עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת תום האולטימטום לקטאר

בחצות יפוג האולטימטום שנתנה "הרביעיה הערבית" לקטאר, כדי שיופסק החרם נגדה. קטאר טוענת כי מראש היה ידוע שמדובר בדרישות שלא תוכל לעמוד בהן כדי שיוטלו עליה סנקציות נוספות.

היום בחצות יסתיים האולטימטום שנתנה "הרביעיה הערבית" לקטאר להיענות ל-13 דרישות, שנמסרו לה באמצעות כווית, הקשורות לקשריה עם איראן וטורקיה ותמיכתה בארגוני טרור, כדי שיופסק החרם נגדה. קטאר טוענת כי מראש היה ידוע שמדובר בדרישות שלא תוכל לעמוד בהן ונועדו להידחות, כדי שיוטלו עליה סנקציות נוספות.

כל מאמצי התיווך כשלו עד כה, כווית המתווכת העיקרית לא הצליחה לספק את הסחורה, והכדור עבר לידיה של וושינגטון אשר חלוקה בתוך עצמה כיצד לנהוג, הנשיא טראמפ נחוש להפסיק את המימון של קטאר לארגוני הטרור ואילו שר ההגנה מאתיס ושר החוץ טילרסון מגלים גישה יותר רכה כלפי קטאר.

קטאר טוענת כי הדרישות הערביות נועדו להשפילה ולפגוע בריבונותה ומדיניות החוץ העצמאית שלה,שר החוץ של קטאר טוען כי רשימת הדרישות שהוגשה נועדה להביא ליצירת מנגנון פיקוח על קטאר.

 קטאר סומכת על כך שארה"ב לא תיתן יד לפגוע בה יותר בגלל שבשטחה מצוי הבסיס האווירי האמריקני הגדול ביותר במזה"ת הנקרא "אלעדיד",ואילו "הרביעיה הערבית" סומכת על הקו שהתווה הנשיא טראמפ בועידת ריאד נגד התמיכה בטרור ועל הצהרותיו הנחושות כי קטאר חייבת להפסיק את מימון הטרור שאותו היא עושה באופן היסטורי.

מה צפוי?

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי עד מועד פקיעת האולטימטום לא צפוי כל שינוי וכי קטאר תדחה את הדרישות ממנה על הסף. שר החוץ של קטאר הודיע בסוף השבוע כי ארצו דוחה את הדרישות הערביות והיא לא תסגור את הבסיס הטורקי הצבאי בדוחא ואת ערוץ אלגזירה. גורמים מצרים בכירים טוענים כי "הרביעיה הערבית" כבר הכינה את שלב ב' של הסנקציות נגד קטאר אשר יכלול בהדרגה את הצעדים הבאים:

א.הקפאת חברותה של קטאר במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ.

ב.הגברת המצור הכלכלי על קטאר.

ג.הקפאת ההשקעות של קטאר במדינות "הרביעיה הערבית" וחשבונות הבנק שלה הנאמדים במאות מיליוני דולרים.

ד. הקפאת החברות של קטאר בליגה הערבית.

לא ברור כיצד ינהגו כווית ועומאן אשר הן שתי מדינות המפרץ היחידות אשר נקטו עמדה נייטרלית ולא הטילו סנקציות על קטאר. נראה כי ממשל טראמפ מייחס חשיבות גדולה למשקלה של טורקיה במשבר, טורקיה נחשבת לבת בריתה של קטאר אשר בידיה עשוי להיות המפתח למציאת פתרון דיפלומטי למשבר. הנשיא טראמפ שוחח בסוף השבוע בטלפון עם נשיא טורקיה ארדואן על המשבר בין קטאר למדינות ערב והדרכים האפשריות למציאת פתרון למשבר.

נוכחות צבאית טורקית מדאיגה

ביום חמישי שעבר הגיעו יחידות צבא נוספות מטורקיה לבסיס הצבאי הטורקי בקטאר, יחידות אלה מתווספות לכוח צבאי טורקי ששוהה כבר בארמונו של שליט קטאר השיח' תמים בן חמד ומאבטח אותו ביחד עם כוח של "משמרות המהפכה" של איראן מפני האפשרות של הפיכה צבאית.

הכוח הצבאי הטורקי שהגיע כלל כאלף חיילים וגם טנקים,כלי רכב משוריינים ותותחים. סוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה טענה כי הכוח הגיע להשתתפות בתרגילים צבאיים משותפים בהתאם להסכם הצבאי בין שתי המדינות. ביום הגעת הכוח הטורקי לקטאר, נפגש שר ההגנה שלה, ח'אלד עטיה, באנקרה עם הנשיא ארדואן ועם שר ההגנה הטורקי פכרי איישיק כדי לדון בהתחייבות של טורקיה להגן על קטאר מפני כל ניסיון חיצוני להפיל את השלטון בה.

יצויין כי אחת הדרישות של "הרביעיה הערבית" מקטאר היא כי כל הכוחות הזרים יפונו משטחה וכי ייסגר הבסיס הצבאי הטורקי שהוקם בשטחה. הסימנים האלה מצביעים על כך שקטאר נערכת לאפשרות של הסלמה במשבר עם מדינות ערב. גורמים באופוזיציה בקטאר טוענים כי שליטה השיח' תמים בן חמד דרש מטורקיה לשלוח לפחות עוד 2000 חיילים לארצו כדי לשמור על שלטונו.

שר החוץ הטורקי מוולוד אוגלו אמר בסוף השבוע שעבר כי הדרישה לסגור את הבסיס הצבאי הטורקי בקטאר היא הפרה של החוק הבינלאומי והשפלה של הריבונות של קטאר וטורקיה. לא ברור כיצד יסתיים המשבר עם קטאר, האם הכיוון הוא להסלמה צבאית או רק החרפה של הסנקציות מצד "הרביעיה הערבית" אשר נחושה לכופף את קטאר.

העיתון הכוויתי "א-סיאסה" דיווח ב-2 ביולי על יוזמה אמריקנית חדשה שהושגה בפגישה של שר החוץ האמריקני טילרסון עם שר החוץ הקטארי השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני. לדברי העיתון, אם תסכים "הרביעיה הערבית" ליוזמה ייחתם הסכם בכווית בימים הקרובים שכן ארה"ב מעוניינת לסיים במהירות את המשבר של קטאר עם מדינות ערב ולהתפנות לנושא הסורי. עפ"י הדיווח היוזמה כוללת 5 סעיפים.

1.השיח' יוסף קרדאווי ופעילי חמאס יעזבו את דוחא בקטאר.

2.הכוחות הטורקים שהגיעו לקטאר יחזרו לארצם.

3.יהיה פיקוח על ההעברות הכספיות שעושה קטאר.

4.קטאר תמסור לגורמי הביטחון בארה"ב את כל האסמכתאות הדרושות על הארגונים השוהים בשטחה.

5.יצומצמו תוכניות ההסתה בערוץ אלג'זירה והוא יתחייב שלא לתקוף את מצרים ומדינות המפרץ.

נצטרך להמתין לפחות עוד כמה ימים כדי לראות אם ממשל טראמפ מצליח להניע מהלך של תיווך אשר יפחית את המתיחות במפרץ או שהמשבר יתדרדר עוד יותר עד לאפשרות של הפיכה צבאית בקטאר או הפיכתה של קטאר לזירת קרב אזורית.