עבור לתוכן העמוד
Menu

סיכום הפסגה הערבית: האם שוב פלסטין בראש סדר העדיפויות?

בסוף השבוע התכנסה בירדן לחופי ים המלח הפסגה הערבית, ומכל הבעיות הבוערות של העולם הערבי, מנהיגי ערב החליטו לשים את בעיית פלסטין על ראש שמחתם… השאלה: למה, והאם באמת הבעיה הפלסטינית היא הבעיה הבוערת של העולם הערבי. ובכן, לא. מה שרצתה הליגה הערבית להשיג היא להציג מצג של אחדות ערבית, כאילו שהעולם הערבי הוא עדיין […]

בסוף השבוע התכנסה בירדן לחופי ים המלח הפסגה הערבית, ומכל הבעיות הבוערות של העולם הערבי, מנהיגי ערב החליטו לשים את בעיית פלסטין על ראש שמחתם… השאלה: למה, והאם באמת הבעיה הפלסטינית היא הבעיה הבוערת של העולם הערבי.

ובכן, לא. מה שרצתה הליגה הערבית להשיג היא להציג מצג של אחדות ערבית, כאילו שהעולם הערבי הוא עדיין גורם שהקהילייה הבינלאומית חייבת להתחשב בו. מכיוון שהנושא הפלסטיני מאחד אותם, בעוד הנושא האיראני מפלג אותם- הם העדיפו להבליט את הגורם המאחד ולטשטש את הגורם המפלג.

הוויכוח על מה לעשות עם איראן מעסיק במיוחד את המפרץ, ומשמש אבן נגף ביחסי סעודיה ומצרים. לפיכך, מדינות המפרץ השתמטו מנשיאת נאומים, כדי שלא להציג לעיני כל את "הכביסה המלוכלכת". עומאן בעד איראן, קטאר השותפה של איראן בשדות הגז, לא רוצה לדבר בגנותה, בעוד כל היתר, בעיקר בחריין, נגד איראן.

אבל בעיה מיוחדת הציבה מרוקו, אשר בכלל וויתרה על ההשתתפות. החשש בליגה הערבית הוא שמרוקו רוצה לעשות מהלך דמוי "ברקסיט" – ולפרוש מן הליגה הערבית. היא וויתרה על אירוח הפסגה הקודמת, וירדן המארחת השקיעה מאמצים מיוחדים כדי לשכנע אותה לבוא. היא אמרה: "כן, כן", כדי שלא להיכנס לוויכוח עם ירדן – ובסוף לא באה.

הפלסטינים היו מרוצים מאוד מן הכבוד הגדול שהם קיבלו משאר מדינות ערב, אבל ספק אם הם יכולים לנוח על זרי הדפנה. הם יודעים כי הנושא שטושטש, הנושא האיראני, הוא שבמאמת מעסיק את הערבים, וכי הם מוכנים ללכת למהלכים אסטרטגיים עם ישראל, תוך כדי עקיפת הפלסטינים- אבל בברכתם. מדובר בפתיחתה של היוזמה הערבית לדיון מחודש – כדי להתאימו לדרישות ישראל, והפלסטינים אינם מוכנים לכך.

אבל, כנראה שגם לא סעודיה. היוזמה הערבית מבוססת על היוזמה הסעודית, אבל בנאומו של המלך סלמאן היוזמה הזאת לא הוזכרה. האם סעודיה מבינה כי הפלסטינים לא יתנו יד לתיקון היוזמה? האם היא מוכנה להתארגן מול האתגר האיראני גם בלי הפלסטינים? ימים יגידו.