עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מחפה על כשלונותיה

צעדי הביטחון שעליהם הכריזה חמאס בימים האחרונים מעידים על מבוכה גדולה בקרב הנהגת חמאס.

חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא היווה מכה קשה ליוקרתה של תנועת חמאס אשר התפארה בשליטתה הביטחונית בכל רחבי הרצועה, והנה הסתבר כי אלמונים הגיעו ללב העיר עזה וחיסלו מטווח קרוב את מאזן פוקהא באופן מקצועי.

ישראל שמרה על שתיקה במשך כשבוע ימים ולא הגיבה על האשמות חמאס כי היא אחראית לחיסול. רק ב-2 באפריל רמז שר הביטחון ליברמן כי ייתכן שמאזן פוקהא נרצח במסגרת חיסולים פנימיים בתנועתו.

"אבו עוביידה" דובר הזרוע הצבאית שב והאשים את ישראל בחיסול וטען כי שר הביטחון מנסה לברוח מהאחריות לחיסול, אולם בידי חמאס אין שום הוכחה למעורבות ישראל במעשה.

זאת ועוד, באחד מאתרי האינטרנט של פת"ח ברצועה, דווח כי רעייתו של מאזן פוקהא סיפרה לקרוב משפחתה כי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, דחה מספר ימים לפני הרצח את בקשתו של בעלה לקבל אבטחה.

הכישלון של חמאס שלא הצליחה להגן על אחד מבכיריה בתוך ביתה בעזה, הינו שיחת היום ברצועה.

צעדי הביטחון שעליהם הכריזה חמאס בימים האחרונים, סגירת כל הכניסות והיציאות של הרצועה, איסור יציאה לים, צו איסור פרסום על חקירת הרצח והצבת מאות מחסומים ברחבי הרצועה, כל אלה מעידים על מבוכה גדולה בקרב הנהגת חמאס.

האו"ם, ארגוני זכויות האדם ואפילו בכירים בארגונים הפלסטינים כמו ד"ר רבאח מהנא, חבר הלשכה המדינית של חז"ע, קראו להנהגת חמאס לבטל לאלתר את כל הצעדים האלה שמזכירים את ימי שליטתה של ישראל ברצועת עזה.

הטלת האחריות על המשת"פים

גם אם ישראל איננה אחראית לחיסולו של מאזן פוקהא, ברור כי החיסול הצריך איסוף מודיעין מדוייק על תנועותיו, מעקב, חיסול ומילוט מהיר ומדוייק.

חמאס מנסה לטשטש את החדירה המודיעינית העמוקה לשורותיה שאפשרה את החיסול.

צלאח ברדאוויל, בכיר חמאס, טען כי בידי חמאס יש קצה חוט בחקירת חיסולו של מאזן פוקהא וכי בשעות ובימים הקרובים ייתפסו משתפי הפעולה עם ישראל שסייעו בחיסול ויענשו במלוא החומרה.

חמאס טוענת כי משתפי הפעולה מהווים את "הפרצה הביטחונית" שאפשרה את חיסולו של פוקהא.

בינתיים, יוצרת חמאס את האווירה הציבורית המתאימה באמצעות התקשורת הפלסטינית והרשתות החברתיות להכפשתם של משתפי הפעולה העצורים בבתי הכלא שלה ברצועת עזה, היא השיקה קמפיין שכותרתו "הענשת משתפי הפעולה".

אחד מבעלי החשבונות בטוויטר, אחמד אבו נצר, צייץ את המשפט הבא במסגרת הקמפיין נגד המשת"פים:

טיהור השורות-חיזוק החזית הפנימית- שמירה על הגב של ההתנגדות.

גם אנשי דת מוסלמים ונוצרים גוייסו לקמפיין הציבורי וקראו להטיל על המשתפ"ים את העונשים הכבדים ביותר, דהיינו גזר דין מוות.

גורמים בחמאס מעריכים כי בימים הקרובים תהייה הוצאה להורג מתוקשרת של מספר גדול של משתפי פעולה כדי להראות כי חמאס הצליחה בחקירת חיסולו של מאזן פוקהא ולכדה רשת גדולה של משת"פים שהיו שותפים לחיסול.

אתר האינטרנט "אלמג'ד", שהינו האתר הביטחוני של חמאס, טען כבר לפני כמה ימים כי ישראל הכשירה סוג חדש של משת"פים ברצועה, שמשימתם איננה להעביר לה מודיעין אלא לחסל פעילים של חמאס.

ב-2 באפריל דיווח האתר כי רצח מאזן פוקהא הביא לנקיטת סגנון חדש ביחס למשת"פים בכל הקשור למעצרים וחקירתם בצורה אכזרית יותר.

המסרים שדוברי חמאס השונים משדרים לתושבי הרצועה נועדו לחפות על הכישלון הביטחוני והמחדלים בהגנה על מאזן פוקהא ובכירים נוספים של התנועה.

הם מנסים לתרץ את הצלחת המחסלים(מישראל) בכך שנעזרו במשתפ"ים ששודרגו לרמה של מחסלים מקצועיים ולא של מוסרי אינפורמציה (לישראל).

לתוך הקטיגוריה של משתפי הפעולה הוכנסו גם סוחרי הסמים ברצועה.

חמאס טוענת כי הם פועלים בשירות ישראל כדי להרוס את החברה הפלסטינית ולהפוך את בניה למכורים לסמים מסוכנים.

אין לשלול את האפשרות כי חמאס תפברק בקרוב הודאות של משת"פים שבהן יאמר כי הם חיסלו את מאזן פוקהא בשליחות ישראל, זאת כדי להצדיק פיגוע נקם בישראל ואולי אף לחפות על המחסלים האמיתיים, אם אכן ישראל איננה קשורה לחיסול כפי שטוען שר הביטחון ליברמן.

בסופו של דבר ישראל איננה יכולה לאסוף מודיעין על רצועת עזה ללא האלמנט האנושי, מה שמכונה בשפה המודיעינית "יומינט".

לכן, סביר להניח שישראל תמשיך לגייס משתפי פעולה מקרב התושבים העזתים לצרכיה המודיעיניים. חמאס לא יכולה לעצור את התופעה, היא יכולה רק לנסות ולהרתיע את האוכלוסיה העזתית באמצעי ענישה כבדים כמו הוצאות להורג.

אולם, הענישה הזו רק תצמצם את התופעה ולא תחסל אותה, בידי ישראל יש את הכוח למתן אישורים שונים כמו עבודה בישראל או טיפולים רפואיים ותמיד יישאר בידה מנוף לחץ מספיק כדי לשכנע תושבים בעזה כי כדאי להם יותר לשתף עמה פעולה מאשר עם חמאס.