עבור לתוכן העמוד
Menu

קרב ההישרדות של שליט קטאר

סוף לשלטון תמים? "הבידוד יימשך שנים. יש צורך בשינוי המדיניות וההתנהלות, נקווה שיש אנשים בעלי שכל במשפחה השלטת בקטאר שיכולים להשפיע על השליט" אומרים ברביעייה

חודש רמאדאן מתקרב לקיצו ונראה כי הציפות לפתרון המשבר של קטאר עם מדינות ערב לקראת עיד אלפיטר יתבדו. נראה כי בעולם הערבי התרגלו למשבר והוא הופך לחלק מהתמונה המדינית והכלכלית של המזרח התיכון לצד משברים מתמשכים וארוכים אחרים כמו המשבר בתימן.

ייתכן גם כי "הרביעיה הערבית"(מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין) רוצה לשחוק אט אט את המשפחה השלטת בקטאר ולהביא להפיכה מבפנים או מרי אזרחי. ד"ר אנואר קרקאש, השר לענייני מדינה של מאע"מ נתן השבוע ביטוי לההערכות האלה ואמר כי "הבידוד  של קטאר יימשך כמה שנים, אין צורך בשינוי המשטר אלא בשינוי המדיניות וההתנהלות, נקווה שיש אנשים בעלי שכל במשפחה השלטת בקטאר שיכולים להשפיע על השליט תמים", הוא הדגיש ובעצם רמז וניסה לעודד בעקיפין את בני המשפחה האחרים של משפחת אלת'אני להתעורר ולהדיח את שליט קטאר השיח' תמים בן חמד.

"אשת הברזל" של קטאר

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי מאחורי העמדות הנוקשות של קטאר שנכנסה לעימות חזיתי עם מדינות ערב עומדת אימו של שליט קטאר, מוזה אלמוסנד, הידועה כאישה החזקה בקטאר ומי שמנהלת למעשה את מדיניותה מאחרוי הקלעים ב-20 השנים האחרונות. מוזה, היא רעיתו השלישית של שליט קטאר חמד בן ח'ליפה אל ת'אני אשר נשא אותה לאישה במסגרת "עסקה פוליטית" עם אביה האופוזיציונר הידוע נאצר אל מוסנד. ברבות הימים היא הפכה לשליטה בפועל של קטאר מאחורי הקלעים.

היא שכנעה את בעלה למרוד באביו ולהדיחו מהשלטון ב-1995 וחזרה על אותו התרחיש כאשר שכנעה את בנה תמים להשתלט על השלטון ביוני 2013. שליט קטאר החדש תמים בן חמד הוא "הילד של אימא" למעשה היא זו שמכתיבה גם כיום את המדיניות של הנסיכות בכל הקשור למשבר עם מדינות ערב. היא גם מנהלת את המדיניות התקשורתית של הנסיכות ובראשה את מדיניות השידור של ערוץ אל-'גזירה.

עפ"י גורמים ערבים, מוזה אלמוסנד היא שייעצה לבנה תמים להיערך לאפשרות כי יודח בכוח מהשלטון באמצעות הצבא או חלקים אחרים מהמשפחה השלטת. לכן, הסכים השליט תמים להכניס כוחות של "משמרות המהפכה" האיראנים ושל צבא טורקיה לקטאר כדי להגן על ארמונו מאפשרות ההפיכה הצבאית.

הכנסת הכוחות הזרים לנסיכות מעוררת תרעומת רבה בקרב הקצונה הבכירה של צבא קטאר והחשש הוא שהם יסרבו לצאת ממנה בבוא היום כדי להשתלט עליה באופן סופי.

האסטרטגיה של קטאר

התשובה של קטאר לחרם עליה מצד מדינות ערב בגלל תמיכה בטרור והתקרבותה לאיראן בניגוד לעמדת מדינות המפרץ הינה הקשחת עמדות. מטרת המדיניות הזו שכוללת גם הכחשה והיתממות היא לקנות זמן רב ככל האפשר בתקווה למוסס ולפורר בהדרגה את הקואליציה הערבית נגדה וניסיון לקנות בעלי ברית חדשים ולשכנע את הקהילה הבינלאומית כי היא קורבן לקונספירציה.

