עבור לתוכן העמוד
Menu

עמנואל מקרון נשיאה החדש של צרפת – ניצחון הקול השפוי וברירת המחדל

הניצחון המזהיר והסוחף של עמנואל מקרון לכס הנשיאות היה צפוי עם בחירתה של מרין לה פן לסבוב השני של הבחירות. בניגוד לתחזיות בארצות הברית ואף בארץ נציין כי הסקרים בצרפת ניבאו נכון את תוצאות הבחירות לסבוב הראשון והשני. הנשיא הנבחר נשא את נאום הניצחון בהתאם למסורת הצרפתית עם קריאה לפתוח דף חדש למען אחוד כל […]

הניצחון המזהיר והסוחף של עמנואל מקרון לכס הנשיאות היה צפוי עם בחירתה של מרין לה פן לסבוב השני של הבחירות. בניגוד לתחזיות בארצות הברית ואף בארץ נציין כי הסקרים בצרפת ניבאו נכון את תוצאות הבחירות לסבוב הראשון והשני.

הנשיא הנבחר נשא את נאום הניצחון בהתאם למסורת הצרפתית עם קריאה לפתוח דף חדש למען אחוד כל הכוחות ועם הבטחה להלחם נגד הטרור, נגד האפליות ולמען החלשים והמהגרים. הוא גם בקש להרגיע ולהדגיש כי כמיהתה של צרפת לחזק את אירופה ואת כלכלתה ולהחזיר את קרנה של צרפת בעולם.

מקרון בחר ברחבה של מוזיאון הלובר כדי לציין את נצחונו. אוהדיו ופעיליו חגגו עימו עד אור הבוקר. אין ספק כי יש לזקוף את הניצחון לאישיותו ולנחישותו של מקרון. הנשיא החדש של צרפת בן ה -39, מגלם תופעה חדשה ומקורית.  הוא הפך לסופרסאטר בצורה מטיטאורית. הוא  בנה את האסטרטגיה שלו על חורבות שתי המפלגות הגדולות שקרסו בגלל חוסר מנהיגים ראויים ומדיניות כושלת. הוא  הצליח להקים תנועה חדשה במהלך שנה אחת בלבד ולגבור על כל יריביו הודות למערכה מתוחכמת הנשענת על הרשתות החברתיות ועל מסרים ברורים ומשכנעים.

עמנואל מקרון ניצח עם יותר מ-66% מהקולות. מרין לה פן אמנם הפסידה את הבחירות אבל היא הצליחה להכפיל את כוחה האלקטורלי עם יותר מ-10 מיליון קולות. ב-2002 ניצח ז'ק שיראק את אביה, ז'אן מרי לה פן, עם 82%. יש לציין את שעור הנמנעים שצבר שיא עם יותר מ3.5 מיליון המהווים כ-25% מהבוחרים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון Pablo Tupin-Noriega Wikimedia France

התוצאות גם מראות פער גדול בין הערים הגדולות שבחרו במקרון לבין העיירות הקטנות והכפרים שהצביעו בעד לה פן. אין ספק כי דמותה הטריטוריאלי, הפוליטי והחברתי של צרפת השתנה לחלוטין, והחזית הלאומית צוברת תאוצה מדאיגה בהרבה מחוזות. מעתה, היא מהווה אלטרנטיבה רצינית לשלטון ומרין לה פן תמשיך לעמוד כראשת אופוזיציה לוחמת ובועטת. עם זאת ברור כי היא תצטרך לשנות את שם מפלגתה ולערוך רפורמות פנימיות כדי לשפר את תדמיתה הקצונית והגזענית.

הנשיא הנבחר של צרפת הוא כאמור הצעיר ביותר מבין כל הנשיאים של הרפובליקה החמישית מאז הגנרל דה גול. הוא יכנס לארמון הנשיאות בתופים ובמצלתיים ובתרועות חצוצרה, אך כבר ביום הראשון בארמון האליזה הוא יווכח כי צרפת שסועה ומפולגת לארבעה גושים. אתגרו הראשון יהיה מניעת עמותים אלימים ואחוד ולכוד העם הצרפתי.

