עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס מפקיר את עזה

גל זעם ומחאה אדיר שוטף את רצועת עזה בעקבות החלטת הממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה לקצץ את משכורות פקידי הרשות הפלסטינית המזוהים עם פת"ח ברצועת עזה, המונים כ-60 אלף איש. שיעור הקיצוץ הוא ב-30 אחוזים, מבלי לפגוע במשכורות הפקידים המתגוררים בגדה. המהלך נועד כנראה להפעיל לחץ על ממשל חמאס וליצור תסיסה ברצועה, מכיוון שתנועת חמאס […]

גל זעם ומחאה אדיר שוטף את רצועת עזה בעקבות החלטת הממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה לקצץ את משכורות פקידי הרשות הפלסטינית המזוהים עם פת"ח ברצועת עזה, המונים כ-60 אלף איש. שיעור הקיצוץ הוא ב-30 אחוזים, מבלי לפגוע במשכורות הפקידים המתגוררים בגדה.

המהלך נועד כנראה להפעיל לחץ על ממשל חמאס וליצור תסיסה ברצועה, מכיוון שתנועת חמאס מסרבת להעביר לממשלה הפלסטינית את כספי המיסים שהיא גובה מתושבי הרצועה. מי שמשלם את המחיר הינם תושבי עזה.

לפני כמה ימים הזהיר מחמוד עבאס כי הרשות הפלסטינית תגיב בצעדים חסרי תקדים על כך שחמאס הקימה ועדה חדשה לנהל את ענייני הרצועה, מעין "ממשלת צללים"שתחליף בפועל את הממשלה הפלסטינית ברמאללה. המהלך של הקמת הועדה החדשה מהווה צעד נוסף בהתנתקות של הרצועה לקראת עצמאות חד צדדית ואולי אף להקמה בפועל של מדינת "חמסטאן", למרות שתנועת חמאס מכחישה נמרצות שיש לה כוונה כזו.

החלטת הממשלה הפלסטינית מפלה באופן ברור בין הגדה לרצועה. הפקידים שנפגעו ממנה ופעילי פת"ח החלו בפעולות מחאה שכוללות התפטרויות מהנהגת פת"ח ברצועה, צעדי מחאה בשטח ופעילות אנטי רש"פית ברשתות החברתיות. הקיצוץ של הממשלה הפלסטינית קיבל את הכינוי "טבח המשכורות". הוא נעשה ללא התראה מוקדמת וממשלת חמדאללה מנמקת אותו במצוקה כלכלית ותקציבית קשה. אחמד מג'דלאני חבר הועד הפועל של אש"פ טען כי הקיצוץ נעשה בעצה אחת עם האיחוד האירופי.

ברצועת עזה לא קונים את הסברי הממשלה, התושבים רואים בקיצוץ מהלך פוליטי של מחמוד עבאס שנועד להפעיל לחץ על חמאס על גבם. הדעה הרווחת היא שמחמוד עבאס מפעיל חנק כספי וכלכלי על הרצועה מאז 2007 כדי לזעזע את שלטון חמאס וכדי להמאיס אותו על התושבים.

ברשתות החברתיות הופצו האשמות נגד מחמוד עבאס ושני בניו כי גנבו את כספי העם הפלסטיני לאחר מותו של יאסר ערפאת וכי הרסו את מוסדות הפיקוח ומערכת המשפט כדי שמעשיהם לא יתגלו.אם אכן יש משבר כספי ברשות הפלסטינית, נכתב בכמה פוסטים, מדוע רק רצועת עזה נושאת בעול והקיצוץ במשכורות לא חל על פקידי הרשות הפלסטינית בגדה? תנועת פת"ח ברצועה פרסמה הודעה הקוראת ליו"ר הרשות הפלסטינית לפטר את ממשלת חמדאללה ולהקים במקומה ממשלת אחדות לאומית. פת"ח האשימה את ממשלת חמדאללה ביצירת משברים וקיפוח רצועת עזה.

ראמי חמדאללה וחבורתו

הטענות כלפי ראש הממשלה הפלסטיני אינן רק כי הוא מפלה את הרצועה לטובת הגדה, אלא שהוא נותן גם עדיפות לצפון הגדה על חלקיה האחרים בגלל שמוצאו הוא מהעיר טול כרם.

גורמים בתנועת פת"ח מציינים שראמי חמדאללה איננו נוהג בשקיפות הנדרשת מראש ממשלה. הוא ממשיך לאחוז גם בתפקידו הקודם, כיו"ר אוניברסיטת אל-נג'אח בשכם במקביל לתפקידו כראש הממשלה והוא הקים גם מעין "חבורה" קטנה לצדו המורכבת מנאמניו בצפון הגדה.

לפני כמה ימים הוא מינה את ידידו סאיד אל-כוני משכם לתפקיד ראש הלשכה במקומו של פוואז עקל, אף הוא משכם. בממשלתו יש עוד כמה שרים שמוצאם מצפון הגדה: עלי אבו דיאכ, שהינו שר המשפטים, עלאם מוסא, שר התקשורת וסמיח טבילה, שר השלטון המקומי. דובר הממשלה, יוסף אל-מחמוד, והיועצת של ראש הממשלה, ח'ייריה רצאץ, אף הם תושבי שכם. לדברי הגורמים בפת"ח, ראמי חמדאללה הכניס עשרות פקידים שהם מקורביו מצפון הגדה למנגנונים האזרחיים והביטחוניים ואפילו הביא את המאבטח האישי שלו למשרד ראש הממשלה, שהיה בעבר מאבטחו באוניברסיטת אל-נג'אח.

שני בכירים בתנועת פת"ח, מחמוד אל-עאלול וג'בריל רג'וב מנסים מזה תקופה ארוכה להביא להדחתו של ראמי חמדאללה מתפקיד ראש הממשלה באמצעות דיון בוועדה המרכזית של פת"ח ולמנות במקומו את סברי סיידם, שר החינוך והתרבות, או את ד"ר מוחמד א-שתיה, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח. אולם, ראמי חמדאללה נהנה מקרבה אישית למחמוד עבאס ואחד מבניו אשר שומרים עליו ואינם מאפשרים את הדחתו.

לאן פני הדברים?

פעולות המחאה ברצועת עזה נגד החלטת הממשלה לקצץ במשכורות הפקידים ימשכו. מוחמד דחלאן, יריבו של מחמוד עבאס, לו השפעה גדולה ברצועת עזה, הגדיר את המהלך כ"פשע חמור" והודיע כי המאבק לבטלו יימשך בכל הכוח. גם תנועת חמאס גינתה את המהלך וקראה לממשלה הפלסטינית לחזור בה מההחלטה הבלתי אחראית ולהפסיק את ההפליה בין הגדה לרצועה.

נראה כי מחמוד עבאס איננו מתרגש בינתיים מגל המחאה, הוא מעודד מהחיזור של ממשל טראמפ אחריו ומהפעילות המדינית המתחדשת והוא החליט להחריף את המאבק בתנועת חמאס על גבם של פקידי הרשות הפלסטינית בעזה. לא מן הנמנע שמדינות המפרץ יתערבו במשבר ויזרימו לרשות הפלסטינית כספים כדי לשלם את המשכורות במלואן במיוחד נוכח העובדה שחודש הרמאדאן מתקרב ומתוך רצון להרגיע את המתיחות בין הרשות הפלסטינית לתנועת חמאס.