בינתיים, שר החוץ של קטאר נכשל במסעו באירופה וניסיונותיו לשכנע כמה מדינות אירופיות כי ארצו איננו תומכת בטרור. שירותי המודיעין המערביים מכירים היטב את החומר המודיעיני ואת הקשר ההדוק של קטאר לארגון "האחים המוסלמים", חמאס, דאע"ש ואל-קאעדה.

שר החוץ הקטארי נתן ביטוי פומבי לקו המנחה את קטאר כשאמר השבוע "לא יהיה משא ומתן כל עוד קטאר נתונה במצור". למעשה, הוא הציב תנאי מוקדם למשא ומתן והוא הפסקת הסנקציות נגד קטאר והסרת המצור היבשתי והאווירי מעליה. זו הסיבה שעד כה נכשלו מאמצי התיווך של וושינגטון, כווית וטורקיה במשבר.

קטאר מעודדת מחילוקי הדעות בממשל האמריקני, בעוד הנשיא טראמפ נוקט קו נוקשה ונחרץ ואף האשים את קטאר בתמיכה היסטורית במימון הטרור הרי ששר ההגנה מאטיס ושר החוץ טילרסון, רואים את הדברים אחרת, שר הגנה מאטיס ציין כי "קטאר נלחמת בטרור" ואילו שר החוץ טילרסון תומך בדיאלוג מהיר לפתרון המשבר ללא החרפת הסנקציות נגד קטאר.

"הרביעיה הערבית" לעומת זאת שוקלת להחריף את הסנקציות נגד קטאר והיא נעזרת ביועצים חיצוניים ממדינות המערב  כדי לגבש את רשימת הדרישות מקטאר, הרשימה תושלם בימים הקרובים. "הרביעיה הערבית" נחושה לשים קץ למדיניות של קטאר התומכת בטרור ומתערבת בעניינים הפנימים של מדינות ערב ורואה בה איום ישיר על הביטחון הלאומי של מצרים ומדינות המפרץ והציר הסוני בראשות סעודיה.

קטאר הופתעה מהחרם החריף נגדה, המשחק הכפול שלה נחשף לעיני כל העולם והיא מסתכנת בכך שהעולם יגנה אותה בסופו של דבר ויכריז עליה כ "מדינה תומכת טרור". שר החוץ של קטאר מנסה לתמרן ולברוח מההאשמות נגד ארצו, "אין סיבות ברורות להטלת החרם על קטאר,לא קיבלנו דרישות ברורות ולא נקבל תכתיבים" הוא אומר.

מה צפוי בהמשך?

אם הדברים יימשכו בקצב הנוכחי נראה כי המשבר עם קטאר יביא את "הרביעיה הערבית" להגביר את הלחץ על קטאר עוד יותר. על הפרק עומדות בינתיים שלוש הצעות:

א.הקפאת כספים של קטאר בבנקים במדינות ערב.

ב. משיכת כספים של סעודיה ומאע"מ מהבנקים של קטאר.

ג. גירוש קטאר מהליגה הערבית.

איראן מנסה להעביר את קטאר לצדה ולהשתלט בהדרגה, תוך ניצול המשבר, על הבירה דוחא כפי שהשתלטה בעבר על 4 בירות ערביות אחרות: בגדאד, ביירות,דמשק וצנעא. כוחות "משמרות המהפכה" האיראניים קיבלו כבר דריסת רגל בתוך קטאר דבר שמאפשר להרחיב בהדרגה את נוכחותם בנסיכות עד להשתלטות מלאה עליה תוך ניצול נכון של הנסיבות והמתנה לשעת הכושר המתאימה.

לכן, מדינות "הרביעיה הערבית" נזעקות ומתכננות להגביר את הלחץ על קטאר כדי שלא לאפשר לאיראן את הזחילה האיטית לתוך הנסיכות וההשתלטות עליה, דבר שעלול להנחית מכה קשה לציר הסוני בראשות סעודיה.