עבור לתוכן העמוד
Menu

בקטאר מחפשים מוצא מן המשבר

ההערכה בקרב מדינות ערב היא כי קטאר תנסה להרוויח זמן כדי לנסות ולפצל את הקואליציה הערבית נגדה בתרגילים דיפלומטים ולשאוב כוח ועידוד מטורקיה ואיראן, ולנסות להעריך את כוונותיה של וושינגטון במשבר הנוכחי.

בקטאר מודאגים. הלחץ עליה גובר מצד מדינות ערב, שהטילו עליה חרם בגלל קשריה עם איראן וארגוני הטרור ועד כה לא נמצא שום פתרון דיפלומטי שיאפשר את הסרת הסנקציות. מאמצי התיווך של כווית וטורקיה נכשלו, הבית הלבן פרסם הודעה כי מדובר ב"עניין משפחתי" וכי הוא מוכן לסייע בפתרונו, אם יפנו אליו. רשת "פוקס ניוז" דיווחה כי הנשיא טראמפ שוקל אפשרות לכנס בוושינגטון ועידה של מנהיגי ערב כדי לנסות ולמצוא פתרון למשבר עם קטאר.

אולם, קטאר מודאגת כעת מהפעילות בקונגרס האמריקני. אד רויס, ראש הוועדה לעניני חוץ בבית הנבחרים, הודיע כי חברי קונגרס סיימו להכין הצעת חוק נגד קטאר, בשל תמיכתה המתמשכת בתנועת חמאס. ההצעה קוראת להטיל עונשים על אנשים, סוכנויות וממשלות שעוזרות לחמאס ולארגון הג'יהאד האסלאמי או לשניהם. החוק יעניש כל דיפלומט או אדם שיממן או יארח פעילי טרור.

לכן, למרות שהיא מפגינה עמדה בלתי מתפשרת כלפי חוץ, קטאר החלה להיערך כדי להפחית את הלחצים הערבים והבינלאומיים שמופעלים עליה. עפ"י גורמים פלסטינים, קטאר ביקשה מעשרות פעילים של תנועת חמאס לעזוב את שטחה והם יצאו ללבנון. היא גם הודיעה לוושנגטון כי עצרה 5 אנשים שארה"ב והאו"ם מאשימים במימון טרוריסטים והמופיעים ברשימת הטרור שהכינה "הרביעייה הערבית", הכוללת 59 שמות של פעילי טרור ו-12 שמות של ארגונים המממנים טרור.

נראה כי קטאר פועלת כעת בשיטה של "הבה נתחכמה לו" ומתכוונת לפנות לטורקיה, בת בריתה, ולבקש ממנה לארח בשטחה את אותם גורמים המכונים "טרוריסטים" ע"י  "הרביעיה הערבית". עפ"י גורמים ערבים, קטאר גם מתכוונת להפסיק את הפעילות של כמה מוסדות בדוחא, שנטען כי הם מממנים פעילות טרור, כדי להפחית את הלחץ עליה. מדובר במרכז קטאר לפעילות התנדבותית, חברת "אלדוחא אפל" שהינה חברת אינטרנט ותמיכה טכנית, אגודת צדקה הנקראת "קטאר אלח'יריה",מוסד הצדקה על שם השיח' אלת'אני והמוסד לשירתים הומניטאריים ע"ש השיח' ת'אני בן עבדאללה.

באשר לדרישה לסגור את ערוץ אלג'זירה הפועל מדוחא ומואשם בפעילות הסתה, הרי שקטאר בוחנת שתי אפשרויות: האחת, להחליף את צוות העריכה ולשנות את תכני הסיקור והשנייה, למכור את הערוץ לנשיא טורקיה ארדואן הנחשב לאחד מבכירי מנהיגי תנועת "האחים הומסלמים" העולמית.

רשימת הדרישות מקטאר

"הרביעייה הערבית" העבירה באמצעות כווית לקטאר רשימה של 13 דרישות שהיא נדרשת למלא בתוך 10 ימים כתנאי להסרת החרם מעליה,הדרישות עוסקות ביחסיה של קטאר עם איראן וטורקיה ועם פעילים וארגוני טרור.

