עבור לתוכן העמוד
Menu

מעמדו של הנשיא מקרון מתחזק מאוד

נשיא צרפת עמנואל מקרון השיג גם רוב מוחלט בפרלמנט. מפלגת "הרפובליקה בתנועה" זכתה ב- 308 מושבים ויחד עם תנועת "מודם" שחברה אליה, היא זוכה ל-60% מהמושבים.

חמישה שבועות בלבד אחרי שנבחר לנשיאות צרפת הצליח עמנואל מקרון בן ה-39 להשיג גם רוב מוחלט בפרלמנט. המפלגה החדשה "הרפובליקה בתנועה" זכתה ב- 308 מושבים ויחד עם תנועת "מודם" שחברה אליה במערכת הבחירות, היא זוכה ל-350 מושבים מתוך 577.

מפלגת הימין"הרפובליקנים" ששלטה עד כה בפרלמנט זכתה רק ב-130 מושבים, ואילו הסוציאליסטים שהיו בשלטון במשך חמש השנים האחרונות קבלו 32 מושבים בלבד. מפלגת הימין הקצוני קיבלה 8 מושבים ועל כן היא לא תוכל להפוך לסיעה עצמאית, אך מארין לה פן עצמה שניצחה במחוז הבחירה שלה תיהיה לראשונה חברה באסיפה הלאומית.

בהקשר ליהודים ולישראל נציין כי מקורבו וידידו של ראש הממשלה נתניהו,  חבר הפרלמנט מאיר חביב, זכה במנדט נוסף במסגרת יצוג הצרפתים במדינות המזרח התיכון. נציין כי חביב גבר על המועמדת של מפלגת הנשיא מקרון, פלורנס פאבו דרורי, הנשואה לשגריר ישראל בדימוס.

נדגיש כי שיעור המצביעים היה הפעם הנמוך ביותר עם 43%  בלבד כלומר יותר ממחצית בעלי זכות הבחירה כלל לא הצביעה והיה מאוד אדיש לתוצאות.

 עם זאת ,אין ספק כי התוצאות הכלליות לפרלמנט מהווה מהפך חסר תקדים והסטורי בתולדות הרפובליקה הצרפתית. 75% של הנבחרים לאסיפה הלאומית הם חברים חדשים מתוכם 223 הן נשים. בפרלמנט היוצא הן היו 155. יש גם לציין כי הרוב המוחץ של הנבחרים הם צעירים מתחת לגיל 48 שנים שלא היו בעבר פוליטיקאים.

זאת היא ללא ספק מפלה קשה למפלגות הגדולות המסורתיות מימין ומשמאל והדבר משנה לחלוטין את כללי המשחק הפוליטיים ויחסי הכוחות בין המפלגה החדשה , "הרפובליקה בתנועה" לבין האופיזציה שאין לה כעת כל אחיזה שלטונית.

 עם הוודע התוצאות החליט הנשיא מקרון לערוך שנויים בהרכב ממשלתו מבלי להחליף את העומד בראשה איש הימין אדוראד פיליפ.

הנתונים החדשים בהחלט מדאיגים את הצרפתים  מימין ומשמאל, וקיים חשש רציני כי שכרון הכוח לו זוכה מקרון היום עלול אף לשבש בעתיד את ההליכים הדמוקרטים ולהקטין את כוחה של הרשות המחוקקת. מעתה יוכל מקרון לערוך רפורמות כהוות נפשו ולקבל החלטות הרות גורל ללא חסמים והתנגדויות משמעותיות מאחר והרוב בפרלמנט נמצא תחת חסדו ומרותו באופן אוטומתי.

בענייני חוץ ממשיך הנשיא מקרון לצבור הישגים מרשימים. מאז הבחרו הוא נפגש עם רוב מנהיגי המעצמות ביניהם הנשיאים טראמפ ופוטין. הוא כבר ביקר בברלין, במאלי ובמרוקו. השתתף בועידת מועצת נאט"ו ובפסגת ה-G7 .

יש לציין כי בלוחמה בטרור ממשיך הנשיא מקרון בקו תקיף ובתאום עמדות עם מדינות המערב.הוא החליט להגביר את אמצעי האכיפה במסגרת מצב החרום הקיים במדינה מאז הפגועים הראשונים שהחלו בינואר 2015 .

צרפת גינתה את הפגוע האחרון שהיה בשער שכם בירושלים שבו נהרגה השוטרת הדס מלכא.  לראשונה בהודעה רשמית של משרד החוץ הצרפתי יש הבעת "תנחומים כנה" למשפחת הנרצחת הישראלית. אין בהודעה זכר למחבלים ואין אזכור שהתקרית היתה ב"ירושלים המזרחית." באותה הודעה מדגישה צרפת כי היא מחויבת יחד עם חברותיה בקהילה הבינלאומית להלחם בניחשות בטרור.

זהו ללא ספק חידוש ביחס להודעות הקא דורסי שהתפרסמו עד כה והשאלה היא האם מדובר בשינוי מדיניות או בהודעה רשמית חד פעמית. את זאת נדע כמובן בזמן הקרוב.