עבור לתוכן העמוד
Menu

אזור רפיח: רומן של אינטרסים

תנועת חמאס נמצאת במצוקה בעקבות ועידת ריאד ואיננה מעוניינת כרגע בעימות צבאי עם ישראל, לכן, ההתקרבות למצרים משרתת אותה, אך המודיעין המצרי מכיר אותה ומוכן לכל.

אזור רפיח: עד לפני כמה חודשים הרעיון של הקמת אזור חיץ בתוך רצועת עזה על גבולה עם מצרים ע"י שלטון חמאס היה נשמע כחלום רחוק שלעולם לא יתגשם, אך הנה השבוע החלו עבודות עפר ענקיות בסיוע דחפורים של חמאס ליישר את השטח לצורך הקמת רצועת ביטחון באורך של 12 ק"מ וברוחב של 100 מטרים לכל אורך הגבול של רצועת עזה עם מצרים שבעבר נקרא בעגה הצה"לית "ציר פילדלפי".

עפ"י התכנון, לאחר שהשטח כולו ייושר יוצבו בו מגדלי שמירה, תאורה לילית, מצלמות וסיורים רכובים. משלחת טכנית של חמאס תצא השבוע למצרים לשיחות עם המודיעין המצרי לגבי השלמת אזור החיץ. את העבודות של חמאס מלווה קמפיין תקשורתי גדול של חמאס והיא מדגישה את נכונותה להקים את אזור החיץ כדי לשפר את יחסיה עם מצרים בעקבות השיחות האחרונות של משלחת חמאס בקהיר בראשותו של יחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה, עם ראשי המודיעין המצרי.

כשמצרים החלה לפני כשנתיים בעבודות עפר גדולות להקמת אזור חיץ שימנע הברחות מבוקשים ונשק משטח רצועת עזה לצפון סיני דרך המנהרות, הקימה תנועת חמאס קול צעקה גדולה, אך הנה היום היא מקבלת את הדרישה המצרית להקמת אזור חיץ משני צדי גדר הגבול בין הרצועה למצרים.

הרומן החדש בין תנועת חמאס למצרים החל לפני כמה חודשים, מצרים החליטה לשנות את האסטרטגיה שלה בנושא המלחמה נגד ארגון דאע"ש בצפון סיני ולנסות להעביר את תנועת חמאס לצידה, חמאס סייעה לארגון דאע"ש באימונים צבאיים, מתן מחסה למבוקשים בתחומי הרצועה וטיפול רפואי לפצועים בבתי החולים בעזה.

הגזר המצרי לתנועת חמאס כדי שתסכים לעסקה החדשה היה בדמות הקלות משמעותיות במצור המוטל על רצועת עזה ופתיחת מעבר רפיח למעבר אנשים וסחורות והימנעות מהכרזה על חמאס כארגון טרור על כל המשתמע מכך. נוכח השינויים באזור עקב בחירתו של הנשיא טראמפ והמאבק מול הרש"פ ורצונה לחזק את מעמדה בעזה, קיבלה תנועת חמאס החלטה אסטרטגית להקל את המצור על הרצועה והעדיפה את שיפור היחסים עם מצרים על פני קשריה עם ארגון דאע"ש בסיני.

הצעד הראשון היה היענות לדרישה המצרית לטפל בארגונים הסלפים הקיצוניים ברצועת עזה המסייעים לדאע"ש בצפון סיני ובפעילי הזרוע הצבאית של חמאס שערקו והצטרפו לדאע"ש. מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו יותר מ-500 פעילים של הארגונים הסלפים ברצועה, חקרו אותם והעמידו כמה עשרות מהם לדין. המידע המודיעיני שהושג מהם הועבר למודיעין המצרי, הארגונים הסלפים ניסו להפעיל לחץ על חמאס לשחרר את פעיליהם ממעצר ושיגרו כמה רקטות לעבר ישראל כדי לחמם את הגזרה ולהלחיץ את חמאס, אך בסופו של דבר הצליחה חמאס למנוע את ירי הרקטות לעבר ישראל.

בחירתו של יחיא סינוואר למנהיג החדש של רצועת עזה זירזה את ההתקרבות בין חמאס למצרים. משלחת בראשותו יצאה לקהיר לפני יותר משבועיים לשיחות חשובות עם ראשי המודיעין המצרי וגם עם בכיר פת"ח מוחמד דחלאן שיש לו השפעה וכוח רב ברצועת עזה והוא מקורב לנשיא מצרים א-סיסי.

גורמים מצרים טוענים כי יחיא סינוואר הוא האיש החזק כיום ברצועת עזה וכי מרכז קבלת ההחלטות עבר מהנהגת חמאס בחו"ל להנהגת חמאס ברצועת עזה. העובדה שיחיא סינוואר הוא גם המנהיג הפוליטי הנבחר של הרצועה מטעם חמאס וגם ראש הזרוע הצבאית שלה סייעה בקבלת ההחלטה של חמאס להמשיך ברומן עם מצרים בהתאם להבנות בקהיר, סינוואר הצליח להחליק את כל המחלוקות שהיו בעבר בנושא בין הזרוע המדינית לזרוע הצבאית של חמאס.

