עבור לתוכן העמוד
Menu

לאן נעלמו המילים "מדינה פלסטינית"?

גורמים בכירים ברשות מאשרים כי מפגישת עבאס בבית הלבן ועד היום, כולל הפגישה בין הצדדים בבית לחם, לא הוציא הנשיא האמריקני את צמד המילים "מדינה פלסטינית" מפיו.

בקרב ההנהגה הפלסטינית הולך וגובר החשש מאפשרות חידוש המשא ומתן עם ישראל ומ"העסקה" שמתכנן הנשיא טראמפ עבור שני הצדדים. גורמים בכירים ברשות הפלסטינית מאשרים כי מפגישת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבית הלבן עם הנשיא טראמפ ועד היום, כולל הפגישה בין מחמוד עבאס לנשיא האמריקני בבית לחם, לא שמע מחמוד עבאס את צמד המילים "מדינה פלסטינית" יוצא מפיו של הנשיא טראמפ.

המילים האלה גם לא יצאו מפיהם של השליחים ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט שנפגשו השבוע עם מחמוד עבאס במוקאטעה, המסר שהביא ג'ראד קושנר למחמוד עבאס מהנשיא טראמפ היה כי "הוא מחוייב לעסקת שלום רצינית". לעומת זאת, מחמוד עבאס הדגיש בכל שיחותיו עם הנשיא טראמפ ושליחיו כי הפתרון היחידי לסכסוך הישראלי פלסטיני הינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים.

האמריקנים הקשיבו בנימוס ולא הגיבו.

עפ"י דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" מה-23 ביוני, הפגישה בין מחמוד עבאס ליועצים קושנר וגרינבלט הייתה "מתוחה וכעוסה". השניים לא העלו כלל את נושאי הסדר הקבע והתרכזו בדרישה כי הרשות הפלסטינית תפסיק את ההסתה ותשלום המשכורות למשפחות האסירים הביטחוניים ו"השהידים".

עבאס דחה את הדרישה על הסף והסכים רק לחדש את פעילות הועדה המשולשת האמריקנית- ישראלית- פלסטינית לדיון בנושא ההסתה. העיתון "אל-חיאת" דיווח ב-23 ביוני מפי גורמים פלסטינים בכירים כי ג'ראד קושנר רמז למחמוד עבאס כי הנשיא טראמפ יחליט אם להמשיך ביוזמת השלום שלו רק לאחר שיקבל ממנו את הדו"ח שלו על תוצאות המגעים עם הרשות הפלסטינית.

קושנר מחא בפני מחמוד עבאס על כך שהוא לא גינה את רצח השוטרת הדס מלכא ז"ל בפיגוע בשער שכם ועל כך שסירב להיפגש עם דיוויד פרידמן השגריר האמריקני החדש בישראל. מחמוד עבאס איננו מסתיר את הדברים מהנהגת אש"פ או מהוועדה המרכזית של פת"ח, הוא מבין היטב שקיימת פה בעיה רצינית מבחינתו, אין מדובר בעניין מקרי שכן הנשיא טראמפ ושליחיו למדו כבר היטב את החומר ואת תולדות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים מהסכם אוסלו ועד היום.

מחמוד עבאס מבין כי עליו להתכונן לאפשרות של עימות עם הנשיא טראמפ ברגע שהוא יציג בפני שני הצדדים את מתווה "העסקה" שהוא מתכנן לפתרון הסכסוך, אם "העסקה" לא תכלול מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים יביא הדבר לפיצוץ המגעים, מבחינת מחמוד עבאס מדובר ב"קו אדום" פלסטיני שהוא איננו מוכן ויכול לוותר עליו. הוא מבהיר את הדברים לבכירי פת"ח ולכן הוא חוזר כמו תקליט שחוק על הדברים בפני כל בכיר אמריקני כדי שלא יוכלו לבוא אליו אח"כ בטענה כי הדברים לא נאמרו בצורה ברורה.

