עבור לתוכן העמוד
Menu

שביתת הרעב מדשדשת

ייתכן שהאסירים דווקא יסלימו את השביתה בעקבות "חשיפת ברגותי". התדרדרות במצבם הבריאותי של שובתי הרעב עלולה להביא להתלקחות בגדה, לקראת ביקור הנשיא טראמפ בישראל

מרוואן ברגותי נחשף כשהוא מפר את שביתת הרעב אך ייתכן שהאסירים דווקא יסלימו את השביתה. התדרדרות במצבם הבריאותי של שובתי הרעב עלולה להביא להפרת הרגיעה הביטחונית בגדה לקראת ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל.

אחרי כשלושה שבועות של שביתת רעב נכנסים מאות אסירים ביטחוניים פלסטינים בבתי הכלא בישראל למצב בריאותי מסוכן, מבלי שיש משא ומתן כלשהו עם שירות בתי הסוהר (שב"ס) הישראלי. ועדת ההסברה של מטה האסירים הביטחוניים הכחישה דיווחים בכמה כלי תקשורת פלסטינים על משא ומתן שהתחיל בערוץ שקט בין שב"ס לבין הנהגת האסירים. היא מסרה כי שב"ס מנסה לעקוף את מנהיג שביתת הרעב מרוואן ברגותי ולשכנע מנהיגים אחרים של האסירים להפסיק את שביתת הרעב.

לדבריה, ניסיון כזה נעשה בשבוע שעבר עם אחמד סעאדאת ראש ארגון החזית העממית ומתכנן רצח השר רחבעם זאבי(גנדי) ז"ל. סעאדאת סירב לנהל משא ומתן עם שב"ס והועבר יחד עם עוד רבי מחבלים של חמאס השובתים עמו רעב לבידוד.

שב"ס נערך למצב שבו יאלץ להזין בכפיה אסירים שמצב בריאותם מתדרדר ערב שביתת הרעב, הוא שוקל להביא לארץ רופאים זרים לבצע את ההזנה בכפיה והקים שלושה מרכזים רפואיים לטיפול חירום. מטה האסירים הביטחוניים נערך לשבש את האפשרות הזו, ראש המטה, עיסא קראקע הודיע בסוף השבוע שעבר כי הפלסטינים ירדפו משפטית כל רופא שיבצע הזנה בכפיה, תהא זהותו אשר תהא.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי בעוד ישראל מעוניינת לסיים את שביתת הרעב מוקדם ככל האפשר לפני שיופעל עליה לחץ אמריקני או בינלאומי, הרי שהנהגת השביתה מעוניינת למשוך את השביתה עד למועד הסמוך לביקורו של הנשיא טראמפ בישראל כדי להביך את ממשלת נתניהו ואת מחמוד עבאס.

מנהיג שביתת הרעב ואסיר העולם מרוואן ברגותי, נמצא בבידוד ללא שום מגע עם העולם החיצון, הדבר הזה לא מפריע לרעייתו פדווא ולחבריו מחוץ לכלא לפרסם אגרות ומסרים בשמו ש"הוברחו" מן הכלא כאילו שיש להם עמו קשר ישיר בבידוד.

המדיניות הישראלית עד לרגע זה היא לא לנהל שום משא ומתן עם מרוואן ברגותי שיזם והוביל את שביתת הרעב.

ברגותי שבר את השביתה שיזם

לא ברור מה תהייה השפעת הפרסום היזום של שב"ס שפרסם צילומים מתאו של מרוואן ברגותי שבו הוא נראה אוכל בהסתר ושובר למעשה את שביתת הרעב שהוא מוביל.

מחד, פרסום הצילומים יכול לקצר את שביתת הרעב שכן האסירים הביטחוניים עשויים לטעון בפניו של ברגותי שישראל צודקת והוא אכן מוביל את השביתה מסיבות פוליטיות אישיות בגלל היריבות שלו עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. מאידך גיסא, הדבר עלול רק לחזק את הנחישות של ברגותי וחבריו להמשיך בשביתת הרעב ואף להסלימה כדי לנסות ולהגיע להישגים. תומכיו של ברגותי מחוץ לכלא פתחו במסע תקשורתי לנסות ולהזים את הצילומים שהפיץ שב"ס. הוועדה הלאומית לתמיכה בשביתת הרעב טענה כי מדובר בצילומים ישנים משנת 2004 וכי מדובר בניסיון להחליש את הנחישות של השובתים רעב. היא האשימה את התקשורת הישראלית במלחמה מסוכנת של שקרים והונאה.