קודמו בתפקיד פרנסואה הולנד שהיה תומך נלהב של מקרון  הוריש מדינה שקועה במשבר עמוק בכל המישורים. המדינה עדיין נמצאת במצב חרום ואלפי חיילים ושוטרים מפטרלים בכל שעות היממה בכל אתר ואתר מחשש לגל פעולות טרור נוסף לאור איומים קונקרטיים מצד גורמים ג'יהאדיסטים, כגון אל קאעידה ודאעש .

רבים ומגוונים יהיו הקשיים של מקרון כדי למשול למרות ניצחונו הסוחף. עבור רבים משימתו נחשבת לבלתי אפשרית.

הפער הגדול שנוצר בין מקרון למרין לה פן מוכיח כי רוב הצרפתים מאמין כי מקרון הוא האיש הנכון במקום הנכון. למרות התסכול הרב, הכעס והמרירות, הצרפתים נשמו לרווחה ורבים מקווים לעתיד טוב יותר.

הסיבות העיקריות לנצחונו של עמנואל מקרון:

  • קם דור חדש בצרפת שמאס בפוליטיקה, שאינו מקבל יותר את המנהיגים הותיקים, את הממסד המסורבל והשמרן ואת המפלגות המסורתיות. דור המעוניין לפתח את הגלובליזציה במסגרת האיחוד האירופי ובמסגרת הרשתות החברתיות. דור השואף לכלכלה חופשית ודינמית. מרין לה פן טעתה כאשר הגדירה את המאבק בין הפטריוטים למונדיאליסטים, בין העם נגד האליטות.
  • הצרפתים בחרו נגד הימין הקיצוני והפופוליזם.
  • מקרון מגלם את התקווה והחידוש מול העבר האפל של מרין לה פן ושל אביה האנטישמי. הרוב המוחץ של היהודים והישראלים בעלי זכות בחירה בחרו במקרון.
  • רוב הבוחרים של מפלגות הימין והמרכז כמו הבוחרים הסוציאליסטים ומהשמאל הקיצוני, בחרו במקרון כברירת מחדל. חלק לא מבוטל נמנע, או בחר לבוא לקלפיות עם פתק לבן כאות מחאה. אחוז הנמנעים הוא הגבוה ביותר מאז פרישתו של הגנרל דה גול ב- 1969. בחירות שהיו חודשים ספורים בלבד אחרי מהפכת הסטודנטים המפורסמת של מאי 1968.
  • בניגוד לאנגלים העדיפו הצרפתים להישאר באיחוד האירופי עם מטבע האירו והתנגדו בתוקף להחזיר את הגבולות הלאומיים, המכס והפרנק.
  • העיתונות ורוב הפרשנים ברשתות הרדיו והטלוויזיה תמכו במקרון והכתירו אותו לנשיא כבר מהיום הראשון של מערכת הבחירות. מרין לה פן הרחיקה בתגובה מספר כתבים ולא אפשרה להם לסקר את מערכת הבחירות שלה.
  • בעימות שהיה בטלוויזיה בין שני המעמדים הייתה מרין לה פן אגרסיבית מאוד ובלתי בקיאה בכל הנושאים הבוערים, בניגוד למקרון שהיה מאופק וענה בצורה מסודרת על כל השאלות של המנחים.
  • רוב מנהיגי אירופה במיוחד הקנצלרית מרקל וכן הנשיא לשעבר ברק אובמה קראו לבחור במקרון.
  • רוב המהגרים המוסלמים בעלי זכות בחירה חששו מאוד מעליתה של מרין לה פן ובחרו כגוש אחד במקרון.

מקרון וישראל:

-מקרון ביקר בארץ באוגוסט 2015 בהיותו שר אוצר בממשלת פרנסואה הולנד והוא נחשב לידיד של ישראל.