מחמוד עבאס גם לא שמע מהנשיא טראמפ ומשליחיו את המשפט האומר כי ישראל תקפיא לחלוטין את ההתנחלויות ברגע שיחודש המשא ומתן, הוא הסכים לוותר על כל התנאים המוקדמים שהציב בעבר בתקופת הנשיא ברק אובאמה לחידוש המו"מ, אך ממשל טראמפ לא הבטיח לו בשום צורה כי פעילות ההתנחלויות של ישראל בגדה והבניה במזרח ירושלים יופסקו לחלוטין ברגע שיחודש המשא ומתן. נראה כי הנשיא טראמפ מבין שממשלת הימין בישראל תקרוס אם יציג בפניה דרישה כזו שתוביל לבחירות ולכן האופציה הזו איננה קיימת כרגע על הפרק.

נחזור לנושא "המדינה הפלסטינית", החשש של מחמוד עבאס הוא ש"העסקה" שהנשיא טראמפ מדבר עליה הינה אוטונומיה מורחבת בגדה ארוזה היטב בצלופן של משטר נשיאותי, ממשלה, פרלמנט, שגרירויות ברחבי העולם, מעמד מלא של מדינה באו"ם אבל בשטח, האחריות הביטחונית הכוללת בפועל בשטחי הגדה תהייה בידי ישראל, כולל השליטה במעברי הגבול ובמרחב האווירי.

ישראל תמשיך לשלוט ביטחונית במזרח ירושלים ובהר הבית עם סידורים מיוחדים שיאפשרו לפלסטינים למקם את סמלי השלטון שלהם במזרח העיר. ברשות הפלסטינית מעריכים כי לנשיא טראמפ לא יהיה אכפת שהפלסטינים יקראו לאוטונומיה הזו בשם "פלסטין" אבל סידורי הביטחון של המתווה הזה יבטיחו כי ישראל היא שתשלוט בפועל בשטח מבחינה ביטחונית וגושי ההתנחלויות הגדולים יהיו בריבונות ישראלית מלאה בתמורה לחילופי שטחים.

מחמוד עבאס ובכירי הרשות הפלסטינית גם לא שמעו את צמד המילים "מדינה פלסטינית" יוצא מפיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להיפך, נתניהו הבהיר כי הוא מוכן לתת לפלסטינים "מדינה מינוס" והבהיר כי השליטה הביטחונית לאורך נהר הירדן תישאר בידי ישראל כולל ריבונות מלאה במזרח ירושלים.

המגעים המדיניים בין ממשל טראמפ לרשות הפלסטינית ולישראל אמורים לקבל תנופה מחודשת אחרי עיד אלפיטר, צוותים בכירים של שני הצדדים, 5 אנשים מכל צד, אמורים לצאת לדיונים בנפרד בוושינגטון. הממשל האמריקני עדיין מגבש את "העסקה" אבל אין שום סימן עד כה ש"העסקה" כוללת הקמת "מדינה פלסטינית" עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים.

בכירים בפת"ח אומרים בשיחות סגורות שמחמוד עבאס עוד עלול להצטער על כך שדחה את העסקה שהציע לו בזמנו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מכיוון שנראה כרגע כי מה שמתכוון להציע לו הנשיא טראמפ הוא הרבה פחות ממה שהציע אולמרט.

הלחץ בהנהגת הרשות הפלסטינית גדול. עבאס חושש מבגידה של מדינות ערב "המתונות" בעניין הפלסטיני. יש סימנים כי הן מוכנות להתחיל בנורמליזציה עם ישראל לפני שנפתרה הבעיה הפלסטינית ואחרי ועידת ריאד יש תחושה לפלסטינים שהנשיא טראמפ יכול לגייס אותן כמעט לכל משימה.

אין ספק שהנשיא טראמפ מנסה לרבע את המעגל ולמצוא פתרון יצירתי ששני הצדדים יתקשו לדחותו, בישראל וברשות הפלסטינית לא יודעים עדיין מה הוא מתכנן אך נראה כי הצד הפלסטיני הרבה יותר מודאג מהצד הישראלי. נראה כי הפלסטינים המשתוקקים לשמוע את צמד המילים "מדינה פלסטינית" יצטרכו להמתין עוד כמה שבועות לפחות כדי להבין את מהות "העסקה" שמגבש הנשיא טראמפ, בינתיים הם מודאגים מאוד וכנראה שיש להם סיבה טובה לכך.