עבור לתוכן העמוד
Menu

טראמפ והשגרירות – זה מורכב

הנשיא טראמפ נמצא תחת לחצים כבדים שלא למלא את התחייבות הבחירות שלו, ולהעביר את השגרירות לירושלים. אנחנו סבורים כי בסופו של דבר סוג כלשהו של מעבר שגרירות יתרחש- לאוו דווקא העתקת כל המבנה מרחוב הירקון בתל אביב, אבל די סביר שלשכת השגריר תמוקם בבניין הקונסוליה ברחוב אגרון תועבר בשלב כלשהו, ונקווה שלא יותר מדיי רחוק. […]

הנשיא טראמפ נמצא תחת לחצים כבדים שלא למלא את התחייבות הבחירות שלו, ולהעביר את השגרירות לירושלים. אנחנו סבורים כי בסופו של דבר סוג כלשהו של מעבר שגרירות יתרחש- לאוו דווקא העתקת כל המבנה מרחוב הירקון בתל אביב, אבל די סביר שלשכת השגריר תמוקם בבניין הקונסוליה ברחוב אגרון תועבר בשלב כלשהו, ונקווה שלא יותר מדיי רחוק.

מדוע עד כה לא נעשה כלום למימוש ההבטחה? בראש ובראשונה בגלל לחצים ערביים. הפלסטינים, ובאחרונה גם מנהיג טורקיה, ארדואן, השמיעו לשון איומים "שהמזרח התיכון יבער" אם תועבר השגרירות לירושלים.

אבל, הסיבה האמיתית קרוב לוודאי היא שהנשיא טראמפ רוצה לתת סיכוי אמיתי ליוזמת השלום שלו המבוססת על וועידה אזורית של המזרח התיכון שתנרמל את יחסי ישראל עם מדינות ערביות מובילות כמו סעודיה והמפרץ ואפילו עם מצרים וירדן, שעמן יש לישראל יחסי שלום, אבל חסר בהם מרכיב הנורמליזציה.  הוועידה הזאת גם אמורה לשים דגש על המצוקות הכלכליות של המזרח ובהם הפלסטינים.

מכיוון שזאת המטרה, וזאת מטרה ראויה בהחלט, שוקל אולי הנשיא טראמפ לתת עדיפות לוועידה האזורית, ואם העברת השגרירות תפריע למהלך הזה, אזי עדיף אולי לדחות אותה. יתכן, כך סבור הנשיא טראמפ, שיהיה אפשר להעביר את השגרירות בתנאים עדיפים אם תעלה יוזמת הוועידה האזורית על הפסים.

שגרירות ארה"ב בת"א – האם תעבור בסוף? (צילום: Krokodyl)

אנו בהחלט יכולים להבין ולכבד מערכת שיקולים כזאת, אבל לדעתנו, העברה צנועה של לשכת השגריר למערב ירושלים לא תוכל לקלקל את סיכויי הוועידה האזורית מצד אחד, אבל תחולל שיפור אסטרטגי במעמדה של ישראל, שרק יחזקו את הציר המתון נגד איראן.

אחת הבעיות הראשיות שמונעות את הוועידה האזורית היא העמדה הפלסטינית הדורשת מחיר גבוה תמורת מתן תעודת הכשר לוועידה. הפלסטינים דורשים שמראש ישראל תסכים לסגת לגבולות 1967, כולל בירושלים. זאת דרישה לא הגיונית המפריעה למנהיגי ערב. הם דורשים מן הפלסטינים לחדש השיחות עם ישראל, על מנת שבחסות השיחות האלה ניתן יהיה לכנס את הוועידה. הפלסטינים מבקשים "פגישה" בין אבו מאזן לרוהמ נתניהו, אבל ככל הידוע לנו גם וושינגטון וגם הערבים עומדים על "שיחות" ולא על "פגישה".

יתר על כן, הפלסטינים מובילים בעולם הערבי את העמדה שאין לישראל כל זיקה להר הבית. וכמובן, שכל עוד זאת העמדה שמדינות ערב חייבות להתיישר על פיה, אפילו תהיה וועידה אזורית- היא לא תוביל לכלום. פתיחת לשכת שגריר בקונסוליה במערב ירושלים עשויה לשבור את המחסום המעיק הזה שהפלסטינים מעמידים בדרכה של ההתפייסות האזורית.

יש כמובן לשקול בכובד ראש את האיומים שהעולם הערבי "יסער". אחים המוסלמים והפלסטינים שותפים למסע הפחדות זה, אבל אין בו ממש. ראשית, בבית התלוי לא מציגים את החבל.. העולם הערבי כבר סוער, כך שאיום ב"סערה" קצת מוזר. שנית, פגיעה במקומות קדושים בעולם הערבי הוא עניין של שגרה, כך שאיום "ציוני" על מעמד אל-אקסא נבלע ברעשי הרקע החזקים.

הפלסטינים יודעים כי אין באיומים שלהם ממש, ועל פי המידע שבידנו הם כבר מסרו לאמריקנים עמדה מעודכנת כי יסכימו למעבר השגרירות למערב העיר בתנאי שארה'ב תבהיר את עמדתה שמזרח העיר היא הבירה הפלסטינית. הבעיה, עמדה זאת לא מקובלת על ירדן.. כך שמעמד מזרח ירושלים הוא נושא למחלוקת בין הפלסטינים לבין העולם הערבי. כך, שאפילו תהיה הסכמה לברר את מעמד ירושלים במהלך הוועידה האזורית, תגביר את הסכסוכים בין הערבים, ויכשיל אותה.

אם כן, נראה שהדרך הנכונה לסלק את הקשיים שהפלסטינים מעמידים בדרך ההתפייסות הישראלית ערבית הוא לנקוט צעד לא תלוי של העברת השגרירות למערב ירושלים ובכך לקבוע עובדה שתחזק את ישראל ותמחיש לפלסטינים כי אינם יכולים לסחוט תנאים לא סבירים, העומדים בניגוד לאינטרסים האזוריים והמדיניות האמריקנית .