עבור לתוכן העמוד
Menu

פיצול ולא פיצוץ

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל וגורמים בכירים בתנועת חמאס מסכימים כי שני הצדדים אינם רוצים בפיצוץ המצב ברצועת עזה ובסבב לחימה נוסף. ההנהגה החדשה של חמאס שנבחרה באחרונה והמובילה את רצועת עזה מעוניינים בהמשך הרגיעה ברצועה ובייצוב מעמדם הפוליטי, בעוד מחמוד עבאס מעוניין בהמשך הפיצול של חמאס והגדה.

עפ"י מקורות פלסטינים המעורים בתוכן השיחות בקהיר בין משלחת חמאס בראשות יחיא סינוואר לראשי המודיעין המצרי, מצרים נכונה לסייע בפתרון בעיית החשמל של רצועת עזה בתמורה לכך שחמאס תסגיר לידיה 17 מבוקשים המסתתרים ברצועה שהיו מעורבים בפעולות טרור במצרים.

עפ"י מקורביו של מחמד דחלאן שנפגש עם משלחת חמאס בקהיר, משבר החשמל יכול להיפתר במסגרת מזכר ההבנות שיסדיר את הפיוס בין מוחמד דחלאן לתנועת חמאס ברצועת עזה בחסות מצרית שבמסגרתו מצרים תחבר את רצועת עזה לרשת החשמל שלה.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל וגורמים בכירים בתנועת חמאס מסכימים כי שני הצדדים אינם רוצים בפיצוץ המצב ברצועת עזה ובסבב לחימה נוסף. ההנהגה החדשה של חמאס שנבחרה באחרונה והמובילה את רצועת עזה, דהיינו יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הניה ויחיא סינוואר המנהיג החדש של עזה, מעוניינים בהמשך הרגיעה ברצועה ובייצוב מעמדם הפוליטי.

חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא לפני שלושה חודשים טילטל ופגע במעמדם בקרב תושבי הרצועה והם מעוניינים בהחזרת היציבות ומושכות השלטון לידיהם.

מצרים היא זו שהזמינה את משלחת חמאס לשיחות בקהיר כדי לנסות ולהרגיע את המצב הביטחוני בסיני ולמגר את דאע"ש, חמאס נענתה מכיוון שהיא מעוניינת להגיע להבנות עם מצרים שיאפשרו את פתיחת מעבר רפיח באופן קבוע לתנועת אנשים וסחורות דבר שיקל את המצור ברצועה.

המשבר של קטאר עם מדינות ערב מחליש את חמאס ואת תנועת "האחים המוסלמים" ומבחינת חמאס, שהודיעה על התנתקותה מהתנועה, זהו העיתוי המתאים להתפייס עם מצרים ולהבטיח שער יבשתי פתוח לעולם הערבי דרך מעבר רפיח.

החלטת הקבינט הביטחוני הישראלי להיענות לבקשת הרשות הפלסטינית ולקצץ באספקת החשמל ברצועה מ-4 ל-3 שעות נתפסת ברחוב הפלסטיני כצעד נוסף בתיאום הביטחוני ההדוק של הרשות הפלסטינית עם ישראל וכסנקציה נוספת של מחמוד עבאס נגד הרצועה, כדי להביא לפיצול מלא שלה מהגדה המערבית.

עבאס הבטיח לנקוט "צעדים חסרי תקדים" נגד הרצועה וכבר קיצץ במשכורות של הפקידים בעזה, אסר על העברת תרופות לרצועה והפסיק את תשלום המשכורות למשוחררי "עסקת שליט" ותומכיו של מוחמד דחלאן בעזה. חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, טוען כי חמאס  השתמשה ב-30 אחוזים מהחשמל ברצועה לבניית מנהרות והארת המסגדים וכי בכירי חמאס בעצמם לא שילמו את הוצאות החשמל לצרכיהם האישיים.

ישראל מעדיפה לשתף פעולה עם הרשות הפלסטינית ולשמר את שיתוף הפעולה עמה, מחמוד עבאס הינו הרע במיעוטו מבחינת ישראל והוא ממלא לשביעות רצונה את ההסכם הביטחוני עפ"י הסכמי אוסלו בדבר המלחמה בטרור, לכן היא נענתה לבקשתו בעניין החשמל בעזה במסגרת ה"תן וקח" בינה לבין הרשות הפלסטינית.

עם זאת, לישראל אין שום אינטרס להרע עוד יותר את מצבם של שני מיליון פלסטינים החיים ברצועת עזה שעברו ב10 השנים האחרונות שלושה סבבי לחימה מול ישראל ושמצבם ההומניטארי ממשיך ומתדרדר. תנועת חמאס השולטת ביד רמה ברצועה יכולה לפתור את משבר החשמל, יש לה את המשאבים הכספיים לכך מכספים שהיא גובה מהאוכלוסיה,מתרומות שהיא מקבלת ומתעשיית ההברחות דרך המנהרות, אך היא איננה מוכנה לוותר על המשך חפירת המנהרות וייצור הרקטות לקרב המלחמה הבאה עם ישראל.

היא רואה בכך את משימתה האסטרטגית ואת זכות קיומה כ"ארגון התנגדות", לכן היא בלחץ מכך שהנשיא טראמפ וסעודיה, ראש המחנה הסוני, רואים בה ארגון טרור. צמצום אספקת החשמל לרצועה לא יכופף את חמאס ולא יגרום לה להפסיק את חפירת המנהרות וייצור הרקטות. הוא יפגע בתושבים ברצועה ויגביר עוד יותר את השנאה לישראל.

לכן, ישראל צריכה להיות זהירה בהתנהלות מול מחמוד עבאס שרוצה לכופף בכוח את הנהגת חמאס ברצועה, אם יהיה פיצוץ של המצב הביטחוני הוא יתרחש בפניה של ישראל ולא בפניו של מחמוד עבאס, לכן, אל לה לישראל להיכנס לסכסוכים הפנימיים בין הרשות הפלסטינית לחמאס.

ישראל צריכה להיזהר מפני האפשרות שמחמוד עבאס יגרור אותה אט אט לעימות צבאי עם חמאס כדי לחפות על מחדליו השלטוניים, הדרדרות מעמדו הפוליטי ולמנוע את הלחץ הצפוי מצד ממשל טראמפ עליו להתקפל בכל הקשור ל"קווים האדומים" הפלסטינים.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס נוקט במדיניות הקשה נגד הנהגת חמאס ורצועת עזה כדי לשאת חן בעיניו הנשיא טראמפ, פתאום הוא נזכר בכך אחרי 10 שנים מאז שחמאס גירשה את פת"ח בבושת פנים מרצועת עזה. ישראל צריכה לוודא שהוא פועל בראש ובראשונה נגד הטרור בתחומח אחריותו ושליטתו הישירים כמו למשל בהפסקת התשלומים למשפחות האסירים הביטחוניים הפלסטינים שהורשעו בפעילות טרור ונדונו למאסר ולמשפחות "השהידים".

הבה נראה את מחמוד עבאס מפסיק את התשלומים האלה המעודדים וממריצים טרור לפני שהוא פועל בנחישות כה רבה נגד רצועת עזה ותושביה. בשורה התחתונה, פניה של תנועת חמאס אינם לעימות כרגע מסיבות פנימיות ואזוריות אך צעדיו של עבאס כלפי הרצועה מגבירים את אפשרות פיצולה מהגדה והכרזתה כ "אזור מורד" ברשות הפלסטינית.