עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר קטאר – ההשלכות המדיניות מתרחבות

משבר קטאר והמדינות הסוניות משפיע על זירות נוספות במזרח התיכון, ובראשם המלחמה בסוריה. בעוד סעודיה מובילה את המאבק בקטאר, הרי טורקיה מתייצבת לימין קטאר, ופירוש הדבר כי הברית הממושכת בין סעודיה לטורקיה, בכל הנוגע לנעשה בסוריה, באה אל קיצה. הברית הסעודית-טורקית הפריעה מאוד ליחסי סעודיה מצרים, כי מצרים ראתה בטורקיה אויב לא פחות מקטאר, וכעת יתהדקו […]

משבר קטאר והמדינות הסוניות משפיע על זירות נוספות במזרח התיכון, ובראשם המלחמה בסוריה. בעוד סעודיה מובילה את המאבק בקטאר, הרי טורקיה מתייצבת לימין קטאר, ופירוש הדבר כי הברית הממושכת בין סעודיה לטורקיה, בכל הנוגע לנעשה בסוריה, באה אל קיצה.

הברית הסעודית-טורקית הפריעה מאוד ליחסי סעודיה מצרים, כי מצרים ראתה בטורקיה אויב לא פחות מקטאר, וכעת יתהדקו וילכו יחסי שתי המעצמות הסוניות המובילות.

הנשיא ארדוואן ביקש לפגוש בבגדאד נציגים של איראן ושל הממשלה השיעית של עיראק. הפגישה לא יצאה אל הפועל, אבל טורקיה נתנה "קריאת כיוון" כי בחולות הנודדים של המזרח התיכון על מנת לסייע לקטאר, בעלת בריתה בציר האחים המוסלמים, היא איננה פוסלת להקים ציר חדש ומפתיע עם השיעים. למעשה, זה לא צריך להפתיע כי מבחינת טורקיה הכורדים הם האוייב הראשי, ומרד כורדי באיראן עלול לחולל תהליכי התפרקות גם באיראן. מכאן, שלפחות בעניין הכורדי – איראן וטורקיה הן בעלות ברית טבעיות.

אם יתממש פוטנציאל ההתקרבות בין טורקיה לאיראן – הרי גם סעודיה עשויה לשנות את יחסה לגבי עתיד סוריה. עד כה, לא מעט בגלל בריתה עם טורקיה, ומדיניותו של אובמה ששלל את פירוקה של סוריה, התנגדה סעודיה לתמוך במיעוטים כדי לשמור על סוריה כמקשה אחת. אבל כעת, היא משוחררת ממחויבותיה לטורקיה היא עשויה בהחלט להעדיף את פירוקה של סוריה, כי סוריה חלשה עדיפה לה על סוריה מאוחדת ומאיימת.