עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה נוספת לתנועת החמאס

תנועת החמאס קיבלה מכה נוספת לתדמיתה ויוקרתה, לאחר שהנשיא טראמפ הכריז עליה לפני שבועיים בועידת ריאד כארגון טרור, דורשת ממנה עכשיו קטאר להרחיק  משטחה בכירים בתנועה שהיו מעורבים בפיגועי טרור נגד  ישראל והמתגוררים בדוחא. את הפרשה החדשה פרסם ערוץ הטלוויזיה "אלמיאדין" המזוהה עם חזבאללה שיש לו מקורות טובים בתנועת חמאס. עפ"י הדיווח, שליח בכיר של […]

תנועת החמאס קיבלה מכה נוספת לתדמיתה ויוקרתה, לאחר שהנשיא טראמפ הכריז עליה לפני שבועיים בועידת ריאד כארגון טרור, דורשת ממנה עכשיו קטאר להרחיק  משטחה בכירים בתנועה שהיו מעורבים בפיגועי טרור נגד  ישראל והמתגוררים בדוחא.

את הפרשה החדשה פרסם ערוץ הטלוויזיה "אלמיאדין" המזוהה עם חזבאללה שיש לו מקורות טובים בתנועת חמאס. עפ"י הדיווח, שליח בכיר של קטאר מסר רשימה של שמות של בכירים בארגון להנהגת חמאס בדרישה כי יעזבו את קטאר. השמות המופיעים ברשימה נמסרו לקטאר כנראה ע"י ארה"ב או ישראל בהסתמך על חקירת עצורים של חמאס בבתי הכלא בישראל והם קשורים לפיגועים ולתשתית הצבאית של חמאס בגדה.

ערוץ הטלוויזיה "אלע'ד" דיווח ב-3 ביוני כי חמאס החלה להיענות לדרישה של קטאר וכי צלאח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, עזב את דוחא בירתה של קטאר למאלזיה. אלעארורי נאלץ לעזוב את טורקיה לפני יותר משנה בעקבות דרישת ישראל מהנשיא ארדואן לקראת חתימת הסכם הפיוס בין שתי המדינות לאחר שהפעיל מהמשרד של חמאס באיסטנבול חוליות טרור של חמאס בגדה.

עפ"י גורמי הביטחון בישראל,צאלח אלעארורי הינו הגורם הבכיר בהנהגת חמאס האחראי על התשתית הצבאית של חמאס בגדה, הוא הפעיל את חוליית מחבלים שחטפה ורצחה את 3 הנערים הישראלים באזור חברון בקיץ 2014 וגם את החולייה שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל באזור שכם בפברואר 2015.

עפ"י גורמים פלסטינים, צאלח עאלעארורי עבד גם בתיאום עם בכיר חמאס מאזן פוקהא ששוחרר ב"עסקת שליט" ושחוסל באחרונה בעיר עזה. תנועת חמאס טוענת כי הוא חוסל ע"י שלושה משתפי פעולה עם ישראל שנלכדו והוצאו להורג.

עפ"י דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-3 ביוני, הבקשה של קטאר מתנועת חמאס היא שלא להשתמש בשטחה בשום אופן כדי להכווין ממנו פעילות טרור נגד ישראל.

בכיר קטארי הבהיר להנהגת חמאס כי "עליה להבין את ההתפתחויות המדיניות באזור." תנועת חמאס איננה מגיבה על הדיווחים האחרונים באופן רשמי ואיננה מאשרת או מכחישה אותם, אך גורמים בחמאס אמרו כי מדובר כרגע בדרישה קטארית להרחקת פעילים שעסקו בפעילות צבאית ולא מדינית.

אולם בהנהגת חמאס יש חששות אמיתיים כי מדובר רק בהתחלה של דרישות  מהתנועה וכי דרישות נוספות יגיעו בהמשך. הנהגת חמאס חוששת ששיפור היחסים בין קטאר לממשל טראמפ ומצרים ומדינות המפרץ יבוא על חשבונה, קטאר תצטרך להוכיח לנשיא טראמפ כי היא איננה מעודדת ותומכת בארגוני טרור והדבר יבוא לביטוי בצעדים נגד הנוכחות של תנועת חמאס בקטאר.

מפקדת חמאס עברה לדוחא בקטאר ב2012 בעקבות מחלוקת עמוקה בין מנהיג התנועה ח'אלד משעל לבין ההנהגה האיראנית והנשיא בשאר אסד בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. לח'אלד משעל היו יחסים טובים עם שלטונות קטאר שהסכימו לקלוט את כל מפקדת חמאס בדוחא, כפי שקלטו בעבר בכירים מתנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו מסוריה וממצרים.

קטאר חוששת מאוד כי הנשיא טראמפ יורה על הפינוי של הבסיס הצבאי האמריקני בשטחה שהוא אחת הערבויות העיקריות לביטחונה, החששות האלה גברו באחרונה בגלל שהיא מואשמת בתמיכה בארגוני טרור  ובתנועת "האחים המוסלמים" ואף בהתרחקות ממדינות המפרץ והתקרבות לאיראן.

אין ספק שההתפתחויות האחרונות משפיעות גם על המעבר המתוכנן של אסמעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית החדש של חמאס לדוחא. התקנון הפנימי של חמאס קובע כי ראש הלשכה המדינית ישהה מחוץ לתחומי השטחים כדי שיוכל לעסוק בפעילות בינלאומית ובין ערבית ומחשש כי יחוסל בידי ישראל.

אסמעיל הניה ייאלץ עתה, ככל הנראה, להישאר ברצועת עזה לצמיתות ולא יוכל לעבור ולהתגורר בדוחא מחשש כי יופעלו לחצים על קטאר לפנות משטחה את כל הנהגת חמאס. תנועת חמאס קיבלה מכה קשה מבחינה מדינית, במשך חודשים שקדה הנהגתה על כתיבת מסמך מדיני חדש שנועד להטעות את הקהילה הבינלאומית כאילו היא התמתנה ומוכנה להשלים עם מדינה פלסטינית בגבולות 67 שמזרח ירושלים היא בירתה.

אולם בפועל היא לא ביטלה את האמנה האנטישמית שלה משנת 1988  וניסתה להציג את עצמה כפטנר מדיני אפשרי במקום אש"פ בראשותו של מחמוד עבאס. ההצהרה של הנשיא טראמפ בועידת ריאד כי היא "ארגון טרור" טרפה את קלפיה, עכשיו נראה כי הממשל החדש מתכוון להמשיך ולהפעיל לחצים עליה בעולם הערבי כדי להביא להפסקת שיתוף הפעולה עמה.

אם יצליח ממשל טראמפ "לקפל" את קטאר ולהרתיעה מלארח בשטחה את הנהגת חמאס, והסיכויים לכך נראים טובים כרגע, עלול הדבר ליצור "אפקט דומינו" ומדינות ערביות נוספות עשויות ללכת בעקבות קטאר. מזה חוששת מאוד הנהגת חמאס,מכך שהממשל החדש בארה"ב יצליח להפוך אותה לתנועה מנודה בעולם הערבי שהנהגתה גורשה מקטאר ושהיא תיאלץ לחפש אחר מדינה שתסכים לקלוט בשטחה את מפקדתה.