עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר במפרץ: האם תעבור הנהגת חמאס לאלגי'ריה?

המשבר בין קטאר למדינות ערב מתמשך, אך בחמאס מעריכים שבסופו של דבר קטאר תיאלץ להיענות לחלק מדרישות "הרביעייה הערבית", כולל הדרישה לגרש את ראשי חמאס מקטאר.

המשבר בין קטאר למדינות ערב מתמשך ומתארך וכל ניסיונות התיווך נכשלו עד כה, אך בהנהגת חמאס מעריכים כי בסופו של דבר קטאר תיאלץ להיענות לפחות לחלק מדרישות שהגישה לה "הרביעייה הערבית" ואשר כוללת גם דרישות לגביה.

עפ"י גורמים בחמאס, כשבוע ימים לאחר פרוץ המשבר עם קטאר בתחילת החודש שעבר, עזבו עשרות פעילים של חמאס ובראשם צאלח אל-עארורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, את דוחא בירת קטאר ועברו להתגורר בשכונת הדאחיה בביירות בחסות ארגון חיזבאללה. מדובר בפעילים של הזרוע הצבאית שעסקו בפעילות טרור.

צאלח אל-עארורי אחראי על הכוונת פעילות הטרור של חמאס בגדה והפעלת ה"חוליות הרדומות" של הזרוע הצבאית, הוא נאלץ לעזוב את טורקיה בעקבות לחצה של ישראל טרם החתימה על הסכם הפיוס עם טורקיה ועבר להתגורר בקטאר. בין היתר מיוחסת לו הפעלת חוליית המחבלים שחטפה ורצחה את שלושת הנערים הישראלים בצומת גוש עציון בקיץ 2014 ואת רצח בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל באזור שכם באוקטובר 2015. הנהגת חמאס מחפשת כבר כמה שבועות מקום חדש להנהגתה בחו"ל שממנו תוכל לפעול באופן חופשי, היא מבינה כי סיום שהותה בדוחא שבקטאר הוא רק עניין של זמן. בין היתר נבחנה האפשרות לעבור למאלזיה או לדרום הפיליפינים.

גם טורקיה ירדה כנראה מעל הפרק מבחינתה מכיוון שמקורות מצרים טוענים כי אחרי שיסתיים המשבר עם קטאר מתכוונת "הרביעייה הערבית" להתחיל לפעול גם נגד קשרי טורקיה לטרור. טורקיה תומכת בארגוני טרור כמו תנועת "האחים המוסלמים" ותנועת חמאס ומארחת את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים, המארגנים פעולות טרור והסתה נגד משטרו של הנשיא א-סיסי ומאפשרת את קיומו של משרד של חמאס באיסטנבול, שעוסק בהכוונת פיגועים בגדה.

עפ"י גורמים בחמאס, הנהגת התנועה אינה רוצה "לשים את כל הביצים בסל אחד" ולכן איננה רוצה להעביר את כל מנהיגיה לשכונת הדאחיה בבירות. למרות קשריה הטובים עם איראן וחיזבאללה, הנהגת חמאס רוצה לשמור על "עצמאות החלטתה". לאחוז את המקל משני קצותיו ולהיות ביחסים טובים בו זמנית גם עם המחנה הסוני בראשות סעודיה וגם עם המחנה השיעי בראשות איראן.

סאמי אבו זוהרי, דובר חמאס, גילה ב-15 ביולי כי הנהגת התנועה פנתה לאלג'יריה בבקשה לאפשר לה להתמקם במדינה והיא ממתינה לתשובתה. לדבריו, אלג'יריה הבטיחה ללמוד את הנושא וכי עד עכשיו לא הייתה למנהיגי חמאס שום בעיות לקבל אשרות כניסה לאלג'יריה בתוך פרק זמן קצר.

אולם, עפ"י גורמים ערבים, נשיא אלגי'ריה עבד אלעזיז בוטפליקה בן ה-79 מעוניין ביחסים טובים עם ממשל טראמפ. ייתכן זו הסיבה שתשובת אלג'יריה על בקשת הנהגת חמאס מתעכבת. ביקורים של בכירים חמאס באלג'יריה אינם מהווים בעיה, אבל הפיכתה לבסיס קבע של חמאס עלולה להיות מבחינתה בעיה, נוכח המדיניות של הנשיא טראמפ בנושא המלחמה בטרור. כזכור, היה זה הנשיא טראמפ אשר הגדיר בנאומו בועידת ריאד את חמאס כארגון טרור.

סימני המדיניות האמריקנית החדשה בנושא המלחמה בטרור מתחילים להשפיע על מדינות ערב, גם על אלה שתומכות בטרור. בשבוע שעבר חתמה קטאר על הסכם עם ארה"ב למניעת מימון ארגוני טרור. למרבה האירוניה, היא שהינה המדינה הנחשבת לתומכת הראשית בארגוני טרור נאלצה להיות המדינה הערבית הראשונה שמיישמת את הבנות ועידת ריאד.

המנהיג החדש של חמאס, אסמעיל הנייה, "נתקע" ברצועת עזה ומתקשה לצאת ממנה ולהסתובב ברחבי העולם כפי שעשה קודמו ח'אלד משעל. כל יציאה מרצועת עזה וחזרה שלו תלויה למעשה בהסכמתו של המודיעין המצרי השולט במעבר רפיח. התקנון הפנימי של תנועת חמאס קובע כי יו"ר הלשכה המדינית שלה חייב להתגורר מחוץ לשטחים כדי שיוכל לנהל פעילות בין ערבית ואסלאמית ולא להסתכן בחיסול פיזי ע"י ישראל.

הנהגת חמאס בלחץ. יש לה בעיה למצוא מקום קבע להנהגה שלה באחת ממדינות ערב, בגלל המדיניות של ממשל טראמפ בנושא המלחמה בטרור ועתה היא ממתינה לתשובתה של אלג'יריה. המצוקה הזו הינה לטובתה של מדינת ישראל, היא צריכה להמשיך ולרדוף את הנהגת חמאס ולהפוך אותה ל "מצורעת" מבחינה מדינית כדי ששום מדינה לא תסכים לקלוט אותה בשטחה בגלל שהינה הנהגה של ארגון טרור. מבחינת ישראל עדיף שהנהגת הארגון תישאר ברצועת עזה, הדבר יקל עליה בהשגת מודיעין איכותי עליה ויאפשר לה גם לפגוע בה פיזית כשהדבר יידרש.