פדווא ברגותי, רעייתו של מרוואן כינסה מסיבת עיתונאים ברמאללה שבה טענה כי מדובר בסרטון מפוברק של ישראל וכי זוהי לוחמה פסיכולוגית שפלה כדי לשבור את שביתת הרעב. "הדבר רק יחזק את נחישות האסירים להמשיך בשביתה" הבטיחה ברגותי.

זעם על הרשות הפלסטינית והעומד בראשה

מנהיגי האסירים של ארגון החזית העממית ותנועת חמאס הצטרפו בשבוע שעבר לשביתת הרעב לאחר שראו שהיא מתארכת והעריכו שיש לה סיכוי להצליח לפחות באופן חלקי.

הם אינם רוצים שבמקרה של הצלחה, יהיה זה מרוואן ברגותי שיקטוף את הפירות וינכס את ההצלחה לעצמו,הם רוצים להיות חלק מהמשחק. צריך לזכור כי בבתי הכלא בישראל יש כ-3000 אסירים  ביטחוניים מתנועת פת"ח, רק כ-1000 מהם שובתים רעב, השאר מזוהים כתומכיו של מחמוד עבאס ולא הצטרפו לשביתה. ניתן להעריך כי יו"ר הרשות הפלסטינית ועמו צמרת תנועת פת"ח ודאי חיככו ידיהם בהנאה כאשר שודרו הצילומים של שב"ס בכל ערוצי הטלוויזיה בישראל ובהם נראה ברגותי אוכל בהחבא.

בקרב השובתים רעב יש זעם רב על יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, אשר, למרות הבטחתו להעלות את בעיית האסירים הבטחוניים בכל הפורומים הבינלאומיים, לא העלה את הנושא בפגישתו האחרונה עם הנשיא טראמפ. זאת ועוד, הם הביעו דאגה רבה מהדרישה של הנשיא טראמפ ממחמוד עבאס "לפתור" את בעיית תשלום המשכורות לאסירים הביטחוניים.

קריאתו של מרוואן ברגותי מן הכלא ל"מרי אזרחי" של הפלסטינים בשטחים נגד ישראל לא נענתה, הציבור הפלסטיני בשטחים מגלה אדישות מסויימת לשביתה הנתפסת אצל רבים כמאבק כוח פוליטי בין ברגותי למחמוד עבאס ומסתפק בהקמת אוהלי מחאה ותהלוכות.

אולם, שביתת הרעב הגיעה לשלב מסוכן שבו בכל יום יכול להתהוות ניצוץ שיצית את השטח בגלל מצבם הבריאותי המתדרדר של האסירים.

יו"ר הרשות הביע בעצמו את החשש הזה בפגישתו בוושינגטון עם השגרירים הערביים לאחר פגישתו עם הנשיא טראמפ.  בפגישה עמם הוא אמר: "אני מקווה שהבעיה תיפתר לפני שיקרה מה שאנו חוששים ממנו, למשל שמישהו יפגע חס וחלילה, שיפגע אחד האסירים ואז העניינים יסתבכו מאוד". בישראל וברשות הפלסטינית חוששים שמותם האפשרי של אסיר או אסירים השובתים רעב יביא לפיצוץ גדול בשטח וגל של הפרות סדר או אינתיפאדה חדשה.

 הקהילה הבינלאומית עדיין לא התערבה באופן משמעותי כדי להפסיק את שביתת הרעב, מחמוד עבאס נוקט במדיניות זהירה ופועל במישור הבינלאומי למען האסירים הביטחוניים רק למראית עין, הוא איננו מעוניין בהצלחתו של יריבו הפוליטי מרוואן ברגותי, גם הוא מעונייין שהשביתה תסתיים בהקדם ולא תעיב על הפגישה שלו עם הנשיא טראמפ בבית לחם בסוף החודש.