עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס במצוקה

חמאס במצוקה: גורמים בחמאס מגדירים את ההתפתחויות האחרונות במזה"ת מאז ועידת ריאד בהשתתפות הנשיא טראמפ כחוסר מזל של התנועה. ח'אלד משעל, היו"ר היוצא של הלשכה המדינית ביחד עם מחליפו אסמעיל הניה ניסו לראות את הנולד ולהיערך לקראת הממשל האמריקני החדש אשר הודיע על כוונתו להילחם באיסלאם הקיצוני, הם החליפו את הנהגת התנועה באמצעות בחירות פנימיות בהסכמת […]

חמאס במצוקה: גורמים בחמאס מגדירים את ההתפתחויות האחרונות במזה"ת מאז ועידת ריאד בהשתתפות הנשיא טראמפ כחוסר מזל של התנועה. ח'אלד משעל, היו"ר היוצא של הלשכה המדינית ביחד עם מחליפו אסמעיל הניה ניסו לראות את הנולד ולהיערך לקראת הממשל האמריקני החדש אשר הודיע על כוונתו להילחם באיסלאם הקיצוני, הם החליפו את הנהגת התנועה באמצעות בחירות פנימיות בהסכמת "מועצת השורא" ואף חיברו מסמך מדיני חדש שהודיע על התנתקות כביכול מתנועת "האחים המוסלמים" במצרים.

המסמך כלל גם התפתלות מילולית בדבר נכונות לקבל מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים מבלי לוותר על "פלסטין מן הים עד הנהר", הכל נעשה כדי לייצר תדמית "מתונה" ואפשרות להוות תחליף מדיני לאש"פ בראשות מחמוד עבאס.

אולם, הנשיא טראמפ הפתיע את חמאס, הוא לא קנה את הגימיקים האלה והכריז עליה בועידת ריאד ,בנוכחות עשרות מנהיגים ערביים ואסלאמיים, כ"ארגון טרור".  שום מנהיג פלסטיני או ערבי לא קם כדי להגן עליה, למרות שמחמוד עבאס נכח באולם הועידה בעת נאומו של הנשיא טראמפ, לא עוד "תנועת התנגדות לאומית" כפי שהיא מכנה את עצמה, אלא "ארגון טרור" עפ"י כל קנה מידה.

שתיקתם של מנהיגי ערב אישרה את הדברים-שתיקה כהודאה. מאז החלו העניינים להתדרדר עוד יותר, ממשל טראמפ לחץ על קטאר לגרש מתחומה בכירים בחמאס  שעוסקים מהבירה דוחא בהכוונת חוליות טרור בגדה לביצוע פיגועים.

קטאר נאלצה להתקפל, היא שיגרה שליח בכיר להנהגת חמאס והסבירה כי מופעלים עליה "לחצים חיצוניים". גם חמאס נכנעה, שני בכירים של התנועה שהתגוררו בדוחא, צאלח אלעארורי ומוסא דודין, מראשי הזרוע הצבאית בגדה, עזבו את קטאר בדרכם למאלזיה, שני בכירים נוספים של חמאס העוסקים בטרור יעזבו את קטאר בימים הקרובים.

ואז הגיע המשבר הגדול, שש מדינות ערביות הודיעו, בתיאום עם ממשל טראמפ, על ניתוק היחסים עם קטאר בגלל תמיכתה בארגוני הטרור. הלחץ המדיני המופעל על קטאר להתנער מהתמיכה בארגוני הטרור הוא עצום, אם היא תכנע לו, תנועת חמאס תאלץ לחפש לה מקום אחר בעולם הערבי למקם את מפקדתה לאחר שנאלצה לעזוב את דמשק עם פרוץ "האביב הערבי" ב2011.

חמאס בבעיה גדולה, בעולם הערבי מדברים על החלפת המשטר הנוכחי בקטאר של השיח' תמים בן חמד במשטר אחר באמצעות הפיכה או באמצעות פעולה צבאית. סביר להניח כי בתרחיש כזה חמאס תיאלץ להעביר את מפקדתה מדוחא למקום אחר, נשיא טורקיה ארדואן לא יסתכן כנראה בעימות עם ארה"ב, הוא לא יארח את מפקדת חמאס בשטח טורקיה והיא תיאלץ לחפש מקום אחר.

גם האפשרות להעביר את המפקדה לרצועת עזה  היא קלושה, מצרים לא תאפשר את מעבר בכירי חמאס משטחה דרך מעבר רפיח לתוך רצועת עזה.

ביקור משלחת חמאס במצרים

המשבר בין קטאר למצרים ומדינות המפרץ תפס את חמאס באמצע ביקורה של משלחת מהתנועה שיצאה למצרים מעזה ואמורה לבקר גם בהמשך בקטאר, לבנון ואיראן. לאור ההתפתחויות האחרונות סביר להניח שיחולו שינויים בתוכנית הביקור של המשלחת החמאסית.