– על פי הצהרותיו יש לצפות שינהל מדניות חוץ שדומה לזו של קודמיו שתהיה כנראה שלוב של מדיניות סוציאל-דמוקרטית שנוהלה על ידי פרנסואה מיטראן ופרנסואה הולנד. אחד המועמדים לנהל ולגבש מדניות חוץ חדשה הוא ג'רארד ארו שהיה שגריר צרפת בישראל וכיהן בשגריר באו"ם ובוושינגטון.

-מקרון ימשיך לקדם את רעיון שתי המדינות לשני העמים. עם זאת הוא הבטיח שהוא לא יכתיב כל מהלך ולא יכיר חד צדדית במדינה פלשתינית כפי שניסה לעשות זאת בעקשנות רבה שר החוץ לשעבר לוראן פביוס.

– מקרון ימשיך להלחם נגד הדליגיטימציה של ישראל ונגד החרמות ותנועת הBDS.

– הוא ימשיך את התאום המודיעיני עם מדינות המערב לרבות ישראל בכל הקשור ללוחמה בטרור האסלאמי.

– הוא יעודד את הדוק הכלכלה, המסחר והתרבות בין שתי המדינות כשהדגש יושם פיתוח המדע, ההייטק והטכנולוגיות החדשות. יש לציין כי מי שהכניס בזמנו את מקרון לבנק רוטשילד הוא הכלכלן היהודי צרפתי ג'אק אטלי שהיה מקורב מאוד לשמעון פרס. הוא ממשיך היום כמורו ורבו של מקרון בעניינים פיננסים וכלכלה.

המהלכים הבאים והמידיים של עמנואל מקרון:

-כנון ממשלה חדשה ודינמית שבה רוב השרים יהיו טכנוקרטים צעירים ושאפתנים. הממשלה תחולק שווה בין נשים לגברים.

– גיוס ואחוד כל הכוחות שבחרו עבורו כדי לנצח לבחירות לאסיפה הלאומית שיערכו בשני סיבובים ב11 וב-18 ביוני. למקרון אין מפלגה מאחוריו ועל כן יזדקק לרוב בפרלמנט כדי למשול ללא בלמים ולחצים. אין ספק כי הבחירות החדשות יהיו מבחנו הראשון והמכריע ועל פי תוצאותיהן נדע לאן מועדות פניה של צרפת. יתכן שכשלונו בבחירות לפרלמנט יובילו לממשלת אחדות עם הימין.

– מקרון יחזק את הקשר עם גרמניה וינסה ליצור חזית משותפת מול רוסיה וארה"ב.

– הוא ישתתף ב-25 במאי הקרוב בכנוס נאט״ו ובהמשך בכינוס ה-7G. הזדמנות נאותה לחזק את קשריו ולהסביר את מדיניותו.

לסכום, אין ספק כי נצחונו של עמנואל מקרון הוא אירוע בקנה מידה היסטורי הן לצרפת והן לאירופה. הוא יעודד וישפיע על הדור הצעיר שישאף מעתה לקדם ערכים אוניברסליים ופוליטיקה חדשה. הוא גם נותן זריקת עידוד לפוליטיקאים צעירים בישראל. הניצחון של מקרון הוא  לא רק מהפך, זאת בהחלט מהפכה במדינה שהייתה עד היום שקועה בקדרות פוליטית, מיואשת וללא כל תקווה. קולו השפוי והשקול של הבוחר הצרפתי הכריעה את הכף מול ההקצנה והקיטוב וההשלכות ההרסניות שעלולות היו להיות עם מרין לה פן הייתה מנצחת בבחירות.

המאבק להחזרת קרנה של צרפת בעולם עדיין רחוק מלהסתיים. אך רוב הצרפתים מקווים כי הנשיא הצעיר עוד יפתיע למרות שהדרך זרועת בעיות אין ספור ומוקשים רבים.