עבור לתוכן העמוד
Menu

הקהילה הבינ"ל והטרור מקטאר

פעולות מדינות ערב, ש"פרסמו" שמות של אנשין המעורבים בטרור, החיים בקטאר, מעידות שהן מצפות מהקהילה הבינ"ל לגלות גישה תקיפה ונחושה ולטפל אחת ולתמיד ב"מדינה תומכת הטרור" - קטאר, בכדי למנוע מעשים דומים בקרב מדינות אחרות.

ארבע מדינות ערביות, מצרים, סעודיה, מדינת איחוד האמירויות הערביות ובחריין עשו בסוף השבוע שעבר מעשה חשוב. הן פרסמו הודעה המפרטת רשימה של 59 אנשים ו 12 מוסדות הפועלים בקטאר והקשורים ישירות לפעילות טרור. אין שום מידע מפתיע ברשימה שלא היה ידוע לגופי המודיעין המערביים או של מדינות ערב. קטאר עודדה את הפעילות הזו בשנים האחרונות ובירתה דוחא הפכה ל"גן העדן" של הטרור.

השאלה הנשאלת כעת בעולם הערבי היא מה תעשה הקהילה הבינלאומית בעקבות פרסום הרשימה והאם היא תתעלם ממנה או שתנקוט בצעדי ענישה נגד קטאר ותדרוש ממנה להפסיק לאלתר את התמיכה בטרור.

עפ"י גורמים מצרים יש תיאום בין ארבע המדינות הערביות שפרסמו את הרשימה להעביר את המידע למועצת הביטחון של האו"ם כדי שתכריז על קטאר כ"מדינה תומכת בטרור" ולבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כדי שיפעל להעמדתם לדין של הטרוריסטים.

הרשימה שהכינו מדינות ערב מתעלמת לחלוטין מתנועת חמאס ובכיריה השוהים בקטאר מסיבה שאיננה ברורה, שהרי שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר כבר הודיע בשבוע שעבר כי פעילי חמאס הינם "טרוריסטים".  אחמד חמזה, ראש הוועדה הלאומית לזכויות האדם בלוב אמר ב-10 ביוני לעיתון המצרי "אליום א-סאבע" כי צוות של 4 פרקליטים עובד על הגשת תלונה לבית הדין הפלילי בהאג ולבית הדין הבינלאומי בהאג נגד קטאר ושליטיה הנוכחי והקודם בגין תמיכה ומימון של פעילי וארגוני טרור הפועלים נגד אזרחים ומפרים את זכויות האדם.

רשימת הטרור

ברשימת הטרוריסטים מופיעים שמות של 25 בכירים מתנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ושמו של מוחמד שוקי אלאיסלאמבולי – אחיו של ח'אלד אלאיסלאמבולי מרוצחיו של נשיא מצרים אנוואר סאדאת. עוד ברשימה שמותיהם של השיח' יוסף קרדאווי, עלי אלדלבי וסלימאן אלעודה מהנהגת "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" שמקום מושבו בקטאר.

עפ"י גורמים מצרים, הגוף הזה מפרסם פסקי הלכה אסלאמיים המשרתים את הטרור והשיח' יוסף קרדאווי, המנהיג הרוחני של "האחים המוסלמים" משתמש בגוף הזה לגיוס מחבלים  ולהכוונתם לפעילות טרור במדינות ערב. כמו כן כוללת הרשימה שני מממנים ראשיים של ארגון אל-קאעדה שאחד מהם, עבד אלעזיז בן ח'לפה אלעטיה, הוא בן דודו של שר החוץ של קטאר.

גם שמותיהם של מטיפים דתיים הקוראים לפעילות טרור מופיעים ברשימה כמו השיח' עבדאללה  אלמוחייסיני, המופתי של ארגון "ג'בהת אלנוצרה" השלוחה של אל-קאעדה בסוריה, ושיח' ווג'די ע'ניים מתנועת "האחים המוסלמים". גם עבד אלחכים בלחאג' שהיה מנהיג אל-קאעדה בלוב מופיע ברשימה ועמו עוד פעילי טרור מקטאר,ירדן, תימן, מאע"מ וכווית שכולם קיבלו מקלט בדוחא ע"י שלטונות קטאר.

 הרשימה כוללת גם 12 מוסדות שתומכים בטרור במסווה של אגודות צדקה המממנים פעילות טרור בלוב, בחריין וכווית כמו " פלוגות ההגנה" על בנגזי הלובית או "פלוגות ההתנגדות" בבחריין, פעילות הטרור נועדה לזעזע את המשטרים הערבים באותן מדינות.