בתוקף היותו גם ראש הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" התחייב יחיא סינוואר בפני המודיעין המצרי להפסיק כל העברת נשק או מבוקשים מרצועת עזה דרך המנהרות לסיוע לארגון דאע"ש בצפון סיני, עפ"י מקורות מצרים, סינוואר הבטיח גם לסייע למודיעין המצרי לאתר מנהרות ולעצור מבוקשים.

אחד הנושאים שנותר במחלוקת ועדיין לא נפתר היא דרישת מצרים שחמאס תסגיר לידיה מבוקשים שמסתתרים ברצועת עזה, מדובר במבוקשים שהשתתפו בפעילות טרור בתוך מצרים עצמה כמו ההתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי השאם ברכאת, פריצה לבתי הכלא במצרים ושחרור מאות אסירים של תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס ועוד.

חמאס מכחישה כי המבוקשים מסתתרים ברצועה והיא דורשת ממצרים לשחרר ארבעה פעילים של הזרוע הצבאית שנעלמו לפני כשנה חצי לאחר שחצו את הגבול למצרים באוטובוס דרך מעבר רפיח, לטענת חמאס הם נעצרו ע"י המודיעין המצרי.

המגעים בנושא הזה עדיין נמשכים למרות ששני הצדדים לא הגיעו להסכמות.

הרומן החדש של חמאס עם מצרים הוא רומן של אינטרסים, מצרים מרוויחה עזרה חשובה מחמאס במלחמה נגד ארגון דאע"ש ומבטיחה כי רצועת עזה הנחשבת ל"חצר האחורית" שלה לא "תתקע סכין בגבה" דבר שנחשב לעיקרון חשוב בתפיסת הביטחון הלאומית המצרית.

ואילו תנועת חמאס מרוויחה אף היא שורה של דברים ממצרים:

א.סיוע מצרי להפעלת התחנה לייצור חשמל בעזה, בשבוע האחרון העבירה מצרים דרך מעבר רפיח יותר מ-3 מיליון קוב של סולר תעשייתי לרצועת עזה.

ב.פתיחה הדרגתית של מעבר רפיח לאנשים וסחורות, אם ההבנות בין חמאס למצרים יתקדמו כפי שסוכם אמור המעבר להיפתח באופן רציף בחודש ספטמבר.

ג.חמאס לא תוכרז כארגון טרור- מצרים דאגה להוציא את תנועת חמאס ואת ראשיה מרשימת הטרור  שהגישה "הרביעיה הערבית" לקטאר בדרישה כי ינקטו נגדם צעדים.

ד. תמיכה מצרית בעמדות תנועת חמאס בכל הקשור לסנקציות שנוקט מחמוד עבאס נגד רצועת עזה.

ה.תיווך מצרי בין חמאס לישראל בנוגע לעסקת חילופי שבויים חדשה, המודיעין המצרי פועל גם כמנגנון הרגעה בין שני הצדדים למניעת סבב לחימה חדש ברצועה.

תנועת חמאס נמצאת במצוקה בעקבות ועידת ריאד שם הכריז עליה הנשיא טראמפ כארגון טרור ובעקבות המשבר עם קטאר שבעקבותיו נאלצו לעזוב את דוחא  100 פעילים של התנועה ולעבור ללבנון. חמאס איננה מעוניינת כרגע בעימות צבאי עם ישראל, ההנהגה החדשה שלה ספגה מכה קשה בעקבות חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא והיא רוצה לייצב את מעמדה וגם להתקרב מחדש למדינות ערב.

לכן, ההתקרבות למצרים משרתת את האנטרסים שלה בשלב הזה, אבל צריכים לזכור כי המודיעין המצרי מכיר היטב את חמאס ואיננו מאמין לאף מילה של בכיריה. הוא משחק את המשחק אבל עוקב בשבע עיינים אחר המתרחש בשטח.

הקמת אזור החיץ בשטח הרצועה על גבול מצרים היא אקט הצהרתי יותר מאשר אקט ביטחוני משמעותי, המבחן יהיה בשאלה האם חמאס תמשיך להשתמש בשטח במנהרות לצורך העברת נשק ומבוקשים והאם היא תנסה לרמות את מצרים ולהמשיך בחשאי את קשריה עם ארגון דאע"ש בצפון סיני ועם תנועת "האחים המוסלמים" במצרים שהוכרזה כארגון טרור.

המודעין המצרי איננו טיפש ונאיבי, הוא יודע היטב מה מתרחש בשטח ואם יתפוס את חמאס בהפרת ההבנות שהושגו, הנשיא א-סיסי לא יהסס להעניש את חמאס במלוא החומרה.