עבור לתוכן העמוד
Menu

רגיעה בסכנה

ביקוריהם של הנשיא טראמפ ושליחו ג'ייסון גרינבלט באזור ניערו את ישראל והפלסטינים מהקיפאון המדיני ושני הצדדים מתחילים להתכונן לחידוש המשא ומתן ביניהם. ממשל טראמפ מייחס חשיבות רבה לשיפור הכלכלה הפלסטינית בגדה ,לפני שהגיע הנשיא טראמפ לישראל יזם שליחו המיוחד ג'ייסון גרינבלט מפגש עם אנשי כלכלה פלסטינים בגדה  שהתנהל בוידיאו קונפרנס מהקונסוליה האמריקנית בירושלים. שר האוצר […]

ביקוריהם של הנשיא טראמפ ושליחו ג'ייסון גרינבלט באזור ניערו את ישראל והפלסטינים מהקיפאון המדיני ושני הצדדים מתחילים להתכונן לחידוש המשא ומתן ביניהם. ממשל טראמפ מייחס חשיבות רבה לשיפור הכלכלה הפלסטינית בגדה ,לפני שהגיע הנשיא טראמפ לישראל יזם שליחו המיוחד ג'ייסון גרינבלט מפגש עם אנשי כלכלה פלסטינים בגדה  שהתנהל בוידיאו קונפרנס מהקונסוליה האמריקנית בירושלים.

שר האוצר משה כחלון נועד ברמאללה עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה במגמה לתת הקלות כלכליות נוספות לפלסטינים בנוסף לאלה שאישר כבר הקבינט הביטחוני לקראת הגעת הנשיא טראמפ לישראל. אבל נראה כי בעוד כל הצדדים עובדים על רעיון "השלום הכלכלי" הם מתעלמים מהפיל שנמצא במרכז החדר והנקרא רצועת עזה.

בחזית הזו, המצב הכלכלי וההומניטארי רק הולך ומתדרדר ומאיים על מצב הרגיעה הקיים בין ישראל לחמאס במסגרת הסכם הפסקת האש שהושגה בתום מבצע "צוק איתן". תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי הזהירו באחרונה כי המצב ברצועה הוא על סף פיצוץ. צריך להתייחס לאזהרות האלה ברצינות, לא מדובר באיומים לשמם אלא בניסיון לעורר את תשומת לב העולם למצב הקשה ברצועת עזה.

עפ"י גורמים בחמאס, בכירים בתנועה  חוששים מאיבוד השליטה על ארגון הג'יהאד האסלאמי ופלגים קטנים נוספים אשר עלולים להפר את הרגיעה, לשגר רקטות לעבר ישראל ולגרור את תנועת חמאס לסבב לחימה נוסף מול ישראל שמטרתו הקלת או הסרת המצור מעל רצועת עזה.

ההתנהלות של מחמוד עבאס מול רצועת עזה רק מחריפה את המצב בה והיא מסוכנת לישראל מכיוון שהפיצוץ, אם בוא יבוא, יהיה מול ישראל ולא מול הרשות הפלסטינית. מחמוד עבאס מנסה לראשונה, לכופף את תנועת חמאס לאחר שלא עשה זאת במשך 10 שנים מאז שהיא השתלטה בכוח על רצועת עזה.

עבאס קיצץ במשכורותיהם של 54 אלף פקידים מרצועת עזה, סירב להעביר תרופות לבתי החולים ברצועה ולסייע במימון החשמל לתושבים שם. הוא גם איים לנקוט ב"צעדים חסרי תקדים" נגד הרצועה אם לא תיענה תנועת חמאס לדרישותיו,תפרק את הועדה שהקימה לניהול ענייני עזה ותמסור את השליטה במשרדי הממשלה ובמעברי הגבול  לממשלת רמאללה.

