * *

הערה