עבור לתוכן העמוד
Menu

קרב הירושה ברשות הפלסטינית מתחמם

הציבור הפלסטיני בשטחים מבולבל מתוצאות שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, מטה ההסברה של האסירים הביטחוניים הודיע על "ניצחון"  ועל קבלת 80 אחוזים מדרישות האסירים הביטחוניים שהובילו לשביתת הרעב ואילו בישראל מתארים את השביתה כ"כישלון" ומכחישים כי התקיים משא ומתן עם הנהגת האסירים הביטחונים בראשות מרוואן ברגותי. הרחוב הפלסטיני ממתין לפרסום הודעה אישית של מרוואן ברגותי […]

הציבור הפלסטיני בשטחים מבולבל מתוצאות שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, מטה ההסברה של האסירים הביטחוניים הודיע על "ניצחון"  ועל קבלת 80 אחוזים מדרישות האסירים הביטחוניים שהובילו לשביתת הרעב ואילו בישראל מתארים את השביתה כ"כישלון" ומכחישים כי התקיים משא ומתן עם הנהגת האסירים הביטחונים בראשות מרוואן ברגותי.

הרחוב הפלסטיני ממתין לפרסום הודעה אישית של מרוואן ברגותי  מתוך הכלא באמצעות עורך דינו שבה יפורטו ההישגים של השביתה, עד כה לא פורסמה שום הודעה ואילו פדווא, רעייתו של מרוואן ברגותי הודיעה כי בעלה ממשיך בשביתת הרעב עד שיתקיימו שלושה תנאים: חזרתם של כל האסירים ששבתו רעב לתאים שבהם היו לפני שביתת הרעב, פגישה של מרוואן ברגותי עם "ועדת השביתה" של האסירים לעדכונים על הסיכומים שהושגו וביטול כל צעדי הענישה שהוטלו ע"י שב"ס על השובתים רעב.

בפועל, שביתת הרעב הסתיימה אחרי 40 ימים, בדיוק ביום הראשון של צום חודש הרמאדאן שללא ספק היה גורם משפיע על הפסקת השביתה.

יש הסכמה בין הגרסאות של ישראל ומטה  ההסברה של האסירים הביטחוניים כי השביתה הסתיימה לאחר פגישה שהתקיימה בכלא אשקלון בין הנהגת השביתה בראשות מרוואן ברגותי לבין גורמים בכירים בשב"ס שבמהלכה הושגה הסכמה טלפונית של חוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, לממן בסכום שנתי של 6 מיליון דולר את הביקור החודשי השני של משפחות האסירים בבתי הכלא בישראל.

הרשות הפלסטינית מנסה לגמד את חלקו של מרוואן ברגותי בשביתת הרעב ולהציג בפני הציבור הפלסטיני את הפסקת השביתה כהישג שלה בכך שהסכימה לממן את הביקור החודשי השני ולמעשה מנעה כמה מקרי מוות של אסירים ביטחוניים בבתי הכלא.

מחמוד אל-עאלול, סגן יו"ר פת"ח הרואה את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס, פרסם הודעה בשם תנועת פת"ח שבה היא מודה למחמוד עבאס על המאמצים המדיניים שלו למען האסירים הביטחוניים.

כזכור, מחמוד עבאס שיחק משחק כפול, מחד גיסא הוא הורה לשאר האסירים של תנועת פת"ח בבתי הכלא שלא להצטרף לשביתת הרעב ומנע באמצעות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הפרות סדר חמורות בשטחי הגדה והתנגשויות עם כוחות צה"ל, אך מאידך גיסא הוא עשה פעילות מדינית מול הנשיא טראמפ, האו"ם ומדינות אירופה למען האסירים הביטחוניים כדי לצאת ידי חובה.

מחמוד עבאס חשש ששביתת הרעב תחזק את מעמדו של מרוואן ברגותי ברחוב הפלסטיני כיורשו הפוטנציאלי בתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית.  כזכור, מחמוד עבאס ניטרל את מרוואן ברגותי מכל תפקיד בהנהגת פת"ח למרות שהוא זכה במקום הראשון בפריימריז שהיו בועידת פת"ח בסוף השנה שעברה ברמאללה.

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים הציפה לדעת הקהל המקומית והבינלאומית את קרב הירושה  ברשות הפלסטינית ואף החריפה אותו, למרות שהישגי שביתת הרעב לא ברורים עדיין לציבור הפלסטיני הרי שהשביתה מיצבה מחדש את מרוואן ברגותי בקדמת הבמה הפוליטית הפלסטינית ובכל מקרה חיזקה את מעמדו.