בראש המשלחת של חמאס עומד יחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה וראש הזרוע הצבאית, עמו במשלחת נמצאים גם רוחי מושתהא, חבר הלשכה המדינית,תוופיק אבו נעים האחראי על כוחות הביטחון ברצועה ומרוואן עיסא מבכירי הזרוע הצבאית.

המשלחת הגיעה לקהיר ופתחה בשיחות עם ראשי המודיעין המצרי. צלאח ברדוויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, טען במסיבת עיתונאים שכינס ב-4 ביולי כי מטרת הביקור במצרים היא פיתוח הקשרים הבילטרליים ודיונים במצב ההומניטארי ברצועה לאור המצור הנמשך של ישראל.

הוא הדגיש את הצורך בפתיחתו של מעבר רפיח ע"י המצרים כדי להקל על המצור. אולם, גורמים בחמאס אומרים כי מדובר בעיקר בפגישה שתעסוק בהיבטים הביטחוניים של הקשרים בין מצרים לחמאס מכיוון שרצועת עזה נחשבת ל"חצר האחורית" של מצרים או כפי שהמצרים נוהגים לכנותה "העומק האסטרטגי של הביטחון הלאומי המצרי".

צריך לזכור כי זהו ביקורו הראשון של יחיא סינוואר במצרים מאז שנבחר למנהיג הרצועה ופגישתו הראשונה עם בכירי המודיעין המצרי. חברי המשלחת האחרים כבר נפגשו לפני כמה חודשים עם בכירי המודיעין המצרי אשר העלו דרישות שונות מחמאס בתמורה להקלות כלכליות והקלת המצור על הרצועה.

מצרים שינתה גישתה כלפי חמאס, היא מוכנה להניח הצדה את משקעי העבר, לשכוח את מעורבות חמאס בפעולות הטרור במצרים בתנאי שהנהגת התנועה תתחייב להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" ומשלוחת דאע"ש בצפון סיני ולשתף פעולה עם המודיעין המצרי נגד דאע"ש.

ראשי המודיעין המצרי מודאגים מעריקתם של פעילים מהזרוע הצבאית של חמאס לשורות דאע"ש בצפון סיני, מההברחות של אמצעי לחימה לרצועת עזה ומהסיוע באימונים צבאיים ובטיפול רפואי שחמאס נותנת לפעילי שלוחת דאע"ש בסיני בתמורה להברחות אמצעי לחימה.

מצרים גם דורשת את הסגרתם של עשרות פעילי דאע"ש שברחו מצפון סיני לתוך רצועת עזה דרך המנהרות ומצאו מחסה אצל חמאס. תנועת חמאס עשתה כבר כמה צעדים של רצון טוב כלפי מצרים, היא עצרה כמה מאות פעילים של הארגונים הסלפים ברצועת עזה התומכים בדאע"ש ומסרה מידע מודיעיני שעלה בחקירתם למודיעין המצרי.

אחד הנושאים המרכזיים בשיחות אמור להיות דרישתה של תנועת חמאס ממצרים לשחרר ארבעה פעילים של הקומנדו הימי של חמאס שנעצרו לפני שנה וחצי ע"י המודיעין המצרי במעבר רפיח ושהיו בדרכם לאימונים צבאיים באיראן.

חמאס נמצאת במצוקה קשה, ישראל מפעילה עליה לחץ באמצעות המצור וגם מחמוד עבאס שינה את הגישה כלפיה ומפעיל סנקציות חמורות כלפי רצועת עזה כדי למצוא חן בעיני הנשיא טראמפ. הסנקציה האחרונה שנקט מחמוד עבאס נגד חמאס הינה הפסקת תשלום המשכורות שנהגה לשלם הרש"פ לבכירי האסירים הביטחוניים של חמאס ששוחררו מהכלא ולכ 70 חברי הפרלמנט מטעם חמאס החיים בתחומי הגדה.

חמאס תיאלץ להגיע להבנות עם מצרים נוכח המציאות החדשה במזה"ת והתייצבות מדינות ערב לצדו של הנשיא טראמפ במלחמה נגד ארגוני הטרור. הנשיא טראמפ אמור לבקר בקרוב במצרים, כפי שהבטיח לנשיא א-סיסי, עדיין לא נקבע מועד לביקור אשר ייתכן שיכלול גם את השקת המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים.

הנשיא המצרי איננו יכול להצטייר כמי שמקיים קשרים עם תנועת חמאס שהנשיא טראמפ הגדיר כארגון טרור, לכן סביר להניח שהמודיעין המצרי ינסה להגיע להבנות ביטחוניות שקטות עם משלחת חמאס. חמאס תיאלץ למצוא את "שביל הזהב" ולהסתדר עם מצרים מכיוון שבידודה בעולם הערבי גובר, היא עומדת כנראה להפסיד את פטרוניתה קטאר והיא תלויה מאוד במצרים בעיקר בגלל מעבר רפיח שהינו המוצא היחיד שלה לעולם הערבי.