עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ניתן לסמוך על דיווחי ארגון בצלם?

ארגון בצלם טוען, כי "צעיר" פלסטיני "שלא השתתף בלחימה" נהרג בירי "בלתי מוצדק" של צה"ל. מקורות פלסטיניים מוסרים, כי "הצעיר" היה פעיל חמאס שזרק בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל בתקרית בה נורה למוות. הוא תועד בצילומים אוחז רובה סער ומטול RPG.

ארגון בצלם טוען, כי "צעיר" פלסטיני "שלא השתתף בלחימה" נהרג בירי "בלתי מוצדק" של צה"ל. מקורות פלסטיניים מוסרים, כי "הצעיר" היה פעיל חמאס שזרק בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל בתקרית בה נורה למוות. הוא תועד בצילומים אוחז רובה סער ומטול RPG.

ארגון בצלם טוען, כי הדוחות שהוא מפרסם "קנו להם שם של אמינות", וכי "בצלם מקפיד על מהימנות המידע שנמסר מטעמו, והמידע מתפרסם רק לאחר תחקירי שטח מעמיקים והצלבת נתונים וגרסאות".1   אלא שמבדיקה של אחד מהסיפורים שהם מציגים באתר, עולה תמונה אחרת. 

השם "מוחמד עאדל מוחמד אבו זאייד" מופיע בדוח בצלם תחת הקטגוריה של "פלסטינים שלא השתתפו בלחימה ונהרגו בידי כוחות הביטחון הישראליים". בעניינו כותב ארגון בצלם כדלהלן:

"בן 18, תושב מ.פ. אל-בוריג', מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-15.01.2016 בסמוך לאל-בוריג' מ.פ, מחוז דיר אל-בלח, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג מפגיעת ירי בראשו במרחק של כמאה מטרים מגדר המערכת כשהשתתף בהפגנה. בהפגנה יודו אבנים לעבר חיילים שהסתתרו מאחורי תלוליות עפר מצידה השני של הגדר. מאוחר יותר נורה למוות מפגין נוסף באותה הפגנה".2

הרשומה מפנה למידע נוסף על נסיבות מותו של מוחמד עאדל מוחמד אבו זאייד כמובא להלן:3

"הריגתו של מוחמד אבו זאייד, 15.1.16, מזרחית למחנה הפליטים אל-בוריג'

"ביום שישי, ה-15.1.16 נהרג מוחמד אבו זאייד, בן 19, תושב מחנה הפליטים אל-בוריג'. מתחקיר בצלם עולה כי חיילים ירו בראשו של אבו זאייד במהלך הפגנה בסמוך לגדר המערכת, מזרחית למחנה אל-בוריג'. עד ראייה לאירוע מסר לתחקירן בצלם כי ההפגנה החלה אחרי תפילת הצהריים,בסביבות השעה 13:00. מספר המפגינים גדל בהדרגה ובסביבות השעה 15:00 כבר התאספו במקום כמאה בני אדם. מקצתם יידו אבנים לעבר החיילים, שהתפרסו מצידה השני של הגדר, על תלוליות חול ומאחוריהן. החיילים ירו לעבר המפגינים ירי חי ורימוני גז. בסביבות השעה 15:20 החיילים ירו שתי יריות שפגעו בסמוך לאבו זאייד, ואחריהן ירייה שלישית שפגעה בראשו, בעת שהיה במרחק של פחות ממאה מטרים מהגדר. בסביבות השעה 16:00 נהרג בהפגנה זו גם מוחמד קיטה, שנפגע מירי בבטנו. בשלב זה נסיבות הריגתו המדויקות אינן ידועות לבצלם.

"ס.ח., בן 20, תיאר בפני תחקירן בצלם ח'אלד אל-עזייאזה את נסיבות הריגתו של אבו זאייד:

"ביום שישי, ה-15.1.16, אחרי תפילת הצהריים, הלכתי לאזור גדר המערכת, מזרחית למחנה אל-בוריג' כדי להשתתף בהפגנה השבועית. חיכינו עד שמספר המשתתפים יגדל. בסביבות 15:00,כשהיו בערך מאה מפגינים, התחילו העימותים והמפגינים התחילו לזרוק אבנים על החיילים שהיו מאחורי תלוליות חול, מצדה השני של הגדר. על תלולית חול שהייתה בדיוק מולנו שכבו על הבטן בערך שישה חיילים, בתנוחה של צלפים. היו עוד תלוליות חול מדרום ומצפון לשם, שגם עליהן היו חיילים. החיילים ירו אש חיה ורימוני גז.