קדורה פארס, ראש מועדון האסיר הפלסטיני אמר ב-29 במאי כי האסירים הביטחוניים הם שביקשו ממנו שלא לציין באמצעי התקשורת את הישגי השביתה ואת פרטי ההסכמות כדי שההישגים לא יפגעו. בכל מקרה, עפ"י  מקורביו של מרוואן ברגותי, השביתה הייתה רק שלב אחד  במאבקו לכבוש את צמרת תנועת פת"ח ותפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית.

ברגותי מתכוון להמשיך ולהיאבק על מעמדו מתוך הכלא כדי להפוך ליורשו של מחמוד עבאס. מי שתומך במרוואן ברגותי הינו מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס, והברית הזו ביניהם מסוכנת מאוד למעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית.

מחמוד עבאס הוכיח כבר בעבר כי הוא שועל פוליטי מנוסה שהצליח להביס את כל יריביו הפוליטיים ולסלק את כל מי שעמד בדרכו. גורם בכיר בפת"ח אמר ב-29 במאי לאתר "א-ריסאלה" כי מחמוד עבאס ממשיך בדחיקת רגליו של מרוואן ברגותי גם לאחר שביתת הרעב.

עבאס נוקט בשיטת "הפרד ומשול", הוא מינה את האסיר הביטחוני הותיק כרים יונס לחבר הועדה המרכזית של פת"ח והפקיד בידיו את נושא הטיפול באסירים הביטחוניים מטעם התנועה כדי לדלג מעל מרוואן ברגותי ולפגוע במעמדו. לפני שבוע שיגר כרים יונס, השפוט למאסר עולם על רצח החייל הישראלי אברהם ברומברג בשנות ה-80, איגרת למחמוד עבאס ולהנהגה הפלסטינית שבה קרא להם "ללכת הבייתה" בגלל מחדליהם בטיפול באסירים הביטחוניים.

עבאס, הבין את המסר ומינה אותו לתפקיד בכיר כדי לקנות את שתיקתו, כמו כן  הוא מונה לראש הועדה של האסירים הביטחוניים שתעקוב אחר יישום ההבנות שסוכמו עם שב"ס. מקורביו של מחמוד עבאס טוענים כי מרבית האסירים הביטחוניים של תנועת פת"ח בבתי הכלא בישראל שמספרם מגיע ל 3000 איש הינם תומכיו של מחמוד עבאס ולא של מרוואן ברגותי והראייה לכך היא שרק כמה מאות מהם השתתפו בשביתת הרעב.

מחמוד עבאס מנסה עכשיו לכרסם בסמכויותיו ומעמדו של מרוואן ברגותי בקרב האסירים הביטחוניים  באמצעות הפקדת הסמכויות מטעם התנועה בידיו של האסיר הותיק כרים יונס.

עפ"י גורמים פלסטינים, ההודעה על סיום שביתת הרעב הודלפה לאמצעי התקשורת ע"י בכירים ברשות הפלסטינית ולא על ידי מטה התמיכה באסירים הביטחוניים, לדברי הגורמים הפלסטינים חוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחיים והגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הם שתדרכו את אמצעי התקשורת על סיום השביתה כדי להדגיש את סיומה ולהבליט את חלקה של הרשות הפלסטינית בפתרון המחלוקות עם שב"ס והסכמתה לממן את הביקור השני החודשי של משפחות האסירים.

הציבור הפלסטיני מאס בהנהגתו של מחמוד עבאס הנתפס כחלש, כמושחת וכעושי דברן של ארה"ב וישראל,לכך יש לצרף את היחס השלילי של ישראל למרוואן ברגותי המוגדר כ"טרוריסט", שני הגורמים האלה מחזקים מאוד את מעמדו של מרוואן ברגותי ברחוב הפלסטיני.

לכן, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בקרב הירושה, מרוואן ברגותי בטוח שיצליח לצרף אל מחנהו  בכירים נוספים מצמרת פת"ח שאינם רוצים כי מחמוד אלעלול או ג'בריל רג'וב יירשו את מחמוד עבאס. בתקופה הקרובה צפוי קרב הירושה להחריף מכיוון שמרוואן ברגותי קיבל "רוח גבית" משביתת הרעב שהוא יזם ועמד בראשה.