עיתון "אלעוכאז" הסעודי פרסם ב-10 ביוני כי בדוחא פועלים 5 מוסדות צדקה שבאמצעותם נעשה מימון הטרור ובמיוחד דרך מוסד הצדקה "עיד" שבמועצת המנהלים שלו עבד עבד אלרחמן אלנעימי בכיר בארגון אל-קאעדה. קטאר גינתה את הרשימה הזו והגדירה אותה כ"דברי שקר", השיח' יוסף קרדאווי,המנהיג הרוחני של "האחים המוסלמים" שמככב ברשימה הזו, התייחס אליה בדף הפייסבוק שלו בסוף השבוע שעבר שבו כתב: " דבר השקר מתרומם מעט אח"כ מתפוגג ונמוג".

לקהילה הבינלאומית ברור היום כי קטאר משחקת משחק כפול, מצד אחד היא טוענת כי היא נלחמת בטרור אך מאידך גיסא היא מעניקה מקלט וחסות לפעילי וארגוני טרור בשטחה, קטאר היא חברה במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ אך באותה העת היא מהדקת יחסיה עם איראן החותרת נגד השלטון במדינות המפרץ.

פרסום ההודעה מטעם ארבע מדינות ערביות הביך את קטאר, הוא מעביר בין היתר מסר לקהילה הבינלאומית כי יש קיני טרור רבים בקטאר ושהיא חייבת לפעול בנושא. מדובר במהלך בעל משמעות מדינית חשובה ולא בגימיק תקשורתי. מצרים מתכוונת להעביר את רשימת השמות לאינטרפול בדרישה לעצור כל פעיל טרור שיש לו אזרחות מצרית ולהסגירו לידיה.

בינתיים היא פנתה למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה לחקור פרסומים באמצעי התקשורת הבינלאומיים כי קטאר שילמה "דמי כופר" לארגון דאע"ש בעיראק בסך מיליארד דולר בתמורה לשחרורם של כמה מבני המשפחה השלטת בקטאר שנפלו בשבי הארגון בעת מסע ציד בעיראק.

מצרים טוענת כי מדובר בהפרת החלטות האו"ם 2162, 2199 ו 2253. אם הקהילה הבינלאומית תפעל בנחישות, קטאר תיאלץ לגרש את כל פעילי הטרור משטחה. אלא, שהמעורבות הבינלאומית היא מינורית כרגע והציפיה היא כי מדינות ערב יסדירו בעצמן את "הסכסוך המשפחתי" עם קטאר.

איראן וטורקיה מנסות לסייע לקטאר, איראן באמצעות שליחת משלוחי מזון ופתיחת המרחב האווירי למטוסיה של קטאר ואילו טורקיה מתכננת לשלוח כוחות צבא לקטאר כדי לאותת על תמיכתה בה. הנשיא פוטין תומך בפיתרון דיפלומטי למשבר וגרמניה וצרפת קוראות להרגעת הרוחות, הנשיא טראמפ נחוש בהצהרותיו להפסיק את פעילות מימון הטרור מקטאר, אך נשמעים גם קולות אחרים מארה"ב, למשל של הפנטגון כי  בטווח הרחוק עלול המשבר עם קטאר לחבל במלחמה נגד דאע"ש.

גורמים בתנועת "האחים המוסלמים" מסרו בסוף השבוע שעבר כי הנשיא ארדואן מסרב לקלוט בטורקיה את כל מנהיגי "האחים המוסלמים" היה והם יגורשו מקטאר וכי הוא מוכן לקלוט רק 20 איש, השאר יצטרכו כנראה לעבור ללונדון, מאלזיה, הפיליפינים ודרום אפריקה.

ההתמודדות עם קיני הטרור בקטאר הינה אתגר חשוב לנשיא טראמפ ולקהילה הבינלאומית ואם המשבר עם קטאר יסתיים מבלי שהטרוריסטים יגורשו משטחה עלול הדבר לעודד עוד יותר את קטאר להמשיך במדיניותה התומכת בטרור וגם את טורקיה שמארחת בשטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ומפקדה של חמאס באיסטנבול שממנה מכווינים פעילות טרור בגדה.

לכן, על הקהילה הבינלאומית לגלות גישה תקיפה ונחושה ולטפל אחת ולתמיד בתופעה הזו של קטאר שהפכה ל "מדינה תומכת טרור" כדי שמדינות נוספות לא יחקו אותה.

השיח' יוסף קרדאווי פרסם ב-9 ביוני מאמר באתר האינטרנט של "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" שבו הוא משווה  את שליט קטאר השיח' תמים בן חמד ותומכיו לנביא מוחמד ואת המדינות שמתנגדות למדיניות קטאר ל"כופרים" משבט קורייש שהיו אויביו של הנביא.

ההסתה של "האחים המוסלמים" נגד מדינות ערב והמערב לא פוסקת לרגע גם בעיצומו של המשבר עם קטאר.