עפ"י גורמים ערבים, הדרישות הוכנו בהתייעצות עם גורמי מודיעין ערביים וקטאר לא הופתעה מהן. להלן פירוט הדרישות העיקריות:

הקשר עם איראן וטורקיה : על קטאר להכריז רשמית על הורדת הייצוג הדיפלומטי שלה עם איראן, לסגור את הנציגויות הדיפלומטיות ולהביא לעזיבת כל האנשים שקשורים ל "משמרות המהפכה" הנמצאים בשטחה. קטאר תוכל להמשיך ולקיים שיתוף פעולה מסחרי עם איראן אך באופן שלא יפר את הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות נגד איראן ובאופן שלא יפגע בביטחון של מדינות המפרץ.

במקביל על קטאר להפסיק כל שיתוף פעולה צבאי או מודיעיני עם איראן. קטאר גם נדרשת להפסיק את שיתוף הפעולה עם טורקיה ולסגור לאלתר את הבסיס הצבאי הטורקי שהוקם בשטח הנסיכות. עפ"י גורמים ערבים, שליט קטאר השיח' תמים בן חמד הכניס לארמונו בדוחא כוחות של "משמרות המהפכה" האיראניים ושל הצבא הטורקי כדי שיאבטחו אותו מפני ניסיון הפיכה.

הקשר עם גורמי הטרור: "הרביעייה" דורשת מקטאר לסגור את ערוץ אלג'זירה; להפסיק מימון של כל ארגון שמוכר כארגון טרור ע"י ארה"ב; לנתק קשר עם "האחים המוסלמים", חיזבאללה, אל-קאעידה ודאע"ש; להסגיר את כל פעילי הטרור הנמצאים בשטחה והמבוקשים ע"י "הרביעייה הערבית" או שנכללים ברשימות הטרור האמריקניות ולעקל את נכסיהם עד שיוסגרו; למסור מידע על מימון קטארי של ארגוני אופוזיציה בסעודיה ובמדינות אחרות; לסגור את כל אמצעי התקשורת שקטאר תומכת בהם באופן ישיר או עקיף ולשלם פיצויים כספיים לקורבנות המדינות המחרימות שניזוקו כתוצאה מהמדיניות הקטארית.

אם קטאר תיענה לתנאים היא תיבדק בכל חודש בשנה הראשונה להסכם ותעבור בדיקה רבעונית בשנה השנייה. לאחר מכן היא תיבדק בכל שנה לתקופה של 10 שנים.

תמרונים דיפלומטים

פרשנים בעולם הערבי אומרים כי מדובר בתנאים משפילים ומבזים שנועדו לדחוק לפינה את שליט קטאר ולאותת לו לרדת מכס השלטון,צעד כזה אם יקרה יביא להפסקה מיידית של הסנקציות נגד קטאר. אולם, לשליט קטאר אין שום כוונה לוותר על כסאו, משרד החוץ של קטאר הודיע רשמית כי קטאר לומדת את הדרישות ותעביר את התייחסותה לכווית.

מנהל מחלקת התקשורת של קטאר, השיח' יוסף בן חמד אלת'אני אמר כי הדרישות של מדינות ערב מקטאר אינן מקובלות ונועדו לפגוע בריבונותה והן התערבות במדיניות החוץ שלה. 20 ימים חלפו מתחילת המשבר וקטאר איננה ממהרת להיכנע. היא מנסה למסמס את הדרישות של מדינות ערב ממנה, להיענות באופן חלקי לכמה מן הדרישות ולשחק משחק של "הליכה על הסף".

ההערכה בקרב מדינות ערב היא כי קטאר תנסה להרוויח זמן כדי לנסות ולפצל את הקואליציה הערבית נגדה בתרגילים דיפלומטים ולשאוב כוח ועידוד מטורקיה ואיראן שהתייצבו לצידה, קטאר גם נעזרת ביועצים אמריקנים של ממשלים קודמים שעוזרים לה בהערכת מצב כלפי כוונותיה של וושינגטון במשבר הנוכחי.