"בסביבות השעה 15:20 היינו בערך שלושים אנשים, וביניהם מוחמד אבו זאייד, על גבעה שנקראת"תל אום חוסניה", במרחק של פחות ממאה מטרים ממערב לגדר. התחבאנו מאחורי תלולית חול.אחד הבחורים קם והתקרב יותר לגדר ומוחמד ואני נשארנו באותו מקום. פתאום אחד החיילים ירה כדור חי שפגע בערימת העפר שמאחוריה התחבאנו. אחרי דקה בערך הם ירו עוד כדור שפגע באדמה, ממש מאחורי מוחמד. אחרי פחות מדקה הם ירו כדור שלישי שפגע ישירות בראשו של מוחמד.

"רסיסים פגעו לי בראש ובפנים של בחור אחר. הסתכלתי על מוחמד וראיתי אותו על הקרקע בתנוחת כריעה. ירד לו המון דם מהראש. כשראיתי אותו ככה נכנסתי להלם ולא יכולתי לעשות כלום.המשכתי לשבת במקום שלי. עד שהגיעו כמה בחורים שהרימו אותו, בעזרת חובשים, שמו אותו על אלונקה ועזבו את המקום. אני והשאר התרחקנו מהגבול והלכנו מערבה".

למעט גילו, אין ממצאי התחקיר שערך ארגון בצלם אינם מוסרים פרטים נוספים על מוחמד אבו זאייד כמו למשל השתייכותו הארגונית. כמו כן, תחקיר בצלם אינו מייחס למוחמד אבו זאייד ביצוע של פעולה אלימה כלשהי במהלך ההפגנה בה נורה למוות.

אתר האינטרנט הפלסטיני http://knspal.net פרסם ב-18 בינואר 2016, שלושה ימים לאחר התקרית בה נהרג מוחמד אבו זאיד, כתבה הנושאת את הכותרת "מוחמד אבו זאיד: אריה של אינתיפאדת אלקודס שייחל למות מות קדושים וזכה לכך". הכתבה הייתה זמינה לפני פרסום ממצאי התחקיר של בצלם שפורסם למעלה מחודש לאחר מכן ב-22 בפברואר 2016 .4

להלן עיקרי המידע בכתבה של האתר הפלסטיני:

מוחמד אבו זאיד נולד ב-12 בדצמבר 1997 באלבורייג', למד בבתי הספר של אונר"א (יסודי וחטיבת הביניים) ובבית הספר התיכון פתחי אלבלעאווי, והיה מוסלמי אדוק שפקד את מסגד אלבורייג'אלכביר. בתקופת לימודיו התיכוניים הוא נטל חלק בפעילויות של תנועת חמאס ואלכותלה אלאסלאמיה, תנועת הצעירים של חמאס הפעילה בבתי הספר ובמוסדות להשכלה גבוהה. "כל חייו היו ג'יהאד", נאמר בכתבה. על נסיבות מותו נכתב כדלהלן: "בערב יום שישי ה-15 בינואר 2016 נגזר החלל לוחם הג'יהאד שלנו מוחמד עאדל אבו זאיד למות מות קדושים. לאחר שהתפלל את תפילת המנחה באזור המזרחי של מחנה אלבורייג' שם היו עימותים עם האויב הציוני, החל מוחמד לכוון את האבנים ובקבוקי התבערה לעבר חיילי הכיבוש אשר פגעו בו בירי בראש שגרם לנפילתו חלל מיידית".5

שני פרטי מידע חשובים בדיווח זה לא נכללו בתחקיר של בצלם:

  • מוחמד אבו זאיד היה פעיל חמאס
  • מוחמד אבו זאיד השתתף בפעילות האלימה נגד כוחות צה"ל שכללה זריקת בקבוקי תבערה לעבר החיילים

פרטי מידע נוספים אודות מוחמד אבו זאיד שפורסמו בדיווחים בתקשורת וברשתות החברתיות:

  • הלוויתו של מוחמד אבו זאיד סוקרה בתקשורת ובתמונות נראית גופתו של עטופה בדגל חמאס.6
  • מוחמד אבו זאיד נראה בתמונות שפורסמו לאחר מותו כשהוא אוחז רובה סער7 ומטול RPG על כתפו.8