עפ"י גורמים פלסטינים בישיבת הועד הפועל של אש"פ לפני כמה ימים היו חילופי דברים קשים בין יו"ר הרשות הפלסטינית לבין ח'אלדה ג'ראר נציגת ארגון החזית העממית בעקבות דברים של מחמוד עבאס אשר הודיע כי ימשיך בסנקציות נגד רצועת עזה. ג'ראר אמרה לו: "המולדת איננה חווה פרטית שלך, שתנהג בה ככל העולה על רוחך".

הסנקציות שנוקט מחמוד עבאס לא כופפו עד עתה את בכירי חמאס וספק רב אם הדבר הזה משפיע עליהם, אבל הוא מחריף את מצבם של תושבי הרצועה הסובלים בלאו הכי כבר כמה שנים ממצור מתמשך,מאבטלה גואה, ממחסור בתרופות, ממצוקה גדולה של מים וחשמל ומסגירתו של מעבר רפיח.

גם שיקומה של רצועת עזה מנזקי מבצע "צוק איתן" מתנהל בעצלתיים למרות שחלפו שלוש שנים מסיום המלחמה, יש מחסור בחומרי בניה ובמלט והכספים שהובטחו ע"י המדינות התורמות לשיקום לא הגיעו במלואם. חודשי הקיץ הם המתאימים ביותר לנהל מערכה צבאית ואנו נמצאים בתחילתם, תנועת חמאס השולטת ברצועה איננה מעוניינת בעימות צבאי עם ישראל, לתנועה יש הנהגה חדשה שנבחרה בבחירות פנימיות המעוניינת להוכיח את עצמה כמובילה את דעת הקהל ולא כנגררת אחרי ההתפתחויות.

חידוש התהליך המדיני נמצא אף הוא בפתח מבלי שרצועת עזה מוזכרת בו בכלל כחלק מהפתרון המדיני שמגבש הצוות המיוחד של הנשיא טראמפ. הפיצול בין הגדה לרצועה נמשך ומחמוד עבאס כבר התבטא כמה פעמים כי נסתם הגולל על אפשרות הפיוס בין פת"ח לחמאס. היוזמה האחרונה של קטאר לפיוס לאומי בין שני הצדדים תקועה  וכל צד מתבצר בעמדותיו.

המצב שנוצר הינו מצב נפיץ ביותר שיכול להתלקח בכל רגע, אם תנועת חמאס תרגיש שהמשא ומתן המדיני עשוי להביא להתקדמות לעבר הסדר בין ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית שיותיר אותה מחוץ לתמונה היא עלולה לחדש את פיגועי ההתאבדות כדי לפוצץ את התהליך המדיני כפי שעשתה ב1996 או אפילו ליזום סבב לחימה נוסף ברצועת עזה.

זו יכולה להיות עבורה גם סיבה טובה לנסות ולעצור את פרוייקט הענק של המכשול הקרקעי שישראל עסוקה בהקמתו מסביב לרצועת עזה כדי למנוע את הקמתן של המנהרות ההתקפיות ע"י חמאס.

בינתיים לא נעשות שום פעולות לנסות ולנטרל את הפוטנציאל הנפיץ של רצועת עזה, שליח האו"ם למזה"ת ניקלואי מילדאנוב ביקר באחרונה ברצועה והזהיר מפני חומרת המצב. ראש ממשלת טורקיה בן עלי ילדרים שוחח השבוע בטלפון עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה כדי לברכו על היבחרו לתפקיד והבטיח סיוע טורקי כדי לפתור את משבר החשמל ברצועה.

הרבה אזהרות והרבה הבטחות אולם אין שום מהלך רציני להרגעת המצב הקשה ברצועת עזה. ישראל צריכה לקחת את הדברים האלה בחשבון ולרסן את מחמוד עבאס בכל הקשור לרצועת עזה, היא גם צריכה לבחון הקלות נוספות במצור שלא יסכנו את המצב הביטחוני.

אם לא יהיה שינוי ביחס לרצועת עזה ויוזמה להקל את המצב בה אנו עלולים למצוא את עצמנו  בקיץ חם מבחינה ביטחונית שיקשה מאוד על תהליך חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.