עבור לתוכן העמוד
Menu

איסמעיל הנייה – ניצחונה של איראן

בחירתו של איסמעיל הנייה מסמלת את ניצחונה של איראן, שתמכה בו. מאז 2011 התגלע סכסוך עמוק בין ההנהגה האיראנית ונשיא סוריה אסד עם משעל, שהלך לכיוון הקטארי.

ההודעה של ח'אלד משעל, בכיר חמאס, בערוץ אלג'זירה כי סגנו איסמעיל הנייה נבחר לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה לא הפתיעה למרות שמולו התמודדו שני בכירים נוספים, מוסא אבו מרזוק ומוחמד נזאל. הבחירות לראשות הלשכה המדינית התנהלו מדוחא ב"וידיאו קונפרס" עם רצועת עזה, איסמעיל הנייה ובכירים נוספים בתנועה בעזה לא יכולים היו לצאת לקטאר בגלל שמעבר רפיח היה סגור בצד המצרי. בחודשים האחרונים היה הנייה המועמד המוביל לתפקיד ואף יצא מרצועת עזה לדוחא לכמה חודשים כדי להתחיל בחפיפה בלתי רשמית עם ח'אלד משעל, למרות שתהליך הבחירות הפנימיות היה בעיצומו.

בחירתו של איסמעיל הנייה לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית מסיימת את תהליך הבחירות הפנימיות בתנועה. גם פרסום המסמך המדיני החדש שלה היה חלק מתהליך "מתיחת הפנים" של חמאס, לקראת האתגרים החדשים שבפניהם היא ניצבת ובראשם ההתמודדות מול ממשל אמריקני חדש בראשותו של הנשיא דונלד טראמפ, ששם לו כמטרה את המלחמה באסלאם הקיצוני ובטרור שלו.

בחירתו של איסמעיל הנייה מסמלת את ניצחונה של איראן, כיוון שמאז 2011 התגלע סכסוך עמוק בין ההנהגה האיראנית ונשיא סוריה בשאר אסד עם ח'אלד משעל בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. ח'אלד משעל העביר את מפקדת התנועה מדמשק לדוחא שבקטאר וסירב לקבל הנחיות מאיראן, אשר הפסיקה את התמיכה הכספית לזרוע המדינית של התנועה, אף שהמשיכה לתמוך בזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם".

מאז מבצע "צוק איתן" פרצה מחלוקת עמוקה בין הזרוע הצבאית של חמאס הפרו-איראנית לבין ח'אלד משעל והיא התנגדה שימשיך לקדנציה נוספת. קטאר ניסתה לקנות את הסכמת הזרוע הצבאית בסכומי עתק ללא הועיל, בסופו של דבר איראן היא זו שעמדה מאחורי סילוקו של משעל מתפקידו כיו"ר הלשכה המדינית.

המנהיג החדש, איסמעיל הנייה, צפוי להחזיר את היחסים עם איראן לתיקונם ולשפר את הקשרים עם מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ. לאיסמעיל הנייה יש יחסים מצויינים עם קטאר וטורקיה, שתי המדינות התומכות בתנועת חמאס.

זהו ניצחון נוסף של איראן לאחר שלפני כחודשיים נבחר יחיא סינוואר לתפקיד המנהיג החדש של רצועת עזה. סינוואר, המשמש גם כמפקד בפועל של הזרוע הצבאית, הינו תומך מובהק של איראן ביחד עם מחמוד א-זהאר חבר הלשכה המדינית של התנועה.

עפ"י כמה דיווחים בתקשורת הערבית,איסמעיל הנייה יעבור בקרוב לפעול מדוחא שבקטאר אולם להערכת גורמים בחמאס, עצם העובדה שהוא בן רצועת עזה יפחית את ההשפעה של קטאר על ההחלטות של התנועה והדבר פותח גם פרצה לאיראן להגביר את מעורבותה בתהליך קבלת ההחלטות.

אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר
יחיא סנוואר ואסמאעיל הנייה

ח'אלד משעל ששימש כיו"ר הלשכה המדינית יותר מ-20 שנה יישאר בתפקיד בכיר בתנועה כחבר "מועצת השורא" (המועצה המייעצת) ואולי אף ייבחר לעמוד בראשה, אולם צריך לזכור כי השאיפה הגדולה שלו היא להחליף בבוא היום את מחמוד עבאס כראש אש"פ במתכונת החדשה או כיו"ר הרש"פ באמצעות בחירות כלליות שיתקיימו בשטחים.

משעל הספיק לפני שעזב את תפקידו לעצב בחודשים האחרונים את המסמך המדיני החדש של תנועת חמאס שמשימתו העיקרית הייתה לאפשר לתנועה את שיפור היחסים עם מדינות המערב.

משעל אמר ב-6 במאי בראיון לסוכנות "קודס פרס" : " המסמך המדיני החדש שלנו מרגיע את המדינות הידידות לנו ומקל עליהן להעלות את הבעיה הפלסטינית בכל הבמות הבינלאומיות".

הוא הסביר כי היה צורך לעשות באמצעות המסמך החדש את האבחנה בין המונח "התנגדות" למונח "טרור". המשימה המיידית של איסמעיל הנייה כיו"ר הלשכה המדינית החדש של חמאס תהייה להתמודד מול איומיו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לנקוט "צעדים חסרי תקדים ומכאיבים" נגד רצועת עזה אם חמאס לא תעביר את השליטה במשרדי הממשלה ומעברי הגבול לידי ממשלת חמדאללה ולמצוא פתרון לבעיית קיצוץ המשכורות של פקידי הרש"פ בעזה, מצוקת החשמל והמים ועוד.

עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזית של פת"ח והאחראי לשיחות הפיוס עם חמאס הביע אופטימיות מבחירתו של איסמעיל הנייה לתפקיד. איסמעיל הנייה התבטא בשבוע שעבר כי חמאס מסכימה לפירוק הוועדה שהקימה לניהול ענייני רצועת עזה ("ממשלת הצללים") אך התנה זאת בכך שהממשלה הפלסטינית תדאג באמת לכל צרכיה של רצועת עזה ולא תקפח אותה.

מוקד מחלוקת מיידי נוסף שאיסמעיל הנייה יצטרך לטפל בו הינו כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) והשתלבות תנועת חמאס כחברה באש"פ. יו"ר אש"פ מחמוד עבאס הודיע כבר כי המל"פ תתכנס במתכונתה הישנה ברמאללה ללא חמאס בעקבות העובדה שחמאס הקימה את הועדה לניהול ענייני רצועת עזה.

השאלה היא האם מחמוד עבאס יתרצה ויהיה מוכן לפתוח מחדש את הנושא כדי להגיע להבנות עם המנהיג החדש של חמאס. גם חידושו האפשרי של התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים הוא אתגר רציני עבור המנהיג החדש של חמאס ועיני חברי התנועה כבר נשואות אליו נוכח הביקור הצפוי של הנשיא טראמפ בישראל והרשות.

לאיסמעיל הנייה יש קו נוקשה כלפי ישראל והרשות, הוא דוגל בהמשך הטרור נגד ישראל ורואה במחמוד עבאס בוגד בעמו ובבעיה הפלסטינית. המסמך המדיני החדש של חמאס הינו "תרגיל ביחסי ציבור" והיא לא שינתה כהוא זה את האידיאולוגיה שלה להשמיד את מדינת ישראל ולהקים את "פלסטין" מהים עד הנהר, לכן אין לצפות לשום "התמתנות" מצדו של המנהיג החדש של חמאס.