עבור לתוכן העמוד
Menu

שלב חדש במזרח התיכון

במדינות המפרץ מציינים את הפגישה השבוע בריאד בין הנשיא טראמפ למלך בח'ריין, השיח' חמד בן עיסא אלח'ליפה, שבה הבטיח הנשיא טראמפ כי מעתה ואילך תעלם המתיחות ביחסים בין שתי המדינות והיחסים בינהן ישתפרו, כסימן המיידי לשלב החדש שהחל במזרח התיכון. ואכן, הנשיא טראמפ רוצה להוביל את המזרח התיכון לשלב חדש לקראת יציבות, לא הסיסמא היומרנית […]

במדינות המפרץ מציינים את הפגישה השבוע בריאד בין הנשיא טראמפ למלך בח'ריין, השיח' חמד בן עיסא אלח'ליפה, שבה הבטיח הנשיא טראמפ כי מעתה ואילך תעלם המתיחות ביחסים בין שתי המדינות והיחסים בינהן ישתפרו, כסימן המיידי לשלב החדש שהחל במזרח התיכון.

ואכן, הנשיא טראמפ רוצה להוביל את המזרח התיכון לשלב חדש לקראת יציבות, לא הסיסמא היומרנית של "מזרח תיכון חדש" אלא  שלב חדש לאחר תופעת "האביב הערבי" שהעבירה את המזה"ת טלטלה חזקה ,מוטטה את המשטרים הערבים המסורתיים וחילצה מן הבקבוק את השד הסוני הג'יהאדיסטי שהצטרף לטרור השיעי שמובילה איראן כבר שנים רבות.

הנשיא טראמפ מחלק בעצם את המזרח התיכון לשני מחנות, מחנה "הטובים" שכולל את ישראל, הרשות הפלסטינית ומדינות ערב המתונות ומחנה "הרעים" הכולל את איראן וארגוני הטרור, דאע"ש, אל-קאידה, חיזבאללה, המורדים החות'ים בתימן וחמאס.

הנשיא טראמפ מנסה להוביל את המהלך הזה ביחד עם סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, אשר פתחה בפניו את השער לעולם הערבי-אסלאמי לצורך שיתוף פעולה נגד איראן וארגוני הטרור ומוכנה גם לתמוך באופן פעיל בריכוכו של מחמוד עבאס לקראת השגת הסדר בין ישראל לפלסטינים, כנראה על בסיס היוזמה הערבית לשלום שיוכנסו בה שינויים בסעיפים שקשה לישראל לקבלם.

סעודיה פעלה בחודשים בדיסקרטיות מול הסביבה הקרובה של הנשיא של טראמפ ושכנעה אותו כי יש "זהות אינטרסים" בין מטרות הממשל החדש למטרות של המחנה הסוני המתון במזה"ת וכי ניתן להקים "שותפות אסטרטגית" לטובת כל הצדדים.

ההודעה המשותפת שפורסמה בתום ביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה כוללת סעיף חשוב בכל הקשור לסכנה האיראנית:

"(הוסכם על) הצורך להכיל את ההתערבות הזדונית של איראן בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות והבערת סכסוכים עדתיים, תמיכתה בטרור ובמתווכים חמושים והפעילות של איראן לזעזע את היציבות של מדינות האזור.

הדבר מהווה סכנה לביטחון האזור והעולם, הסכם הגרעין שאושר עם איראן מצריך בחינה מחדש של סעיפיו".

סעודיה הצליחה להפוך את הקערה על פיה ולשנות את המדיניות של הממשל החדש כלפיה, לאחר יחס מחפיר שקיבלה מממשל אובאמה, בנושא האיראני ולרתום אותו לשיתוף פעולה חשוב ומתואם בניסיון להשיג יציבות במזה"ת. לא עוד תמיכה אמריקנית מוחלטת בהסכם הגרעין שעודדה את איראן להשתולל במזרח התיכון, אלא מדיניות אמריקנית חדשה ומרסנת כלפי איראן השומרת על בנות בריתה ועל האינטרסים המשותפים באזור. הנשיא טראמפ איננו מתכוון כרגע לבטל את הסכם הגרעין עם איראן אך הוא מתכוון לבחון מחדש את סעיפיו במיוחד נוכח תוכנית הטילים הבליסטיים באיראן שאין שום התייחסות כלפיה בהסכם הגרעין.

בנוסף להודעה המשותפת חתמו ארה"ב וסעודיה על מזכר הבנות להקמת מרכז שיאתר את מקורות המימון לטרור במטרה לשפר וליעל את המנגנונים הקיימים. שיתוף הפעולה החדש של הממשל האמריקני עם סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, לה השפעה רבה על הרשות הפלסטינית, יכול גם לקדם את חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. בקרוב יבקר הנשיא טראמפ במצרים וירתום גם אותה למאמץ לקדם הסכם בין ישראל לפלסטינים.

סעודיה שמובילה עם ממשל טראמפ את השלב החדש במזה"ת סבורה שיש לקדם במהירות את חידוש המשא ומתן בערוץ הישראלי-פלסטיני כל עוד מחמוד עבאס שולט ברשות הפלסטינית ויש בה יציבות שלטונית. הנשיא טראמפ מודע לקרב הירושה ברשות הפלסטינית, מצב בריאותו של מחמוד עבאס וגילו המתקדם וההתארגנות של חמאס לטרפד כל סיכוי להסדר מדיני, לכן גם הוא איננו רוצה להתמהמה ופועל לחידוש המו"מ בהקדם.

עפ"י גורמים ערבים, סעודיה הביעה נכונות לתמוך בהקמת "מטרייה ערבית" שתלווה את המשא ומתן הישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית ללא תנאים מוקדמים, המעורבות של ממשל טראמפ במשא ומן תהייה ישירה ואינטנסיבית, הבנייה בהתנחלויות תימשך אך תוגבל והמשא ומתן יתנהל במשך תקופה שקצובה בזמן משנה עד שנה וחצי.

ישראל והרשות הפלסטינית, חוששות מהתגובות הבלתי צפויות של הנשיא האמריקני החדש, ו "מיישרות קו" עמו, סביר להניח שהתנאים המוקדמים לחידוש המשא ומתן בין שני הצדדים יעלמו כלא היו. שני הצדדים חושבים על ה- BLAME GAME , אף צד איננו רוצה להסתבך עם הנשיא טראמפ כמי שהכשיל את יוזמתו להסדר מדיני ולכן סביר להניח הנשיא טראמפ יצליח להניע את המהלך ולהביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, דבר שקודמו,הנשיא אובאמה, לא הצליח לעשות. חידוש המשא ומתן ייתן לישראל "חמצן מדיני" בכל הקשור למהלכים שיזמה נגדה הרשות הפלסטינית במוסדות הבינלאומיים ובזירת האו"ם.

החשש הגדול הוא שאיראן לא תשב בשקט וביחד עם בנות בריתה, כולל חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלמי ברצועת עזה תנסה לחבל בכל מהלך מדיני שיוזם הנשיא טראמפ ביחד עם הציר הסוני המתון. נשיא איראן רוחאני הבהיר כבר בכמה הזדמנויות כי אי אפשר להשיג יציבות במזה"ת ללא עזרתה של איראן.